Cechuje nas indywidualne „gospodarskie” podejście

Rozmowa z Maciejem Kamińskim, Wiceprezesem Buma Service Sp. z o.o.

Spółka Buma jest firmą rodzinną, z ponad 15-letnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. Od początku swojego istnienia firma rozwija się dynamicznie, jednak kluczowy był okres od 2010 roku. Wówczas to liczba nieruchomości biurowych zaczęła gwałtownie wzrastać, a co za tym idzie zapotrzebowanie na usługi zarządcze. Jak mówi Maciej Kamiński, wiceprezes Buma Nieruchomości Sp. z o.o., Sp. k., dziś firma specjalizuje się w dostosowywaniu modelu zarządzania pod konkretne oczekiwania klienta a na celowniku ma centra handlowe

Buma Services to firma rodzinna, a poprzez swoją pracę chcecie Państwo zmieniać oblicze rynku nieruchomości. Jaki jest zakres Państwa oferty?

Główne obszary naszej działalności dotyczą przede wszystkim zarządzania nieruchomościami komercyjnymi i mieszkaniowymi, a także sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej. Ponadto oferujemy usługi z zakresu administracji.

Jaka misja przyświeca Państwa działalności?

Naszą misją jest zarządzanie nieruchomościami w sposób jaki robią to właściciele.

Jak na przestrzeni 15 lat działalności zmieniła się firma i branża, w której Państwo funkcjonujecie?

Firma rozwija się dynamiczne od początku swojego istnienia jednak największy jej rozwój przypada na okres od 2010 roku. Wówczas to liczba nieruchomości biurowych zaczęła gwałtownie wzrastać, a co za tym idzie zapotrzebowanie na usługi zarządcze. Specjalizujemy się w dostosowywaniu modelu zarządzania pod konkretne oczekiwania klienta. Każdy nowy kontrakt z zagranicznym funduszem uczył nas nowych rzeczy. To głównie dzięki tym doświadczeniom oraz bacznej analizie rynku i zmian na nim zachodzących byliśmy w stanie utrzymać najwyższy poziom usług i sprostać rosnącym oczekiwaniom właścicieli nieruchomości i najemców.

Wspomniał Pan o oczekiwaniach klientów. Jakie tutaj zaszły zmiany?

W zarządzanych przez nas nieruchomościach najemcami od zawsze były duże korporacje zajmujące często powierzchnie po kilka, a nawet kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych. Od roku 2003 mamy doświadczenie w obsłudze takich podmiotów. Ich oczekiwania już wtedy były bardzo wysokie i z upływem lat jedynie rosły. A zaczynaliśmy jak większość firm mając w zarządzaniu 10 000 m kw. Wówczas kontakt z najemcą odbywał się mailowo lub telefonicznie. Wraz z rosnącą powierzchnią, jako jedni z pierwszych, podjęliśmy decyzje o wprowadzeniu zaawansowanych narzędzi typu helpdesk. Pierwsze wdrożenie tego rodzaju systemu w naszej firmie miało miejsce już w roku 2010.

Buma Service to spółka z Grupy Buma, która świadczy usługi z zakresu kompleksowej obsługi nieruchomości.

Zgadza się. Buma Service świadczy usługi z zakresu kompleksowej obsługi nieruchomości i uczestniczy we wszystkich poziomach obsługi nieruchomości. Od zakupu, budowy, poprzez komercjalizację i długofalowe zarządzanie, a nawet sprzedaż nieruchomości.

W którym sektorze nieruchomości macie największe doświadczenie?

Nasze dotychczasowe doświadczenie to w 90% nieruchomości o charakterze biurowym. Bardzo optymistycznie postrzegamy jednak nasz rozwój w zarządzaniu nieruchomościami handlowymi, w tym centrami handlowymi i retail parkami. Większość zagadnień jest wspólna dla biur i handlu jednak jest też kilka różnic, które sprawiają, że jednym z naszych głównych celów na chwilę obecną jest objęcie zarządu prestiżowej galerii handlowej.

Jakie korzyści płyną stricte dla właścicieli centrów handlowych ze współpracy z Państwa firmą?

Zarówno w przypadku biur, tak również centrów handlowych proponujemy właścicielowi pełen profesjonalizm i zaangażowanie, najwyższe standardy i doświadczenie. Ale tak mówi większość dlatego jeszcze raz dodam, że cechuje nas indywidualne „gospodarskie” podejście. Osobiście nie lubię tego określenia, ponieważ nie komponuje się idealnie z nieruchomościmi klasy A, ale opisuje nasze wyjątkowe podejście.

Na jakie główne różnice może Pan wskazać zestawiając ze sobą poszczególne sektory nieruchomości?

Mówiąc o poszczególnych sektorach nieruchomości można wskazać szereg różnic. Jednak wszystkie sektory mają również wiele wspólnych mianowników. Myślę, że najważniejsze z nich, patrząc pod kątem zarządzania, to zakres działań jakie należy podjąć, aby stale podnosić wartość nieruchomości. Biorąc pod uwagę nieruchomości retail dużą uwagę poświęcamy działalności PR, marketingowej i eventowej. Te wszystkie zadania mają bardzo duży wpływ na obroty najemców. W nieruchomościach typu Office czy Warehaouse zarządzanie zdecydowanie mniej skupia się na działaniach marketingowych, choć w ostatnim czasie i to się zmienia. Spowodowane jest to rosnącą świadomością właścicieli tych nieruchomości, którzy zauważają, że w nieruchomościach tego segmentu działania marketingowe są równie ważne.

Który z  nich jest najbardziej wymagający, a który najbardziej perspektywiczny?

Każdy z sektorów jest równie wymagający, choć każdy ma swoją specyfikę. W ostatnim czasie daje się zauważyć zdecydowany wzrost powierzchni Warehouse, co jest spowodowane znacznym wzrostem sprzedaży internetowej. To sprawia, że perspektywy rozwoju tego sektora są wciąż nieograniczone i nieustannie jest na nie bardzo duże zapotrzebowanie.

Portret

Doświadczenie zawodowe

W Buma Service Sp. z o.o. pełni obowiązki wiceprezesa. Kieruje pracą zespołu zarządców i tym samym jest odpowiedzialny za całość kwestii związanych z zarządzaniem komercyjnym.

Wypoczynek?

Aktywnie, na świeżym powietrzu. Oczywiście z dziećmi.

Dewiza życiowa?

Myślę, że jest ich kilka. Te, które należy wymienić w dzisiejszych czasach to: słowa „proszę” i „dziękuję” mają naprawdę magiczne znaczenie, „Pieniądze nie rozwiązują problemów” oraz „Należy doceniać to, co się ma”.

Ulubiona książka?

Jak w poprzednim pytaniu pewnie znalazłbym wiele książek, które mógłbym polecić jednak teraz przychodzi mi do głowy jedna pozycja polecona mi przez mojego dobrego znajomego a mianowicie „Droga Toyoty”. Wg mnie rewelacyjna pozycja dla osób chcących się rozwijać i samodoskonalić. Książka ukazuje zasady, dzięki którym niewielka firma wyrosła na międzynarodowy koncert, ale przede wszystkim kulturę tej organizacji. Polecam!

Kuchnia?

Kuchnia mojej żony.

Perfumy?

Nie mam ulubionej marki. Lubię wyraźne zapachy.

Samochód?

Sentyment do Garbusa powoduje, że wybieram VW.

Muzyka?

To się chyba nazywa muzyka komercyjna.

Najlepszy film?

Nie wiem, czy największe wrażenie, ale w pierwszym filmem, o którym pomyślałem po usłyszeniu pytania było „Casino” z rewelacyjną moim zdaniem rolą Joe Pesciego. To również jeden z moich ulubionych aktorów.

Kultura w czasie wolnym?

Kino, teatr (niestety, w tej kolejności).

Aktualnie prowadzą Państwo działalność głównie w Polsce południowej, ale w niedalekiej przyszłości planujecie rozwinąć ją na cały kraj. Czy może Pan przybliżyć szczegóły działań rozwojowych?

Wywodzimy się z Krakowa i to tutaj jesteśmy najbardziej rozpoznawalni. Od zeszłego roku działamy również w Warszawie, a jeszcze w tym roku będziemy otwierać nasze biuro we Wrocławiu. Plan naszego rozwoju na najbliższe lata przewiduje obecność we wszystkich miastach regionalnych.

A czy mają Państwo w perspektywie przejęcie kolejnych obiektów?

Najbliższe miesiące to dla nas czas bardzo intensywnej pracy. Obecnie jesteśmy na etapie negocjowania umów i do końca roku planujemy przejąć w zarządzanie trzy obiekty biurowe o łącznej powierzchni ok. 40 000 m kw.

Państwa klientami są nie tylko duże międzynarodowe fundusze oraz korporacje, ale także mniejsze firmy, szukające biur nawet na godziny. W jaki sposób Państwa oferta odpowiada na to zapotrzebowanie?

Życzeniem większości wynajmujących jest znalezienie jednego dużego najemcy z dobrym ratingiem i podpisanie umowy najmu na możliwie najdłuższy czas. Sytuacja rynkowa jednak się zmienia. Podaż powierzchni na obecnym poziomie powoduje, że staramy się znaleźć sposób, aby móc zatrzymać każdego klienta. W dzisiejszych czasach pojawia się coraz więcej małych firm, ale bardzo perspektywicznych. Firmy te odnotowują niejednokrotnie spektakularne wzrosty. Obecnie nasze wysiłki skupiamy również na opracowaniu modelu wynajmowania niewielkich powierzchni na krótki okres. Tego rodzaju rozwiązanie daje możliwość małym i dotąd często nieznanym firmom wynajęcia powierzchni w prestiżowej lokalizacji.

Mogę powiedzieć, że mamy szczęście do ludzi. Nasi zarządcy to wyjątkowi specjaliści, a co najważniejsze jest to grupa lubiących i sznujących się wzajemnie osób, mogących liczyć na siebie nawzajem.

W swojej ofercie posiadają Państwo także nowoczesne systemy informatyczne. W jaki sposób nowoczesna technologia przekłada się obecnie na efektywność Państwa działań?

Pracujemy na systemie SAP BO z modułem Property Management. To bardzo zaawansowane narzędzie, dające praktycznie nieograniczone możliwości. Praca z dedykowanym i w sprawdzonym systemie to jedyna możliwość, aby móc sprawnie zarządzać setkami umów najmu. Praca w jednym środowisku przekłada się również na brak problemów z ewentualnymi zastępstwami. Oprócz wspomnianego powyżej programu obsługującego większość naszych procesów wdrożyliśmy również inne narzędzia, usprawniające codzienną pracę zarządców.

Jako deweloper stawiają Państwo przede wszystkim na unikalność i wysoką jakość wykończenia budynków. Co jeszcze wyróżnia Państwa nieruchomości?

Nie idziemy na kompromisy ani pod względem standardu architektury, ani materiałów wykończeniowych. Stosujemy energooszczędne i ekologiczne rozwiązania, nasze kompleksy biurowe otrzymują najwyższe noty certyfikacji BREEAM. Inwestycje Bumy wyróżnia przede wszystkim lokalizacja – starannie wybrana, zawsze gwarantująca wielopłaszczyznowy komfort swoim użytkownikom.

Buma Service zatrudnia 20-osobową wykwalifikowaną kadrę ekspertów z wieloletnim doświadczeniem. Jakie kompetencje i umiejętności są dla Państwa najważniejsze w budowaniu zespołu?

Wiedza z zakresu zarzadzania nieruchomoscimi komercyjnymi może być bardzo szeroka – da się ją jednak zamknąć określoną liczba pytań rekrutacyjnych. Warunkiem koniecznym jest znajomość wszystkich aspektów tej dziedziny, jednak budując zespół skupiamy się również na innych płaszczyznach. Oprócz wspomnianej wiedzy na równi stawiamy uczciwość, zaangażowanie i chęć podejmowania wspólnych wyzwań. Zależy nam na ludziach chcących związać się z firmą, być jej częścią i wspólnie osiągać cele. Mogę powiedzieć, że mamy szczęście do ludzi. Nasi zarządcy to wyjątkowi specjaliści, a co najważniejsze jest to grupa lubiących i sznujących się wzajemnie osób, mogących liczyć na siebie nawzajem.

A dla Pana osobiście – który aspekt pracy wydaje się najciekawszy?

Wiekszość mojego życia zawodowego poświęciłem pracy zarządcy. Uważam, że to wyjątkowy zawód ze względu na możliwość poznawania wielu ciekawych osób i brak monotonii. Każdy dzień przynosi nowe wyzwania i niespodzianki. Nie sposób więc nudzić się w takiej pracy. Oczywiście praca Property Managera to także olbrzymia odpowiedzialność. Niejednokrotnie mam kilku milionowe budżety do rozliczenia i to do przysłowiowej złotówki.

Jaka przyszłość czeka rynek nieruchomości komercyjnych?

Rynek nieruchomości komercyjnych wciąż ma się dobrze i bardzo szybko się rozwija. Jak już wspomniałem sektor, który najdynamiczniej rozwija się w ostatnim czasie to powierzchnie Warehouse. Branża e-commerce jest najszybciej rozwijającą się dziedziną w ostatnich latach. Coraz więcej firm przenosi swoją sprzedaż do Internetu lub korzysta z niej równolegle pomimo posiadania regularnych salonów sprzedaży. Statystyki pokazują, że Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem e-handlu w Unii Europejskiej. Takie rozwiązania pociągają za sobą bardzo dużą potrzebę posiadania powierzchni magazynowych i hubów przeładunkowych, centrów logistycznych. To z kolei narzuca potrzebę budowania, wynajmowania i zarządzania powierzchniami tego typu, więc pracę znajdują firmy, które specjalizują się zarządzaniu tego typu nieruchomościami.

W którym miejscu widzi Pan firmę w perspektywie kolejnych 15 lat?

15 lat to bardzo odległy czas i trudno jest mi odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Mogę powiedzieć gdzie będziemy za 5 lat, ponieważ opracowaliśmy i wdrożyliśmy strategie właśnie na taki okres. Naszym celem jest zarządzać powierzchnią pół miliona m kw. Przy czym planujemy, że znaczący udział będą miały tutaj powierzchnie handlowe. To jest nasz cel i wszelkie dostępne środki i nasze zaangażowanie skupia się teraz na jego realizacji. Ponadto mamy również w planach rozwój dodatkowych serwisów dla najemców. W głównej mierze będziemy skupiać się na ogólnie rozumianym doradztwie. Chcemy, aby nasze doświadczenie i dobre praktyki mogły posłużyć zarówno wynajmującym jak również najemcom w określaniu i respektowaniu zapisów łączących ich umów.

Dziękujemy za rozmowę.

Źródło:

Fotografia:

Data publikacji: 6 listopada 2018