CH Forum stale wzbogaca ofertę nowymi markami

Świetnie zlokalizowane Centrum Forum w Gliwicach stale wzbogaca mix najemców o nowe brandy. Zrządzany przez MVGM obiekt handlowy uatrakcyjnia ofertę dla kobiet i wzmacnia współpracę ze stałymi najemcami. Intensywne działania marketingowe, inicjatywy społeczne i modernizacje to niejedyne aspekty wyróżniające centrum handlowe na tle lokalnej konkurencji, o czym w rozmowie w z redakcją Magazynu Galerie Handlowe opowiada Patrycja Duczmal, Dyrektor Centrum Handlowego Forum Gliwice.


Jakie nowe otwarcia / zmiany sklepów towarzyszyły Państwa działaniom w 2022 roku?

Kolejne otwarcia sklepów potwierdzają, iż CH FORUM stale wzbogaca ofertę nowymi markami. Sektor fashion został uatrakcyjniony o ofertę dla kobiet, na czele ze sklepami Tatuum (164 mkw.) oraz ESOTIQ (75 mkw.). MVGM (zarządzający CH FORUM od 2013 r.), podpisało również umowę z TOUS (128 mkw.), topową marką oferującą biżuterię i akcesoria ponad 100-letniego brandu pochodzącego z Hiszpanii. Ofertę home&decor wzbogaciło Tchibo ze sklepem o powierzchni 145 mkw. oraz Homla o powierzchni aż 430 mkw. W strefie food court pojawiła się restauracja Top Sushi. Wzmacniamy także współpracę z obecnymi najemcami, którzy udostępniają klientom jeszcze większe powierzchnie swoich sklepów. Przykładem jest Sinsay, który trzykrotnie powiększył lokal i zajmuje aktualnie niemal 1150 mkw. Działający w CH FORUM od 15 lat, czyli od początku istnienia, sklep Home&You przeniósł się piętro wyżej i powiększył swoją powierzchnię dwukrotnie – zajmuje 515 mkw. Zarządca przedłużył również umowę z właścicielem hipermarketu Carrefour. Strategia leasingowa, którą MVGM zaczęło systematycznie realizować w 2021 r., przewidywała wprowadzanie kolejnych marek, które nigdy nie były obecne w CH FORUM, a nawet na lokalnym rynku. W tym właśnie czasie w myśl tego założenia podpisaliśmy umowę z salonem optycznym Kodano o powierzchni 120 mkw. oraz wprowadziliśmy do galerii operatora sportowego – sieć siłowni Fitness Club Interfit, wynajmując jej ponad 1200 mkw. Ci najemcy tym samym zadebiutowali w Gliwicach. Ostatnio podpisaliśmy umowę z marką Olimp, której sklep z witaminami i suplementami dla sportowców już rozpoczął działalność. Najnowsze otwarcie zaplanowane jest na 1 lutego. Startuje sklep z biżuterią Pandora. Stały rozwój FORUM czyni to miejsce przyjaznym, komfortowym, stale wzbogacającym tenant-mix, a także otwartym na społeczność lokalną i podejmującym ważne inicjatywy społeczne.

Które wydarzenia w Państwa działalności były kluczowe w 2022 roku? Co udało się osiągnąć?

Jednym z kluczowych momentów zdecydowanie było poszerzenie tenant- mixu ponieważ pojawiło się kilkanaście nowych marek, które znakomicie uzupełniły ofertę z jakiej korzystają nasi klienci. To polskie i światowe marki, które przyciągnęły do nas również nową grupę klientów. Dodatkowo, udało się nam zbliżyć do poziomu odwiedzalności z 2019 r. Po dwóch dość ciężkich latach „covidowych” był to kluczowy cel. Klienci czują się u nas komfortowo i bezpiecznie dlatego bardzo chętnie wrócili do częstych zakupowych odwiedzin. Jeśli chodzi o obroty – te osiągnęły poziom, który do tej pory był nie spotykany w galerii, a średnia wzrostu znacząco przewyższa wskaźniki inflacyjne. To co wydarzyło się w związku z jeszcze bardziej kompleksową obsługą FORUM Gliwice, w tym również jego komercjalizacją, znacząco umocniło pozycję galerii w regionie. Ten rok był również szczególny ze względu na okrągłą rocznicę powstania. W roku 2022 obchodziliśmy 15 urodziny. Z tej okazji 15 zwycięskich par – klientów naszego centrum wyjechało na wycieczkę do Paryża. O udział w niej walczyli oni podczas trwającego 5 tygodni konkursu połączonego z akcją prosprzedażową. Taki rodzaj celebracji tego wydarzenia bardzo podobał się naszym klientom.

Co dziś wyróżnia Państwa markę na tle konkurencji?

Lokalizacja w ścisłym centrum dużego miasta to nasza wielka przewaga. Szereg udogodnień dla klientów, duży i bezpłatny podziemny parking, ogromna liczba akcji i eventów marketingowych to aspekty, które powodują, że klienci na miejsce robienia zakupów wybierają właśnie nasze centrum. FORUM w Gliwicach definiuje się również jako doskonalenie oferty (nowe, topowe marki) oraz podnoszenie wartości nieruchomości (modernizacja obiektu) co jest odpowiedzią na aktualne potrzeby zarówno najemców, jak i konsumentów. To właśnie rozwój czyni to miejsce przyjaznym, komfortowym, stale wzbogacającym tenant-mix, a także otwartym na społeczność lokalną i podejmującym ważne inicjatywy społeczne. Klienci coraz bardziej doceniają fakt, że w naszym obiekcie znajdują to wszystko co jest potrzebne do szybkiego załatwienia wszystkich codziennych spraw. Dzisiaj rozwój handlu w galerii nie jest w stanie konkurować tylko ceną produktów, bowiem klienci oczekują przede wszystkim komfortu i wygody. Tej strategii poświęcamy wiele czasu podczas planowania działań rozwojowych.

Jakiego typu aktywności obejmuje Państwa plan marketingowy? Na czym się skupiacie i co z tego przynosi najlepsze efekty?

Kiedyś nasza strategia marketingowa koncentrowała się na generowaniu footfallu oraz działaniach wizerunkowych. Dziś w FORUM sprawdzają się systematyczne działania nagradzające stałych klientów w ramach budowy lojalności i związane z takimi programami akcje prosprzedażowe oraz gry online, które dzieliliśmy na różne poziomy trudności i zaangażowania klientów. W zależności od potrzeb oraz rodzaju akcji dobieramy taki rodzaj działań, aby nasi klienci z chęcią w nich uczestniczyli. Tworzymy strefy promocyjne i wykorzystujemy nasze wyspecjalizowane hostessy, aby zrealizować założone cele. Często stosujemy wirtualne rozwiązania, zaskakujemy, wzbudzamy zainteresowanie i intrygujemy. W tym zakresie wyróżnia nas kreatywność. W minionym roku nasi klienci za zakupy otrzymywali między innymi bony do strefy restauracyjnej, bilety do kina lub karty podarunkowe do sklepów naszych najemców. Karty podarunkowe otrzymywali od nas uczestnicy gier „Piłka czy siłka” oraz „Wyspa skarbów”, którzy na stronie internetowej byli punktowani i nagradzani za refleks. Najmłodsi klienci naszego centrum podczas Dnia Dziecka mogli spotkać się z bohaterami przezabawnej kreskówki „Grizzy i Lemingi”. Dla nich również przygotowaliśmy atrakcyjne zajęcia rozwojowe w ramach Letniej Akademii. Całe lato było odjazdowe, bowiem nasi klienci mogli wygrać rower uczestnicząc w zawodach wyciskania soku z owoców podczas jazdy na rowerze. Jesień była natomiast magiczna. Klienci wymieniali paragony na przewodnik turystyczny „Rudy zaczarowane” współautorstwa Aleksandry Klich, dziennikarki, pisarki, redaktorki naczelnej „Wysokich Obcasów”. Poza tym przeprowadziliśmy mnóstwo warsztatów i pokazów, a nasi klienci mogli z nami uczyć się robienia makram, brali udział w lekcjach tańca latynoamerykańskiego oraz przyśpieszonego kursu projektowania kostiumów tanecznych dla mażoretek a także ścigali się w zawodach modeli samochodów. Dużo dobrego robią też akcje skierowane do konkretnych najemców, podczas których klienci mogą odbierać nagrody tematyczne za zakupy w konkretnych sektorach. Zależy nam na tym, aby klient, który kiedyś robił zakupy spontanicznie, a na terenie centrum przebywał dłużej, teraz mógł je zrobić szybko i konkretnie, a przy tym został natychmiast przez nas doceniony. Realizowaliśmy tą strategię podczas okazyjnych zakupów. Tak wyróżnieni klienci wracają. W nowej odsłonie od trzech lat pojawia się również magazyn „Forum News”, który kiedyś był pismem bardziej wizerunkowym, a teraz jest narzędziem prezentującym najemców i ich produkty.

Jakie atrakcje przygotowaliście Państwo dla klientów w okresie świątecznym?

Zaczęliśmy 3 grudnia od świątecznego korowodu z Mikołajem i jego świtą czyli Elfami. Wspólnie z klientami poszukiwali prezentów ukrytych na terenie CH FORUM. Wiele innych niespodzianek w rytmie świątecznej muzyki to działania i atmosfera jakie towarzyszyły klientom w całą pierwszą grudniową sobotę. Parada połączona była z akcją prosprzedażową trwającą kilka dni pod hasłem: „Kto daje ten odbiera”. Za zakupy zrobione u naszych najemców klienci mogli odebrać prezenty: torby z edycji świątecznej, ciepłe, świąteczne kocyki, poszewki na poduszki z zimowymi akcentami marki Home&You, świąteczne lampiony i dekoracyjne deski do serwowania od Homla. Otworzyliśmy również stoisko pakowania prezentów, które cieszyło się wielkim zainteresowaniem. Natomiast 6 grudnia Mikołaj osobiście czekał na najmłodszych klientów galerii w centralnym miejscu na scenie głównej. Częstował słodyczami i wręczał prezenty.

Jakie typu doświadczenia zakupowe oferujecie aktualnie klientom?

Centrum Handlowe FORUM kojarzy się klientom z dużym wyborem polskich i światowych marek, lokalizacją w sercu Gliwic oraz możliwością zakupów i rozrywki w jednym miejscu. Wśród 120 sklepów i punktów usługowych znajdują się tu m.in.: kino Cinema City, sieć siłowni Fitness Club Interfit, klub dla dzieci Bajkowy Labirynt, a nawet miejska biblioteka BIBLIOFORUM. Społeczna funkcja centrów handlowych to trend, który u nas rozwija się doskonale.

W jaki sposób jesteście odpowiedzialni społecznie?

W ostatnim czasie w centrum wzmocniono jeszcze bardziej działania na rynku lokalnym i w sferze CSR. Tylko ostatnie społeczne inicjatywy przyciągnęły do FORUM miłośników psów i kotów, którzy podczas kilku eventów adoptowali ponad pół setki zwierząt. Wielkim zainteresowaniem cieszyła się także inauguracja cyklicznej imprezy FORUM Rękodzieła, będącej kontynuacją akcji „Pomaganie przez kupowanie”, którego początkiem było pod koniec 2021 r. otwarcie sklepu charytatywnego. Na co dzień FORUM współpracuje z Gliwickim Ośrodkiem Działań Społecznych – Centrum 3.0, Centrum Rozwoju Dzieci i Młodzieży Bumerang oraz Stowarzyszeniem GTW i wieloma innymi organizacjami pozarządowymi. W CH FORUM energia włożona w codzienną pracę wraca w postaci rosnących wyników sprzedażowych i zadowolenia klientów. Wraz ze wzrostem liczby inicjatyw nastawionych na społeczność lokalną zauważamy, że odbiorcy traktują nas jako miejsce spędzania wolnego czasu i integracji z lokalną społecznością.

Jakiego typu inicjatywy proekologiczne są lub były w tym roku przez Państwa realizowane?

Są to zielone rozwiązania ograniczające negatywny wpływ na środowisko: rozwiązania budynkowe, procesy, akcje społeczne. Na ten moment pracujemy nad uruchomieniem instalacji fotowoltaicznej, która powinna się pojawić do końca marca na dachu budynku. Pomoże nam ona w realizacji planu oszczędnościowego. To co się już u nas wydarzyło w kontekście oszczędzania energii to montaż liczników wody i energii online. Aby na bieżąco monitorować zużycie energii oraz wody zmniejszyliśmy także maksymalną moc zamówioną i zainstalowaliśmy „strażnika mocy”, dzięki któremu zapobiegamy przekroczeniom zużycia energii czynnej. Wprowadziliśmy ochronę zasilania połączoną z BMS-em. Wymieniliśmy oświetlenia na ledowe oraz zainstalowaliśmy fotokomórki na klatkach schodowych a także zmieniliśmy godziny pracy wind i schodów ruchomych, godzin świecenia logotypów, progów urządzeń wentylacyjnych i chłodzących i godzin pracy serwisów centrum.

100% komercjalizacja i rosnąca frekwencja – jak obecnie zarządzać obiektem, aby osiągnąć ten cel? Co się zmieniło na przestrzeni ostatnich lat?

Właściciele galerii handlowych stawiają na modernizacje, rozbudowy oraz dostosowanie istniejących obiektów do zmieniających się potrzeb najemców i odwiedzających. Odpowiednie zarządzanie galeriami handlowymi staje się jednym z kluczowych czynników budujących wartość danego obiektu i zapewniającym jego popularność wśród odwiedzających. Stałego wzrostu frekwencji upatruję również w rozwoju Shopping Experience czyli w zarządzaniu doświadczeniem klienta w trakcie zakupów. Już obserwujemy efekty jakie daje nam łączenie zakupów z propozycjami rozrywkowo – kulturalnymi. Widzimy, że klienci chętnie angażują się w działania nastawione na satysfakcjonujące i miłe spędzenie czasu już po zrealizowaniu zakupów czy załatwieniu swoich spraw. Coraz częściej zauważamy, że uczestnictwo w naszych ciekawych i intrygujących dla klienta akcjach marketingowych staje się celem w samym sobie. Zarządzanie emocjami klienta to bardzo interesujący kierunek i wyzwanie dla centrów handlowych. Rozwój tych procesów jest oczekiwany przez odbiorców naszych produktów i usług. U nas najbardziej sprawdzają się akcje i kampanie nastawione na realizację pasji klientów oraz działania związane z rozwojem osobistym i edukacją. Cały czas mapujemy co jeszcze może angażować klientów i w jaki sposób odpowiadać na ich potrzeby oraz jak ich inspirować. Coraz bardziej jakościowe spędzanie czasu stanowi i będzie stanowiło dla nas kierunek rozwoju w budowie naszej pozycji.

Jakie działania i zmiany szykują Państwo w 2023 roku?

Nadal będziemy realizować i rozwijać strategię komercjalizacji dlatego pojawią się kolejne, nowe marki zarówno polskie jak i ogólnoświatowe. Będzie to odpowiedź na coraz większe potrzeby i oczekiwania klientów. Przed nami również kolejne akcje prosprzedażowe, które określamy hasłem: „Kupujesz – zyskujesz”. Proszę trzymać kciuki!

Trzymamy! Dziękujemy Pani za rozmowę.

Dziękuję.


Sesje fotograficzne centrów handlowych – zobacz zdjęcia!

Źródło: Forum Gliwice

Fotografia: Forum Gliwice

Data publikacji: 9 marca 2023