Centra handlowe - Designer Outlet Warszawa

Centra handlowe w lokalnej gospodarce

Centra handlowe na stałe wpisane są w krajobraz dużych, a od niedawna także mniejszych miast. Ich działalność ma duży wpływ nie tylko na kształtowanie się lokalnych gospodarek, ale także przestrzeni społecznej. Znaczenia nabierają podmiejskie centra outletowe, które szczególnie w czasie pandemii wykazują tendencję wzrostową i odporność na kryzysy finansowe.


Centra handlowe – przestrzeń nie tylko na zakupy

Od lat centra handlowe stanowią ważne ośrodki życia społecznego miast i mieszkańców regionu. To do tych miejsc coraz częściej klienci przyjeżdżają nie tylko na zakupy, ale też po to, by w galeriach w przyjemnej atmosferze spotkać się ze znajomymi, zrelaksować się czy zjeść lunch. Sprawiło to, że centra handlowe już dawno stały się istotną konkurencją dla społecznego życia śródmieść. Kreują popyt na przyjemność i tym samym napędzają wzrost gospodarczy.

Nasze obiekty Designer Outlet położone są z dala od centrów miast, jednak nie stanowi to przeszkody dla klientów, by właśnie tu spędzali czas. Na zakupy często przyjeżdżają całymi rodzinami, gościmy grupy znajomych, którzy szczególnie w weekendy wybierają wyjazd do outletu, by połączyć przyjemne z pożytecznym, wspólne zakupy i kawiarnia czy obiad. Rosnący z roku na rok ruch nie pozostaje bez znaczenia dla miasta, które inwestuje w komunikację i infrastrukturę drogową.

– wyjaśnia Ireneusz Homa Centre Manager Designer Outlet Gdańsk.

Zatrudnienie

Rynek centrów handlowych tworzą nie tylko wynajmujący oraz najemcy – sklepy czy punkty usługowe. To także dziesiątki podmiotów koncentrujących się wokół obiektów handlowych, które zajmują się wielopłaszczyznową bieżącą ich obsługą. Są to np. konserwatorzy zieleni i serwisy techniczne, firmy sprzątające, ochroniarskie, prowadzące księgowość, związane z zarządzaniem nieruchomościami.

W dalszej kolejności są firmy wspierające realizację imprez, wydarzeń i innych działań marketingowych. Wszystkie te dodatkowe usługi z reguły wykonują podmioty lokalne, a do powierzonych zadań zatrudniają dziesiątki pracowników – zwykle mieszkańców regionu.

Według danych ICSC (Innovating Commerce Serving Communities – globalnej firmy doradczej na rynku retail) zebranych w ostatnich latach, centra handlowe generują ponad 10% miejsc pracy w sektorze obejmującym handel i usługi tj. transport i gospodarkę magazynową; zakwaterowanie i gastronomię; informację i komunikację. To poważny udział w budowaniu rynku pracy, który napędza wzrost gospodarczy w Polsce. Tuż przed wybuchem pandemii, firma doradcza PwC przeprowadziła analizę polskiego rynku retail, którego udział w PKB wyniósł aż 15,5%. Z szacunków PwC wynika, że w centrach handlowych pracuje ok 400 tys. osób (w tym sprzedawcy, ochrona, obsługa techniczna, sprzątająca oraz pracownicy agencji marketingu). – Należy pamiętać też o prowadzonych w obiektach remontach, rozbudowach, modernizacjach, które znacząco poszerzają spektrum zatrudnienia. Takie prace zakończono niedawno w Designer Outlet Warszawa, gdzie przez ponad rok dodatkowo zatrudnienie znalazło ok. 140 osób. Obecnie Designer Outlet Sosnowiec także współpracuje z kilkoma firmami podwykonawczymi przy prowadzonej tam inwestycji – zaznacza Dariusz Obołończyk Centre Manager Designer Outlet Sosnowiec.

Nie bez znaczenia jest fakt, że w bezpośrednim sąsiedztwie centrów handlowych, które przyciągają klientów nie tylko z najbliższej dzielnicy, czy miasta, ale też kupujących z całego regionu, jak ma to miejsce szczególnie w przypadku centrów outletowych, konstytuują się lokalne mniejsze biznesy. Korzystają one z ruchu napędzanego przez obiekty handlowe. Wokół centrów rośnie też infrastruktura mieszkaniowa, czego dobrym przykładem jest Designer Outlet Gdańsk. W sąsiedztwie parku handlowego na Szadółkach powstają nowe osiedla, których mieszkańcy doceniają bliskość miejsc zakupowych.

Stały i znaczący podmiot zasilający lokalny budżet

Główną jednak korzyścią z posiadania centrum handlowego na danym terenie, jaką odczuwają regiony jest istotny udział we wpływach podatkowych do budżetów samorządowych. Są to opłaty generowane bezpośrednio przez same centra i prowadzoną przez nie działalność. Podatek odprowadzany przez te podmioty jak podaje PwC (za 2019 r.) to koło 2,4 mld pln rocznego wpływu do budżetów państwa i samorządów od właścicieli centrów handlowych i najemców z tytułu CIT, podatku od nieruchomości oraz opłaty za użytkowanie wieczyste. Ale i tu nie można zapominać o podatkach opłacanych przez związane z centrami firmy współpracujące.

Samorządy szczególnie w trudnym czasie pandemii zyskują na silnym partnerze jakim są centra handlowe. Stabilność wpływów opłat jest dla wielu z nich ważnym filarem lokalnego budżetu. Dlatego, jak pokazują przykłady centrów Designer Outlet dobra współpraca ma kluczowe znaczenie dla wzajemnego rozwoju. Jak podkreśla Katarzyna Ciemińska Centre Manager Designer Outlet Warszawa – Przeprowadzona niedawno rozbudowa Designer Outlet Warszawa sprawiła, że centrum zyskało nowych najemców, zwiększony traffic i obroty, a samorząd zwiększone wpływy do budżetu. To sytuacja, w której wszyscy są zadowoleni. Podobnie rzecz wygląda w Designer Outlet Sosnowiec, gdzie przy długoletniej udanej współpracy z lokalnymi władzami sprawnie przeprowadzona została inwestycja modernizacji terenów wokół centrum, które teraz pomieści większą liczbę pojazdów a tym samym klientów.

Źródło: ROS Retail Outlet Shopping

Fotografia: ROS Retail Outlet Shopping

Data publikacji: 27 stycznia 2022