Czerpiemy ze światowych trendów

Rozmowa ze Scottem Dwyerem, COO Atrium European Real Estate Ltd.

Trzy lata temu rozpoczęła się przebudowa Atrium Promenada, flagowego obiektu w portfolio Atrium Poland Real Estate Management Sp. z o.o. Prace zakończyły się pod koniec ubiegłego roku i dziś obiekt nawiązuje swoją architekturą do najmodniejszych ulic handlowych najważniejszych europejskich miast mody – Paryża, Mediolanu, Londynu i Nowego Jorku. Zakupy splatają się tu z rozrywką, a samo miejsce kreuje dobre samopoczucie. Czerpiąc ze światowych trendów, pojawiających się na rynku innowacji, a także monitorując i zaspokajając zmieniające się oczekiwania i style spędzania wolnego czasu przez klientów, Atrium tworzy wspaniałe miejsca zlokalizowane w silnych ośrodkach miejskich. O centrach przyszłości rozmawiamy ze Scottem Dwyerem, COO Atrium European Real Estate Ltd.

W październiku 2018 roku zakończył się kolejny etap rozbudowy Atrium Promenada, w ramach którego powstała Aleja Fontann oraz Republika Smaków. Jakich innych inwestycji i innowacji możemy się spodziewać w tym obiekcie?
Przebudowa Promenady jest planowana na wiele lat, z kilkoma kluczowymi etapami. Pod koniec ubiegłego roku zakończyliśmy drugi etap, a w przyszłości planujemy podwoić powierzchnię handlową do ponad 90 000 mkw. GLA. Październikowe otwarcie przyniosło centrum 13 200 mkw. nowego GLA z 44 nowymi sklepami, w tym zintegrowany z częścią handlową food court, Republikę Smaku.

Co okazało się największym wyzwaniem?
Wszystkie prace prowadziliśmy nie zamykając centrum handlowego i to był najtrudniejszy etap. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zminimalizować wszelkie niedogodności zarówno dla klientów, jak i najemców, i z powodzeniem oddaliśmy nową przestrzeń w październiku.

Nowa Atrium Promenada to szereg nowości dla klientów. Na czym dokładnie polegały wprowadzone zmiany?
Goście Centrum mogą cieszyć się nowymi markami i konceptami sklepów, a także podziwiać unikalny projekt architektoniczny. Obecnie planujemy kolejne etapy rozbudowy Promenady, tj. budowę dwóch nowych skrzydeł i renowację pozostałej części głównego pasażu. To powinna być znacznie mniej inwazyjna inwestycja, związana z dalszą rozbudową i powodująca, jeśli w ogóle, minimalne niedogodności dla klientów i naszych najemców.

Jakie cele chcą Państwo osiągnąć kolejnym etapem prac?
Celem rozbudowy jest stworzenie wyjątkowego miejsca, które będzie oferować niespotykane wcześniej doświadczenia zakupowe. Nie tylko tworzymy wygodną i nowoczesną przestrzeń handlową, ale także przyjazne miejsce, które zachęca, by zatrzymać się na chwilę, pozostać tam na dłużej i regularnie powracać.

Podróżowaliśmy po całej Europie, aby zobaczyć najnowsze trendy w sprzedaży detalicznej i wystroju. Najlepsze rozwiązania znalazły zastosowanie w Promenadzie.

Przebudowa Atrium Promenada robi wrażenie. Czy korzystaliście z jakichś światowych trendów w tym zakresie?
Styl i klimat Alei Fontann i nowego food court’u nawiązują do najmodniejszych ulic handlowych najważniejszych europejskich miast mody – Paryża, Mediolanu, Londynu, a także Nowego Jorku. Zakupy splatają się tu z rozrywką i zaskakującymi, inspirującymi elementami architektonicznymi. Ogólny pomysł na nowe wnętrza wnętrza Promenady bazował na powrocie do korzeni handlu detalicznego, do domów towarowych, które stały się wzorcem najwyższej klasy architektury, ale także różnorodności oferty, jakości usług i miejscem kreującym dobre samopoczucie. W pewnym sensie historia zatoczyła pełne koło, a opierając naszą ofertę na tych filarach, budujemy centrum przyszłości, ponieważ opieramy się na wartościach, których ponownie poszukują klienci, zwłaszcza w szybko zmieniającym się środowisku miejskim. Podróżowaliśmy po całej Europie, aby zobaczyć najnowsze trendy w sprzedaży detalicznej i wystroju. Najlepsze rozwiązania znalazły zastosowanie w Promenadzie. Kolejnych należy oczekiwać na późniejszych etapach przebudowy.

 

 

Atrium koncentruje się na rozbudowie i modernizacji centrów handlowych. Jak postępują prace i jakich zmian możemy spodziewać się w innych centrach handlowych Atrium?
Skupiamy się na rynku polskim i czeskim, wzmacniając nasze portfolio w dużych aglomeracjach miejskich. W 2018 roku oddaliśmy do użytku w sumie ponad 26 000 mkw. nowych i odświeżonych powierzchni w Warszawie. W Atrium Targówek wybudowaliśmy aleję modową z nowym GLA o powierzchni 8 600 mkw. Zmodernizowaliśmy także food court. Atrium Reduta ma obecnie długo oczekiwane kino i klub fitness, a po rozbudowie całkowita powierzchnia GLA tego centrum to prawie 50 000 mkw. Pracujemy nad planami dla kilku innych centrów w Polsce i Czechach. W miarę możliwości będziemy o tym informować rynek.

Poza zmianami w istniejących obiektach, Atrium restrukturyzuje również całe swoje portfolio. W jaki sposób?
Gruntownie przebudowaliśmy nasze portfolio. Z ponad 150 obiektów, które znajdowały się w posiadaniu Grupy Atrium jeszcze w 2014 roku, w portfolio pozostały nadal 34 centra. Nasza strategia polega na tym, by inwestować w centra handlowe w dużych aglomeracjach. Chcemy inwestować w obiekty zlokalizowane w dużych, silnych lokalizacjach miejskich. Myślę, że to najlepszy sposób na zapewnienie firmie bezpiecznych i stabilnych przepływów pieniężnych w perspektywie średnioterminowej. Oczywiście mniejsze aktywa, które zatrzymujemy, również osiągają dobre wyniki i zwiększają różnorodność naszego portfela.

Może się zdarzyć, że zmieni się nasza lista najemców, ale jest to logiczne dostosowanie się do 6-dniowego cyklu w handlu.

Jakie są doświadczenia Atrium dotyczące zakazu niedzielnego handlu w Polsce po blisko roku od jego wejścia w życie?
Odpowiedź na pewno będzie się różnić w zależności od regionu, wielkości miasta, powierzchni danego obszaru, profilu ośrodka, itd. W całej branży widzimy, że ruch w centrach jest na podobnym poziomie albo spada. Jednak sprzedaż pozostaje na zdrowym poziomie. Obserwujemy wzrosty w sektorze modowym, gastronomicznym i rozrywkowym, czyli w obszarach, na których się koncentrujemy. Może się zdarzyć, że zmieni się nasza lista najemców, ale jest to logiczne dostosowanie się do 6-dniowego cyklu w handlu.

Kupiliście w Warszawie kultowe domy Wars Sawa Junior. Jakie są wasze plany w stosunku do tych obiektów?
Kupno tych obiektów wpisuje się w naszą strategię biznesową, która zakłada koncentrację na obiektach o dużych powierzchniach w aglomeracjach, a zwłaszcza w miastach stołecznych. W wyniku tej akwizycji 84 proc. naszych aktywów zlokalizowanych jest w Polsce i Czechach, włączając w to nasze centra w Warszawie i Pradze. Jesteśmy dumni z posiadania tak wyjątkowego kompleksu handlowego w naszym portfolio. To rzeczywiście jest kultowe miejsce spotkań towarzyskich i zakupów dla mieszkańców Warszawy oraz turystów. To wyjątkowy punkt na mapie miasta i chcemy, aby stał się ulubionym miejscem spędzania czasu, łącząc ponownie Śródmieście i Powiśle. Planujemy zmodernizować centrum, szanując tradycję tego miejsca dla Warszawy, w zakresie zarówno komercyjnym, jak i społecznym.

Czego dziś oczekuje klient centrum handlowego?
Ludzie mają dziś coraz mniej czasu, więc czas staje się swego rodzaju nową walutą w handlu. Klienci oczekują komfortu, wygody oraz szerokiej oferty w jednym miejscu. Potrzebują łatwego dostępu do oferty ze zindywidualizowanymi usługami. Właśnie to chcemy zaoferować i dlatego potrzebujemy większej przestrzeni – aby stworzyć centrum, do którego klienci chcieliby przyjść, żeby zrobić zakupy, smacznie zjeść i aktywnie spędzić czas indywidualnie lub z przyjaciółmi. Skupiamy się na tworzeniu tak zwanych trzecich miejsc, po domu i miejscu pracy, gdzie każdy może znaleźć coś dla siebie.

Drony, roboty, sklepy bez kasjerów – jak Pan sobie wyobraża zmiany w centrach handlowych za 2–3 lata?
Drony prawdopodobnie nie zostaną wprowadzone, ponieważ po prostu nie ma na to miejsca. Nasze centra znajdują się w gęsto zaludnionych, silnie zurbanizowanych obszarach. Kasy samoobsługowe – zdecydowanie tak. Mamy już sklepy oferujące takie rozwiązania. Kupujesz produkt, wrzucasz monety do automatycznej kasy i dostajesz w zamian zapakowane produkty. W Holandii na przykład kupowanie posiłków jest prawie w pełni zautomatyzowane. Wprowadzone zmiany będą w dużej mierze zależały od potrzeb naszych najemców. Naszą rolą jest zapewnienie atrakcyjnego miejsca i klientów, a także dopasowanie oferty do ich potrzeb. Nowe technologie i innowacje są ważne, ale ważniejsze jest spełnienie oczekiwań klientów i najemców.

Dziękujemy za rozmowę.

Źródło: Magazyn Galerie Handlowe

Fotografia: Atrium European Real Estete Ltd.

Data publikacji: 31 stycznia 2019