Monika Magner - Galeria Sfera - wywiad

Galeria Sfera: Nasza silna pozycja jest gwarantem rozwoju dla poszczególnych marek naszych najemców

Rok 2022 był interesujący i pełen zmian w branży handlu i nieruchomości handlowych. To rok wytężonych działań, nowych otwarć i aktywności marketingowych. Monika Magner, Dyrektor Centrum Handlowego Galeria Sfera w rozmowie w redakcją Magazynu Galerie Handlowe podsumowuje rok 2022 i zmiany jakie miały miejsce w obrębie obiektu.


Jakie nowe otwarcia sklepów towarzyszyły Państwa działaniom w 2022 roku?

2022 był rokiem dużych zmian w tenant mixie Galerii Sfera. Dzięki zaangażowaniu działu najmu i decyzji Właściciela – do oferty dołączyło 11 nowych marek, a w wyniku remontów, relokacji i powiększeń salonów, zmiany dokonały się na ponad 4 tys. metrów kwadratowych. Wśród nowych sklepów, które pojawiły się w naszym portfolio, są m.in.: Prezent Marzeń, Smoke Shop, Mały Wiedeń, Wittchen, La Flor, Kodano. Na naszych klientów czeka również strefa eobuwie.pl w CCC. Dla wielbicieli mody otworzyły się salony Benetton oraz Multibrand, z bogatą ofertą marek premium, tj.: Calvin Klein, Pinko, Tommy Hilfiger, Napapijri, czy Patrizia Pepe. W ostatnim miesiącu ubiegłego roku powitaliśmy również marki Tezenis i Hebe oraz salon marki Adidas w nowej lokalizacji. Chciałabym również wspomnieć o wyjątkowym projekcie Faza Charity Shop – sklepie charytatywnym, który daje możliwość zakupu rzeczy z drugiej ręki i działa w oparciu o zasadę Podaruj – Kup – Pomagaj. Dzięki wspólnie podjętej decyzji z Właścicielem, koncept jest częścią Galerii Sfera, ponieważ idea drugiego obiegu wpisuje się w zasady zrównoważonego rozwoju, które są niezwykle ważne w naszej działalności.

Które wydarzenia w Państwa działalności były kluczowe w 2022 roku? Co udało się osiągnąć?

Miniony rok zapamiętamy przede wszystkim jako czas wzajemnego wsparcia i pomocy. Galeria Sfera znajduje się w samym sercu Bielska-Białej i to serce wspólnie z naszymi najemcami oraz klientami udało nam się pokazać poprzez wsparcie obywateli Ukrainy i organizację zbiórki darów, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci. Ponadto, w marcu wystartowaliśmy z nową usługą „Zakupy ze stylistką”. Klienci mogą umówić się na bezpłatne 90-minutowe spotkanie z Ewą Nierzwicką, podczas którego ekspertka przeanalizuje sylwetkę, potrzeby zakupowe i doradzi w wyborze odpowiedniego elementu garderoby. Już od pierwszych dni po uruchomieniu zapisów kalendarz naszej stylistki wypełnił się po brzegi spotkaniami, a zainteresowanie nie słabło do końca roku. Jako partner strategiczny z ogromną przyjemnością wsparliśmy tegoroczną edycję Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej, który odbył się w dniach 21– 25 maja. Wśród atrakcji, które przygotowali organizatorzy, pierwszego dnia festiwalu na terenie Galerii znalazły się: pokazy ognia, koncert grupy perkusyjnej „Walimy w Kocioł”, parada festiwalowa oraz pokazy performatywne żywych rzeźb. To był magiczny czas, a dzień inauguracji Festiwalu na terenie Galerii Sfera przyciągnął rekordową liczbę klientów. Do współpracy z Teatrem Lalek Banialuka powróciliśmy w grudniu, kiedy to odbyliśmy niezwykłą podróż po historii sztuki lalkarskiej w Bielsku-Białej. Współorganizowaliśmy wernisaż jubileuszowej wystawy „75 lalek na 75-lecie Banialuki”, która trwała niemal przez cały miesiąc. Towarzyszyły jej również warsztaty prowadzone przez rzemieślników Teatru Banialuka, podczas których dzieci poznały tajniki budowy lalek, a 6 grudnia na specjalnych warsztatach mikołajkowych stworzyły plecione ozdoby świąteczne. Nie mogę nie wspomnieć również o naszych muzycznych wydarzeniach. Już po raz 16. Galeria Sfera została partnerem strategicznym jednego z najsłynniejszych festiwali muzyki jazzowej w Polsce „LOTOS Jazz Festival – 24. Bielska Zadymka Jazzowa”. Natomiast w trakcie wakacji po raz kolejny odbyła się Letnia Scena Sfery powered by Cavatina Hall, podczas której mieliśmy przyjemność gościć takich wykonawców, jak Bass Astral, Sonar, Kasia Lins, Skubas. Znaczną część action planu stanowią działania prosprzedażowe. W ramach Bajkowego Dnia Dziecka codziennie do wygrania było ponad 300 nagród, w tym maskotki słynnego psiaka z Bielska-Białej, rodzinne bilety do parku rozrywki czy nagrody od najemców z oferty gastronomicznej. Na jesień przygotowaliśmy wyjątkową promocję prosprzedażową z ekonagrodami, w której jedną z nich były ręcznie szyte torby wykonane z banerów reklamowych. Zorganizowaliśmy także promocję, w której klienci mogli otrzymać dodatkową kartę podarunkową. Tym samym październik był rekordowym jesiennym miesiącem sprzedaży, a rok 2022 zamknęliśmy z 40 proc. wzrostem wartości sprzedanych kart vs. rok 2021.

Co dziś wyróżnia Galerię Sfera na tle konkurencji?

Galeria Sfera prezentuje się nie tylko jako najpopularniejsze centrum handlowe regionu, ale też miejsce wyróżniające się działalnością prospołeczną i ekologiczną. Wśród naszych inicjatyw szczególnie popularne są kiermasze charytatywne promujące ideę „drugiego obiegu”, organizowane wspólnie z Fundacją Ekologiczną ARKA, która od lat jest naszym stałym, zaufanym partnerem. Wyróżnia nas również nowoczesny obiekt, z bogatą historią i lokalizacją w ścisłym centrum miasta, który sprawia, że jesteśmy nieodłączną częścią Bielska-Białej i regionu. To pierwszy projekt w Polsce, który zrewitalizował pofabryczne tereny miejskie, przywracając im użytkowy charakter. Dwa budynki galerii: SFERA I oraz SFERA II, wkomponowane w historyczną zabudowę Bielska-Białej, są unikatowym projektem architektonicznym zrealizowanym na terenie dawnych fabryk włókienniczych z zachowaniem części oryginalnych zabudowań. Dzięki temu nasz obiekt łączy pamięć o bogatej historii miasta z użytkowym charakterem przestrzeni miejskiej.

Jakiego typu aktywności obejmuje współcześnie Państwa plan marketingowy? Na czym się skupiacie i co z tego przynosi najlepsze efekty?

Za nasz plan marketingowy odpowiedzialny jest Senior Marketing Manager i agencja Q&A Comms, z którą od lat współpracujemy. Obejmuje szereg aktywności, skierowanych do mieszkańców regionu, w tym również z Czech i Słowacji. Skupiamy się na promocji bogatej oferty zakupowej, gastronomicznej oraz rozrywkowej. Organizujemy wydarzenia kulturalne we współpracy z Miastem i instytucjami kultury. Współpracujemy z Fundacją Arka na rzecz dzieci i zwierzątoraz edukacji ekologicznej. Wszystkie te działania są doceniane poprzez Klientów, którzy niezmiennie na pierwszym miejscu wybierają Galerię Sfera jako miejsce na zakupy i spędzanie wolnego czasu.

Jakie atrakcje przygotowaliście Państwo dla klientów w okresie świątecznym?

Grudzień w Galerii Sfera to bliskie spotkanie ze sztuką i wystawa „75 lalek na 75-lecie Banialuki”. Jej autorką była Małgorzata Jankowska, która wraz z zespołem zaprezentowała najpiękniejsze lalki z archiwum teatru, dzięki którym Banialuka do dziś zajmuje szczególne miejsce w światowym lalkarstwie. Tylko w pierwszy weekend wystawę odwiedziło ponad pół tysiąca osób. Uzupełnieniem wspomnianego wydarzenia były sobotnie serie warsztatów, podczas których dzieci miały okazję przekonać się, jak w praktyce wygląda praca rzemieślnika teatralnego. Dodatkową atrakcją dla najmłodszych były zaplanowane na 6 grudnia Mikołajkowe Warsztaty, które także poprowadził zespół rzemieślników z Teatru Banialuka. W ich trakcie dzieci stworzyły wyjątkowe ozdoby świąteczne, m.in. plecione bombki i Mikołajki. Nie zabrakło również spotkania ze Świętym Mikołajem, który odwiedził nas z workiem pełnym słodkich upominków.

Jakie typu doświadczenia zakupowe oferujecie aktualnie klientom?

Dajemy mieszkańcom przestrzeń, w której mogą bezpiecznie spędzać czas i oferujemy w jednym miejscu usługi, które zaspokajają ich potrzeby. Naszym wyróżnikiem są działania na rzecz lokalnej społeczności oraz organizacja eventów cieszących się zainteresowaniem mieszkańców Bielska-Białej i regionu, a także zagranicznych klientów z Czech i Słowacji. Od lat jesteśmy liderem w regionie, a nasza silna pozycja jest gwarantem rozwoju dla poszczególnych marek najemców, z których ponad 60% wybrało Sferę jako jedyną lokalizację swoich salonów na Podbeskidziu. Na terenie Galerii znajdziemy 250 sklepów, 25 restauracji i kawiarni serwujących potrawy z różnych zakątków świata, klub muzyczny, kręgielnię, fitness, kino Helios, salę zabaw Fikołki, 4-gwiazdkowy hotel Qubus. Mamy w naszej przestrzeni 2385 mkw. zieleni, ponad 1000 szt. roślin, w tym ponad 30 drzew. To połączenie stwarza doskonałą aranżację, która sprawia, że wnętrze galerii przypomina zielony ogród. W rezultacie zwiększa się poziom komfortu odwiedzających. Roślinność dominuje zwłaszcza w strefach restauracyjnych, pozwalając na powrót do natury podczas rodzinnych posiłków i towarzyskich spotkań w centrum miasta.

W jaki sposób Galeria sfera jest odpowiedzialna społecznie?

W Galerii Sfera strategia marketingowa i komunikacyjna realnie przekładają się na działania z zakresu ESG. W ramach strategii „Spleciona z Tobą”, opierającej się na współpracy z wiarygodnymi, regionalnymi partnerami, realizujemy inicjatywy skierowane do lokalnej społeczności, które są odpowiedzią na potrzeby oraz problemy bielszczan, podejmują ważne tematy i wpisują się w aktualną sytuację. W Galerii każdego dnia podejmujemy decyzje zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, CSR i przyjętymi celami z obszarów ESG. Walcząc o środowisko naturalne i klimat, społeczność lokalną czy etyczny biznes, podnosimy wartość naszego obiektu.

Jakiego typu inicjatywy proekologiczne są lub były w tym roku przez Państwa realizowane?

Mając za cel zrównoważony rozwój, w codziennej pracy zarządcy, łączymy interesy kilku stron. Należą do nich m.in.: Właściciel, najemcy, Dyrektor Techniczny, serwisy budynkowe i firmy zewnętrzne. Wszyscy zaangażowani w proces funkcjonowania budynku wspólnie minimalizują negatywny wpływ na środowisko. Realizujemy strategię i politykę środowiskową, dbając o zasady odpowiedzialności i troski o planetę, koncentrujemy się na odpadach i zanieczyszczeniach, wyczerpywaniu się zasobów, emisji gazów cieplarnianych i zmianie klimatu. W ciągu 20 lat istnienia Galeria Sfera wprowadziła szereg rozwiązań, które mają na celu zmniejszenie oddziaływania obiektu na środowisko – są to m.in. takie działania jak: gromadzenie wód opadowych (tzw. szara woda), recykling banerów reklamowych, umieszczenie w pobliżu galerii stacji rowerów miejskich i licznych stojaków rowerowych.

Uzyskaliśmy Certyfikat Breeam in Use for Building Management na poziomie Excellent oraz Certyfikat Breeam in Use for Asset Performance, również na poziomie Excellent.

Projektem szczególnie wartym wyróżnienia jest nasza „Tlenodajnia”, czyli wyjątkowa strefa coworkingowa, w której można oddychać czystym powietrzem dzięki specjalnie dobranym roślinom. To także miejsce organizacji warsztatów ekologicznych dla szkół i świetlic środowiskowych, które koordynuje Fundacja Ekologiczna Arka. Jednym z naszych celów jest również podnoszenie świadomości na temat naszego wpływu na środowisko, współdziałając ze wspominaną już wyżej lokalną Fundacją Arka. Razem inicjujemy i prowadzimy kampanie edukacyjne wpływające na zmniejszenie zużycia zasobów oraz zwiększające świadomość i wrażliwość ekologiczną najemców, partnerów i współpracowników. Najlepszym przykładem są realizowane cykliczne akcje „Książka wspiera bohatera” oraz „Zabawki ratują zwierzaki”. Od klientów i mieszkańców regionu zbierane są niechciane książki i zabawki, które trafiają do Punktu Informacyjnego w Galerii Sfera. Następnie zebrane przedmioty można zakupić w trakcie finału akcji, a uzyskane środki przeznaczane są na wsparcie konkretnych placówek i fundacji w bliskiej okolicy. Zebrane środki pozwalają co roku pomóc blisko 2000 dzieci z Bielska i okolic oraz niezliczonej liczbie zwierząt znajdujących się pod opieką lokalnie działających organizacji. Zrealizowaliśmy również kampanie informacyjne wpływające na zmniejszenie zużycia zasobów oraz zwiększające świadomość i wrażliwość ekologiczną najemców, partnerów i współpracowników. W ramach kampanii edukacyjnej „Łapmy wodę” promowaliśmy zasady małej retencji i zachęcaliśmy do magazynowania deszczówki, a także edukowaliśmy w zakresie sadzenia roślin do ogrodów deszczowych. W okresie jesiennym na naszych klientów czekało również 950 ekonagród podczas prosprzedażowej akcji. Wśród nich znalazły się jesienne wrzosy, kreatywne zestawy od Nice Idea i designerskie torby wykonane ręcznie z banerów reklamowych przez Pracownię Poprawek Krawieckich. Za cel akcji postawiliśmy sobie m.in. zaangażowanie klientów w odpowiedzialność za środowisko. Z kolei w ramach Dnia Czystego Powietrza zrealizowaliśmy również z Fundacją Arka warsztaty dla szkół. Frekwencja przerosła nasze oczekiwania, ponieważ do akcji zgłosiło się 10 miejscowych szkół, co pozwoliło w ciągu 4 dni zaplanowanych aktywności przeszkolić 300 uczniów. Pracownicy Fundacji podzielili się z uczniami placówek oświatowych z Bielska-Białej wiedzą na temat sposobów ograniczania emisji dwutlenku węgla i troski o czystsze powietrze.

100% komercjalizacja i rosnąca frekwencja – jak obecnie zarządzać obiektem, aby osiągnąć ten cel? Co się zmieniło na przestrzeni ostatnich lat?

Po pierwsze, być wiarygodnym dla naszych partnerów biznesowych. Cieszymy się z zaufania, jakim obdarzają nas tak popularne sieci sklepów, jak LPP, Grupa INDITEX czy CCC. Dokładamy wszelkich starań, aby wychodzić naprzeciw potrzebom najemców i przede wszystkim klientów. Z końcem 2022 roku poziom wynajmu galerii wyniósł 98%. Nasza oferta skupia wyróżniające się marki, które nieustannie podkreślają wysoką pozycję Galerii w regionie. Po drugie, stworzyć miejsce, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Tylko podczas trzech ostatnich miesięcy 2022 roku w naszej Galerii spotkali się miłośników sztuki, teatru, muzyki, ekologii, mody, oferty gastronomicznej czy promocji. Chciałabym podkreślić, że osiągnięcie celów biznesowych obiektu nie byłoby możliwe bez zgranego i odpowiednio dobranego zespołu i działań osób odpowiedzialnych za różne obszary, w tym m.in.: wynajem, marketing, czynności administracyjne, techniczne i księgowość. Za sukcesem Galerii Sfera stoi ponadprzeciętne zaangażowanie naszego zespołu oraz Właściciela, którego priorytetem jest nie tylko maksymalizacja przychodu, ale też dbałość o najwyższe standardy obsługi klienta.

Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.


Kliknij TUTAJ i zobacz wypowiedzi innych ekspertów!


Źródło: Galeria Sfera

Fotografia: Galeria Sfera

Data publikacji: 24 lutego 2023