Aktywne zbieranie feedbacku od klientów pozwala na szybkie dostosowanie strategii do ich oczekiwań

Monitorowanie i zrozumienie zmieniających się preferencji i zachowań klientów to kluczowy element sukcesu dla centrów handlowych i sieci handlowych. Przedsiębiorstwa powinny skutecznie monitorować zachowania konsumenckie, a także rozumieć swoich klientów. W tym celu mogą korzystać z szerokiego wachlarza narzędzi marketingowych – podkreśla Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.


Pierwszą z opcji są regularne badania rynkowe, przeprowadzane za pomocą ankiet, wywiadów czy analiz demograficznych, które pozwala na zrozumienie trendów, preferencji i oczekiwań klientów. Analiza danych zakupowych pozwala natomiast na gromadzenie i analizę danych zakupowych, pomagając zidentyfikować popularne produkty, preferowane marki i trendy zakupowe. Aktywne monitorowanie mediów społecznościowych może służyć śledzeniu opinii klientów, reakcji na nowe produkty lub usługi oraz identyfikację trendów społecznościowych. Analiza zawartości koszyka zakupowego klientów pomaga zrozumieć, jakie produkty są często kupowane razem, co może prowadzić do skuteczniejszego układania ofert promocyjnych. Wykorzystanie technologii, takich jak kamerki, czujniki ruchu i systemy lokalizacyjne, pozwala na monitorowanie ruchu klientów jeszcze w sklepie, co może dostarczyć cennych informacji dotyczących popularnych obszarów i produktów. Aktywne zbieranie feedbacku od klientów, zarówno pozytywnego, jak i negatywnego, pozwala na szybkie dostosowanie strategii biznesowej do oczekiwań konsumentów. Wprowadzenie programów lojalnościowych jest świetnym sposobem, nie tylko na zachęcenie klientów do częstszych zakupów, lecz także na zbieranie danych o ich zakupach i preferencjach. Cennych wskazówek dotyczących zmian na rynku oraz nowych preferencji klientów może dostarczyć także obserwacja strategii i działań konkurencji. Ciekawymi rozwiązaniami może być również wykorzystywanie nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, analiza big data i Internet rzeczy. Podejmowanie tych kroków pozwoli centrą i sieciom handlowym na lepsze zrozumienie swoich klientów i skuteczne dostosowanie oferty do zmieniających się preferencji konsumentów.

Dostosowywanie się do rosnącej roli zakupów online i cyfrowych trendów konsumenckich wymaga implementacji nowoczesnych technologii i innowacji. Warto rozważyć wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz analizy danych. Użycie sztucznej inteligencji daje szerokie możliwości personalizacji doświadczeń zakupowych, która jest dzisiaj wyjątkowo istotna, zaś analiza danych pozwala lepiej zrozumieć preferencje i zachowania klientów. Innymi ciekawymi rozwiązaniami dostępnymi dziś na rynku są: rozszerzona rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR), chatboty i automatyzacja obsługi klienta czy wprowadzenie różnych systemów płatności cyfrowej (również tych pozwalających na dokonanie płatności w kryptowalutach). Ze względu na dynamiczny rozwój social mediów rozwiązaniem wartym uwagi staje się również integracja funkcji zakupów bezpośrednio na platformach społecznościowych. Z perspektywy klientów korzystających ze sklepów e-commerce niezwykle ważne jest również bezpieczeństwo danych, dlatego sieci powinny skupić się na zabezpieczeniach danych klientów i transakcji online, aby budować zaufanie konsumentów.

Nowe technologie mogą również okazać się niezwykle pomocne w organizacji sprzedaży i logistyce. Technologia blockchain służy zwiększeniu przejrzystości w łańcuchu dostaw i zapewnienia autentyczności produktów. Zastosowanie Internetu Rzeczy (IoT) w monitorowaniu i zarządzaniu zapasami może prowadzić do bardziej efektywnego zarządzania magazynem, natomiast rozwijanie innowacyjnych rozwiązań dostaw, takich jak drony czy autonomiczne pojazdy, może realnie skrócić czas dostawy zamówionego towaru. Pomocne w procesie logistycznym będzie również monitorowanie w czasie rzeczywistym przesyłek za pomocą technologii GPS. Wprowadzenie tych technologii może pomóc firmom dostosować się do zmieniających się trendów konsumenckich i zapewnić bardziej konkurencyjne i innowacyjne doświadczenia zakupowe online.

Dzisiejsza strategia marketingowa powinna uwzględniać szereg czynników, aby lepiej odpowiadać na różnorodne potrzeby odwiedzających. Powinna uwzględniać personalizację, służącą dopasowaniu oferty i komunikatów do indywidualnych preferencji i zachowań zakupowych. Duże znaczenie ma wielokanałowość, czyli używanie różnych kanałów komunikacji, takich jak e-mail, media społecznościowe, strona internetowa, czy aplikacje mobilne. Pozwala bowiem na dotarcie do różnych grup konsumentów. Marketer powinien skoncentrować się na tworzeniu pozytywnego doświadczenia użytkownika na stronie internetowej, w aplikacji mobilnej i w sklepie stacjonarnym i umieszczać w nim zróżnicowane treści. Innymi rozwiązaniami technologicznymi wartymi uwagi są również: real-time marketing, analiza danych, mobilność, wirtualna rzeczywistość (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR), lokalizacja i geotargeting, elitarna obsługa klienta. Nie zapominajmy o społecznej odpowiedzialności i wartości marki. Klienci są coraz bardziej świadomi społecznie i zwracają uwagę na wartości, jakie reprezentuje marka. Wprowadzenie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i aktywnie zaangażowanie się w sprawy społeczne wpłynie więc na ich lojalność.

Łącząc te elementy, firma może lepiej dostosować się do różnorodnych potrzeb i oczekiwań klientów, co przyczyni się do budowy trwałych relacji z klientami oraz zwiększenia lojalności do marki.

Źródło: Polska Izba Handlu

Fotografia: Polska Izba Handlu

Data publikacji: 3 czerwca 2024