Przez polski rynek przetacza się fala modernizacji

Rynek centrów handlowych – Shopping Mall Marketing 2020

Przez ostatnie 2 dekady centra handlowe ewoluowały od zakupów do doświadczenia zakupowego. 20 lat temu, kiedy kształtował się polski rynek retail, najważniejsze było zapewnienie konsumentowi szerokiej oferty handlowej. Na rynku dominowały proste formaty, oparte wyłącznie na handlu, np. hipermarkety – podkreśla Anna Borecka-Suda, Zastępca Dyrektora Galerii Jurajskiej

Przełomem było pojawienie się w drugiej połowie lat zerowych pierwszych centrów handlowo-rozrywkowych III generacji, a w późniejszych latach IV generacji, które poszerzyły tradycyjną funkcję galerii, wprowadzając do oferty np. rozrywkę i gastronomię, skupioną wokół food court. Dynamiczny rozwój rynku w latach 2008-2013 sprawił jednak, że i to okazało się niewystarczające. Duże nasycenie oraz rosnąca konkurencja miedzy obiektami sprawiły, że rynek wkroczył w nowy etap rozwoju. Zbiegło się to ze zmianą pokoleniową wśród konsumentów – decydentów. Baby-boomersi ustąpili miejsca millenialsom, a chwilę później także post millenialsom, dla których sama oferta handlowa to za mało. Rynek zaczął ewoluować. Pojawiły się nowe formaty, w tym m.in. galerie społecznościowe.

W konsekwencji centra obecne na rynku od lat, powstałe przed 2010 rokiem, chcąc utrzymać pozycję, zaczęły inwestować w modernizacje, dostosowując się do nowych oczekiwań.

Te nowe oczekiwania wiązały się przede wszystkim z rozwojem oferty rozrywkowej, F&B, ale także – co było nowością na polskim rynku – atrakcji poza handlowych. Od 2016 roku przez polski rynek przetacza się fala modernizacji. Ewoluują zarówno stosunkowo młode galerie, powstałe ok. 2009 roku, jak również centra 20-letnie. W tej ewolucji duży nacisk kładzie się m.in. na dywersyfikację tenant mix’u i wprowadzenie rozrywki, adaptację w przestrzeni tzw. idei „trzeciego miejsca”, rozwój terenów zielonych czy customer experience. W efekcie w ostatnich 5 latach polskie centra handlowe znacznie poszerzyły swoje funkcje, stając się miejscami robienia zakupów, ale także integracji społeczności lokalnej, zabawy, wypoczynku, a nawet edukacji. Paradoksalnie w ostatnich 2 latach katalizatorem tych zmian stała się także ustawa ograniczająca handel w niedziele i święta.

Źródło: Galeria Jurajska

Fotografia: Galeria Jurajska

Data publikacji: 31 maja 2020