Cushman & Wakefield: Nawet największe budżety nie pomogą, jeśli marka nie jest wiarygodna

Reklama od zawsze i chyba na zawsze zostanie dźwignią handlu, ale z pewnością nie jedyną. Czynników wpływających na sukces w sprzedaży jest bardzo wiele – nie bez powodu jako marketerzy dostosowujemy się w swojej pracy do zasad marketingu mix 4P, a nawet 7P. Nawet najlepiej opracowana teoria musi być zmodyfikowana w obliczu bezprecedensowych wydarzeń, z jakimi w ostatnim czasie się mierzymy – mówi Sylwia Wiszowata-Łazarz, Associate Director, Head of Marketing, Asset Services Poland Cushman & Wakefield.


Pandemia Covid-19, inwazja Rosji na Ukrainę oraz stale rosnąca inflacja znacząco wpłynęły na handel w ujęciu globalnym. Ewolucja trendów zakupowych jest nieustająca i w ostatnim czasie nie tyle konkurujemy z innymi galeriami, a wprost z zachowaniami takimi jak np. zrównoważona konsumpcja i ograniczenia w ilości nabywanych dóbr. Konsumenci przyzwyczaili się również do zakupów online, dzięki elastyczności w procesach dostawy i zwrotu oraz atrakcyjniejszym promocjom, aniżeli w sklepach stacjonarnych. Mimo, że rynek e-commerce odnotował duży wzrost w czasie pandemii, nie jest on w stanie całkowicie zastąpić stacjonarnych punktów sprzedaży, które według prognoz nadal będą niekwestionowanym liderem rynku. Warto jednak pamiętać o tym, że retail ewoluuje, a rolą marek i marketerów jest dopasowanie i wdrożenie narzędzi skupiających się na unikalnych doświadczeniach konsumentów oraz personalizacji oferty. W tym z kolei znaczącą rolę odgrywa marketing automation i dostępne platformy CRM, łączące analitykę i automatyzację AI, które na podstawie zebranych danych nt. klientów pozwalają na ich segmentację oraz wysyłanie komunikacji dopasowanej do ich oczekiwań i preferencji.

Nie bez znaczenia są również kampanie mediowe, które zawsze powinny rozpoczynać się od dogłębnej analizy grupy docelowej, by dopasować do niej odpowiednie kanały komunikacji. To z kolei zaowocuje lepszymi zasięgami i znacznie wyższą skutecznością. Warto zastanowić się, jakie media konsumuje nasza grupa, by np. do nastolatków docierać za pomocą mediów społecznościowych i influencerów, którzy nadal cieszą się zaufaniem swoich obserwatorów, a do starszej grupy dzięki tradycyjnym kanałom takim jak prasa, czy lokalne stacje radiowe.

Choć realia rynkowe są znacznie trudniejsze niż w czasach przed pandemią Covid-19, jako marketerzy musimy pamiętać, że nawet największe budżety nie pomogą, jeśli marka nie jest wiarygodna dla coraz bardziej świadomych konsumentów. Postęp technologiczny poza optymalizacją, niesie za sobą także negatywny wpływ na nasze otoczenie, dlatego niezwykle istotna jest realizacja działań z zakresu Environmental, Social and Governance, które skupiają się nie tylko na aspektach środowiskowych jak np. redukcja emisji gazów cieplarnianych, ale też społecznych i organizacyjnych, jak choćby wdrożenie polityki różnorodności czy wspieranie lokalnej społeczności. Świadome wdrożenie ESG pomaga budować wiarygodność marki w oczach coraz bardziej świadomych konsumentów, bez zarzutów o tzw. greenwashing, czego nie jest w stanie dokonać nawet największy budżet marketingowy.

Wszystkie te działania pokazują, że myślenie o marketingu jako o reklamie i promocji już dawno „odeszło do lamusa”, a marketerzy muszą stale poszerzać swoje kompetencje i zdobywać wiedzę o narzędziach i technologiach w naszej branży, by skutecznie wdrażać działania dopasowane do potrzeb klientów i wspierać stacjonarny handel w zarządzanych przez Cushman & Wakefield galeriach handlowych.


Sesje fotograficzne centrów handlowych i sklepów

Źródło: Cushman & Wakefield

Fotografia: Cushman & Wakefield

Data publikacji: 11 października 2022