Jak zwiększyć footfall i sprzedaż w centrach handlowych, wykorzystując Internet i nowoczesne technologie?

Podsumowanie roku w branży RETAIL – Magazyn Galerie Handlowe 02/2020

Performance marketing, niesłusznie kojarzony wyłącznie z branżą e-commerce i sklepami internetowymi, może z powodzeniem służyć do generowania sprzedaży w branży retail. Nowoczesne technologie i narzędzia komunikacji związane z marketingiem efektywnościowym doskonale sprawdzą się, gdy zależy nam na zwiększeniu ruchu i konwersji w sklepach stacjonarnych i centrach handlowych. Jak tego dokonać? Katarzyna Olender, Business Development Manager, Admetrics.pl w agencji Admetrics.pl wymienia pięć sprawdzonych sposobów wpisujących się w trendy digital marketingu 2020 roku

SMS lub MMS dynamicznie geotargetowany
Pozwala na skierowanie reklamy do użytkowników przebywających w konkretnej geolokalizacji, a co za tym idzie zwiększa szansę na konwersje, bo komunikat wyświetla się w kluczowym momencie procesu zakupowego – podczas obecności klienta w sklepie. Targetowanie jest bardzo precyzyjne, oparte m.in. na BTS’ach (dane o lokalizacji pobierane są ze stacji przekaźnikowych operatora telefonii komórkowej). SMS i MMS dynamicznie geotargetowany jest dziś narzędziem, które stanowi doskonałe uzupełnienie in-store marketingu, a mówi się wręcz o tym, że działa skuteczniej niż klasyczna reklama POS. Zakładając, że 70 proc. naszych decyzji zakupowych podejmowanych jest w sklepie w momencie zakupu, warto testować to rozwiązanie. Za pomocą SMS/MMS można dystrybuować kody rabatowe i promocyjne, personalizować przekaz oraz informować o evencie, zachęcając do odwiedzenia konkretnego sklepu czy stoiska.

Geo Push Mobile Notification
To rozwiązanie dla firm, które nie posiadają własnej aplikacji mobilnej (o korzyściach z posiadania aplikacji mobilnej w zwiększaniu konwersji w sklepach stacjonarnych patrz pkt. 5). Mechanizm targetowania jest bardzo podobny do kampanii SMS/MMS, ponieważ reklama pojawi się w miejscu, w którym aktualnie znajduje się użytkownik telefonu. Komunikat nie wyświetla się w samej aplikacji, ale na ekranie głównym użytkownika w postaci powiadomienia, dzięki czemu odbiorca ma maksymalnie ułatwiony dostęp do przekazywanych informacji. Oprócz geolokalizacji reklamę push można targetować pod różne kategorie aplikacji: handel, podróże, wiadomości i rozrywka, finanse, kupony, zdrowie, uroda itd., jak również model telefonu. Potencjał tzw. geo pushy zależy oczywiście od lokalizacji.

Dobrze zaprojektowana i użyteczna aplikacja wpływa na wzrost sprzedaży we wszystkich kanałach. Jednym z rynkowych trendów jest wykorzystanie aplikacji w branży retail do zwiększenia zakupów w sklepach stacjonarnych.

Kampania na Facebooku z dystrybucją kodu
Warto wykorzystać potencjał zgromadzonej na Facebooku społeczności ze względu na bardzo precyzyjne informacje o target grupie. Tutaj nie tylko dobrze da się targetować kampanię ze względu na lokalizację, ale również wiek i preferencje, a to nieocenione narzędzie, jeśli chodzi o komunikację zachęcającą do odwiedzenia konkretnego sklepu stacjonarnego. Można połączyć taką akcję z dystrybucją kodu rabatowego. Ustawia się wtedy targetowanie, np. w promilu 1 km od placówki, dodając do tego na przykład zainteresowania. Następnie do kreacji wgrywa się kody w formacie csv i każdy użytkownik ma możliwość odebrania indywidualnego kodu, a następnie „odebrania” go w stacjonarnym punkcie.

Technologia Geo Mobile Metrics
To autorskie rozwiązanie umożliwiające zaplanowanie kampanii na witrynach mobile do użytkowników, którzy odwiedzają daną lokalizację w określonej częstotliwości. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu można zaplanować kampanię do stałych bywalców danego centrum handlowego, jak również skierować komunikat do klientów konkurencyjnych marek i placówek. Narzędzie bardzo dobrze sprawdzi się w kampaniach, w których zależy nam na zasięgu i precyzyjnym targetowaniu. Geo Mobile Metrics można porównać do rozdawanych kiedyś gazetek promocyjnych czy ulotek zachęcających do odwiedzenia danego miejsca. Z tą jednak zasadniczą różnicą, że klient płaci wyłącznie za użytkownika, który kliknął w baner i przeszedł na stronę. Warto podkreślić, że dostępne są już narzędzia Google’owe, które pozwalają mierzyć ilość odwiedzin w sklepie stacjonarnym choćby z tego typu działań.

Aplikacja mobilna
Aplikacja nie jest wyłącznie narzędziem wspierającym sprzedaż online. Dobrze zaprojektowana i użyteczna aplikacja wpływa na wzrost sprzedaży we wszystkich kanałach. Jednym z rynkowych trendów jest wykorzystanie aplikacji w branży retail do zwiększenia zakupów w sklepach stacjonarnych. Podstawowe funkcjonalności aplikacji, których zadaniem jest ułatwienie zakupów offline z poziomu aplikacji online, to np.: przepisy, lista zakupów, podpowiedzi, asystent zakupów czy też łączenie użytkowników z punktami sprzedaży. Wszystkie aplikacje, które pozwalają na wykorzystanie modułu lojalnościowego: wyświetlenie karty, nagród, kuponów. Aplikacja daje szerokie możliwości zarówno, jeśli chodzi o personalizację, jak i wyświetlanie powiadomień push. Aplikacja to także popularne rozwiązanie click&collect, dające możliwość zamówienia towaru online i odbioru go w placówce stacjonarnej. Klient, który przychodzi po odbiór swojej opłaconej już przesyłki, może otrzymać na przykład dodatkowy rabat na produkty w sklepie stacjonarnym. Jeśli dane centrum handlowe prowadzi program lojalnościowy dla swoich klientów, warto przemyśleć w strategii na ten rok stworzenie aplikacji. Głównym celem takiej aplikacji powinno być uczynienie zakupów w galerii jeszcze bardziej atrakcyjnym, poprzez na przykład moduł ułatwiający parkowanie i opłatę za parking, ekspozycję atrakcyjnych zniżek i produktów w promocji, dystrybucję kuponów rabatowych, zniżki do punktów gastronomicznych i możliwość zamówienia na przykład jedzenia z poziomu aplikacji, inteligentną nawigację, podpowiadającą jak znaleźć dany sklep.

 

Źródło: Shopping Mall Marketing 2020

Fotografia: Admetrics.pl

Data publikacji: 23 kwietnia 2020