Aromamarketing – rozpylanie emocji!


Sklepy, butiki i biura obsługi to miejsca, w których klienci mają bezpośredni kontakt z marką i produktami. Przestrzenie te bywają odwiedzane dzień w dzień przez setki osób. Jakość powietrza oraz unoszący się w nich zapach mogą wpłynąć na klienta pozytywnie lub pozostawić go obojętnym. Jak zatem wykorzystać marketing sensoryczny do budowania marki i pozytywnych skojarzeń w głowach klientów?


Węch jest jednym z pierwszych zmysłów, który pozwala odbierać rzeczywistość. W ciągu pierwszych pięciu sekund doświadczenia to właśnie wyczuwany zapach odpowiada za ocenę miejsca, w którym jesteśmy. Oddziałuje na nas szybciej niż wizualny przekaz. Dlatego jego wpływ na człowieka i jego percepcję otoczenia jest niezwykle istotny.

Z tego względu Aromamarketing (marketing zapachowy) jest powszechnie stosowany i zachęca konsumentów do określonych działań. Poprawia humor, wpływa na emocje, a nawet skraca postrzegany czas przebywania w danym miejscu.

Nieprzyjemna woń potrafi sprawić, że potencjalny klient szybko opuści sklep. Przyjemna i dobrze dobrana oznacza natomiast przyjemność kupującego i najprawdopodobniej zysk dla oferującego produkt lub usługę. To jedno z wielu zastosowań zapachu w aktywizowaniu sprzedaży.

Aromamarketing – zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalności marki

Dzięki odpowiedniemu zapachowi zaangażowanie konsumentów może zwiększyć się nawet o 38%. Klienci przebywają też do 40% dłużej w miejscach, które ładnie pachną. Samo to pokazuje, jak duże znaczenie może mieć zapach, który unosi się w sklepie, biurze podróży czy innym lokalu usługowym. W czasie zakupów zapach wywołuje pożądane reakcje klientów. Jednocześnie wspiera wizerunek marki lub produktu i buduje pozytywne skojarzenia. Przy odpowiednio wykorzystanym zapachu subiektywnie odczuwany czas spędzony w sklepie jest oceniany jako 3 razy krótszy, niż w rzeczywistości. Ponad 50% osób wskazuje, że zapach był istotnym kryterium decyzji zakupowej, a 78% osób chętnie wraca do sklepu, w którym utrzymuje się przyjemny zapach*. Niejednokrotnie zdarza się, że przechodzień zostaje przyciągnięty do sklepu właśnie przez zapach (według badań własnych firmy zdarza się to w 74% przypadków). Poza tym dla wielu osób (42% w tym samym badaniu) „atmosfera” lub „przyjemna atmosfera” jest tym, co najbardziej lubią w sklepie.

Technologia w służbie zapachów

Dzięki opracowanym technologiom można odtwarzać konkretne zapachy. Można też emitować je, przywołując u wąchających odpowiadające im skojarzenia. Na przykład zapach obieranej pomarańczy jest charakterystyczny i natychmiast rozpoznawalny. To unikalne połączenie różnych cząsteczek zapachowych. Można także uzyskać olejek pomarańczowy, łącząc naturalne cząsteczki i osiągając ten sam efekt.

Aromamarketing jest jednym ze sposobów wzbudzania u klientów pożądanych zachowań. Ułatwia komunikację wartości marki, angażując zmysł węchu, sprawia że przekaz wiadomości do mózgu odbiorcy staje się silniejszy.

Odpowiedni zapach w pomieszczeniach zapewnia:

  • Dobre skojarzenia z miejscem,
  • Podwyższa subiektywną ocenę jakości miejsca oraz jego prestiż
  • Silnie oddziałuje na emocje klientów
  • Pomaga klientom w podjęciu decyzji o zakupie
  • Umożliwia wyróżnienie się na tle konkurencji.

*Ultimate Retail Experience Report 2017
– Rentokil Initial.
** Tamże.

Źródło: Vaco

Fotografia: Vaco

Data publikacji: 22 listopada 2022