Marek Kowalski - FPP

FPP: Wysoka inflacja będzie wzmacniała ostrożność w zakupach

Zmienia się profil konsumenta – dla ludzi młodych (myślę o pokoleniu trzydziestolatków) centrum handlowe nie jest atrakcyjnym miejscem do spędzania czasu – jak było dla ich rodziców. Chętnie uprawiają sport, spędzają czas na wycieczkach i z rodziną. Zakupy są dla nich koniecznością, a nie sposobom na życie – twierdzi Marek Kowalski, Przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP).


Pewnym potwierdzeniem tej zmiany może być obserwacja centrów położonych w miejscach atrakcyjnych turystycznie. Wzrosty odwiedzalności pojawiają się w przypadkach „brzydkiej” pogody, co wskazuje na to, że nie są pierwszym wyborem. Ten trend będzie się niestety pogłębiał.

Na dzisiejszych konsumentów wpływają wielkie kampanie medialne związane z ekologią. W aspekcie mody – informacje o szkodach środowiskowych związanych z produkcją, czy wyrzucaniem odzieży i żywności wpływają i będą wpływać na racjonalizację zakupów. Drugorzędne w tym kontekście są działania centrów, by stworzyć obraz samych budynków, jako miejsc przyjaznych środowisku. A więc to najczęściej działania najemców w centrach handlowych przyciągają klientów i wpływają na wzrost odwiedzalności galerii.

Nie zaobserwowaliśmy działań właścicieli centrów (takich, które modyfikowałyby ich charakter) mających na celu fundamentalną zmianę. Pojawiają się wprawdzie koncepty oferujące używaną odzież, czy outletowe w regularnych centrach, ale te działania mają charakter incydentalny, a nie systemowy. Centrów miejskich jest zbyt wiele i ich oferta jest powtarzalna, natomiast retail parki powstające w mniejszych miejscowościach pozwalają na zaspokajanie podstawowych potrzeb w pobliżu miejsca zamieszkania. Dlatego właściciele centrów handlowych powinni koncentrować się na jak najlepszej współpracy z najemcami, którzy stanowią siłę galerii i budują ich przewagi konkurencyjne.

Wysoka inflacja będzie wzmacniała ostrożność w zakupach, skutkując wyborem tańszych alternatyw. Dlatego dziś bardzo trudno ocenić, w jakim kierunku będzie zmierzać konsument i rynek. Obecnie zarówno właściciele centrów handlowych, jak i najemcy w galeriach muszą być przygotowani na dynamiczne dopasowanie się do potrzeb konsumentów oraz wdrażani nowych, skutecznych działań. Na pewno trzeba ograniczać koszty – i to jest główne zadanie dla właścicieli centrów handlowych, inaczej najemcy będą coraz częściej szukać innych alternatyw sprzedażowych.

Źródło: FPP

Fotografia: FPP

Data publikacji: 1 września 2022