Admetrics - Digitalizacja sprzedaży - Magazyn Galerie Handlowe

Admetrics: Digitalizacja sprzedaży w czasach pandemii, czyli o skutkach „pożytecznej” katastrofy

Magazyn Galerie Handlowe ONLINE – wrzesień-październik 2020

Epidemia Covid-19 zakłóciła plany rozwoju niejednej branży, nie tylko shopping mall. Najbardziej optymistyczne prognozy przewidywały wygaszanie epidemii latem, a najbardziej pesymistyczne nawet za kilka lat. Trwają spekulacje czy wiosenny „lockdown” był ostatnim i czy jesienią nie będzie powtórki z rozrywki. Z ekonomicznego punktu widzenia postrzegamy zaistniałą sytuację, jako katastrofę, która burzy dotychczasowy porządek, stabilizację i plany rozwoju. Z perspektywy kulturowej śmiało można stwierdzić, że kryzys przyniósł zmianę, przyspieszył pewne procesy, zmusił nas do produktywności i zmiany przyzwyczajeń. Według wielu teorii kryzys stał się szansą . Tezę można poprzeć odsyłając choćby do strony: https://www.covidinnovations.com/ , gdzie znajdziemy wszystkie innowacje technologiczne powstające na świecie w związku z epidemią. Dla Magazynu Galerie Handlowe – Katarzyna Olender z agencji Admetrics.

Katarzyna Olender, Admetrics: Pozytywne skutki pandemii obserwujemy również wśród detalistów posiadających sklepy w centrach handlowych i placówki stacjonarne na terenie całego kraju. Restrykcje związane z ilością osób mogących przebywać w sklepie i względy bezpieczeństwa spowodowały przyspieszone wdrożenie przez marki usługi: „click&collect” inaczej zwanej BOPIS (Buy Online Pickup In-Store). Opcja zakupów w sieci z odbiorem w fizycznym sklepie cieszyła się największym powodzeniem wśród klientów w czasie pandemii, a detaliści, którzy skorzystali z tego rozwiązania notowali znaczne wzrosty sprzedaży.

Usługa „click&collect” umożliwia zakupienie produktu w sklepie internetowym lub poprzez aplikację mobilną i osobisty odbiór zamówienia w wybranym przez siebie miejscu i o dogodnej porze. Produkt można odebrać w urządzeniu samoobsługowym, takim jak paczkomat lub w punktach współpracujących: kiosk, stacja benzynowa, urząd pocztowy. Najpopularniejszą opcją jest po prostu odbiór z najbliższego sklepu stacjonarnego danej marki. Usługa click&collect nie jest oczywiście czymś nowym na polskim rynku. Wykorzystywana do tej pory przez sieci np. Reserved czy Empik, zyskała ogromną popularność w dobie pandemii w branży FMCG. Stało się tak ze względu na ogromne przeciążenie zamówień z dostawą do domu. W niektórych sklepach termin dostawy wskazywany był za 30 dni od daty złożenia zamówienia, co w przypadku środków higieny osobistej i jedzenia graniczyło z absurdem. Chociaż takie rozwiązanie stanowiło ogromne wyzwanie logistyczne dla właścicieli sklepów stało się szansą i odpowiedzą na potrzeby konsumentów.

Przykładem marki, która bardzo szybko wdrożyła taki model jest sieć Polomarket. Wcześniej firma zainwestowała w aplikację mobilną, która realizowała cele związane z programem lojalnościowym. W trakcie lockdownu aplikacja została szybko rozbudowana o możliwość złożenia zamówienia poprzez aplikację, a następnie odbiór spakowanych zakupów w wybranych sklepie. Płatności za zamówione i skompletowane zakupy klient dokonuje kartą, urządzeniem mobilnym lub gotówką w dedykowanej kasie w sklepie. Zbiorczy QR-kod, pod którym zapisane są całe zakupy, pozwala na natychmiastowe wygenerowanie paragonu i zamknięcie transakcji. Dzięki temu czas spędzony w sklepie ograniczany jest do niezbędnego minimum.

Marka Spar (dawny Piotr i Paweł) uruchomiła usługę SPAR Drive. Opcja dostępna w wybranych sklepach pozwoliła na składanie zamówień poprzez platformę online, a następnie odbiór spakowanych i opłaconych zakupów z wyznaczonego miejsca na parkingu przed sklepem. Wygodne rozwiązanie dla osób, które unikały wychodzenia z domu i kontaktu z innymi choćby w sklepowych kolejkach.

Z kolei sieć Biedronka zaproponowała swoim klientom możliwości dostawy zakupów do domu poprzez sieć kurierów aplikacji Glovo. Pandemia przyspieszyła wdrożenie rozwiązań, o których mówi się od lat. Omnichannel, jako strategia sprzedaży, w której łączy się kanały, zapewnia spójność w kontakcie z marką poprzez sklep stacjonarny, mobile i desktop. Mówi się, że biznes oparty na sprzedaży detalicznej nie powinien być już dzielony na kanały. Miejmy więc nadzieję, że sytuacja, której doświadczyliśmy w trakcie pandemii przekona marki, że digitalizacja to właściwy kierunek rozwoju biznesu.

 


O Autorze:

Katarzyna Olender, Business Development Manager, Admetrics.pl. Absolwentka filologii polskiej w Poznaniu, o specjalizacji dziennikarskiej. Z reklamą związana od 17 lat. W branży digital od 11 lat. Pracowała m.in. w Grupie Onet, sieci afiliacyjnej Optimise, w Grupie Sare, gdzie odpowiadała za Client Service agencji Mr Target. Odpowiedzialna za obsługę i przygotowanie strategii kampanii online dla kluczowych klientów agencji. W Admetrics zajmuje się nowym biznesem i rozwojem oddziału warszawskiego.

 


Zobacz najnowszy Magazyn Galerie Handlowe ONLINE

Magazyn Galerie Handlowe - TOP - wrzesień-pazdziernik 2020

 

Źródło: Admetrics

Fotografia: Envato

Data publikacji: 11 września 2020