Konsumenci oczekują od obiektów handlowych kompleksowości dostępnych udogodnień

Konsumenci poszukują destynacji zakupowych, które zapewnią im kompleksową i nowoczesną obsługę, a także dostosowane są do ich indywidualnych preferencji produkty i usługi oraz technologie oszczędzające czas, czy ułatwiające proces zakupowy. Jak zauważa Anna Szcześniak Starsza Specjalistka ds. Marketingu, NoVa Park – klienci stają się coraz bardziej świadomi swoich wyborów, przez co coraz trudniej zaspokoić ich potrzeby.


W jaki sposób odpowiednie projektowanie i aranżowanie przestrzeni handlowych może wpływać na doświadczenie zakupowe klientów?

Uważam, że przemyślana aranżacja przestrzeni handlowej ma przełożenie na postrzeganie i odbiór przez klientów, liczy się nie tylko pierwsze wrażenie, ale także wzbudzenie pozytywnych emocji. Klienci lubią funkcjonalne wnętrza, ułatwiające im poruszanie w przestrzeni handlowej poprzez zastosowanie odpowiedniego systemu informacji wizualnej. W przypadku sklepów, istotny jest również układ towaru i półek, który powinien być przejrzysty, a także przyjazny dla klienta. Ważne jest też zastosowanie odpowiedniego oświetlenia – jego rozkładu oraz barwy. Zabawa oświetleniem, często jest swego rodzaju sztuczką, która pozwala zachęcić klienta do zakupów i tym samym wpłynąć na wyniki sprzedażowe. Projektowanie i aranżacja sklepów odbywa się zwykle zgodnie z zasadami merchandisingu. Można dostrzec, że obiekty handlowe częściej sięgają też po multimedialne ekspozycje, które mogą wzbudzić zaciekawienie kupujących. To samo dotyczy dużych poszczególnych sklepów. W obecnych czasach na decyzje zakupowe klientów wpływa nie tylko cena, jakość, czy dostępność asortymentu, ale także funkcjonalne i estetyczne zaprojektowanie przestrzeni handlowych. Z własnych doświadczeń wiem, że klient może nie pamiętać co kupił w danym sklepie, ale będzie pamiętał, jak się wtedy czuł. Na uczucia i emocje kupującego wpływa nie tylko produkt i cena, ale w dużej mierze także obsługa klienta.

Czy współczesne sklepy i obiekty handlowe muszą być bardzo nowoczesne pod względem architektonicznym i technologicznym, aby zwrócić uwagę klienta, czy też mogą być równie skuteczne, jeśli są bardziej tradycyjne w swoim wyglądzie? Jakie są dzisiejsze oczekiwania klientów w tym aspekcie i co wynika z Państwa obserwacji?

Współczesne sklepy i obiekty handlowe wyróżniają się na rynku nie tylko oryginalnym designem, ale również nowoczesnymi rozwiązaniami aranżacyjnymi i technologicznymi. Zdarza się, że połączone są one z dodatkowymi usługami (usługa piercingu w salonie z biżuterią) oraz funkcjonalnymi rozwiązaniami z wykorzystaniem multimediów. Jest to odpowiedź na potrzeby klientów nowej generacji, którzy są bardzo otwarci na nowe rozwiązania, a ich oczekiwania zmieniają się. Nowe koncepcje i formaty mają na celu zapewnienie klientom najwyższego poziomu komfortu podczas zakupów. Natomiast miła i profesjonalna obsługa powinna zadbać o ich niecodzienne doznania zakupowe. Klienci stają się coraz bardziej świadomi swoich wyborów, przez co coraz trudniej zaspokoić ich potrzeby. Konsumenci oczekują od obiektów handlowych kompleksowości dostępnych udogodnień, bogatej oferty zakupowej, szybkiej i profesjonalnej obsługi w sklepach, dostępności do szerokiej oferty gastronomicznej oraz miejsca do wypoczynku i spędzenia czasu wolnego.

W jaki sposób nowoczesne rozwiązania technologiczne, budują zaangażowanie konsumentów podczas zakupów?

Zrozumienie klienta oraz efektywnie dopasowana do jego potrzeb komunikacja, to podstawa w budowaniu dobrych relacji i zaangażowania. Obecnie skutecznym narządzeniem są różne rozwiązania technologiczne, dzięki którym firmy mogą skuteczniej docierać zarówno do stałych, jak i nowych klientów. A te z kolei, dają przewagę konkurencyjną i pozwalają lepiej oraz efektywniej odpowiadać na potrzeby konsumentów. Niewątpliwie to pandemia koronowariusa przyspieszyła implementację nowoczesnych technologii i na pewno przez najbliższe lata będziemy widzieć ich rozwój. Dobrym przykładem zastosowania nowoczesnych technologii są interaktywne roboty spotykane u jednego z liderów branży spożywczej. Mają one za zadanie nie tylko wsparcie sprzedaży, ale również budowanie zaangażowania klientów i zachęcenie ich do wejścia w interakcję. Innym z przykładów technologicznych rozwiązań, które są dziś mocno widoczne, są kioski i kasy samoobsługowe, stosowane w wybranych sieciach restauracyjnych, drogeriach czy sklepach spożywczych. Walory użytkowe i mnogość zastosowań sprawiają, że jest to obecnie najbardziej praktyczna i najszybciej wdrażana technologia. Kioski to najczęściej ekrany dotykowe pełniące jednocześnie rolę punktu informacyjnego i cyfrowego sprzedawcy. Dzięki nim klient może sprawdzić ceny oraz dostępność wybranego produktu, samodzielnie złożyć zamówienie i opłacić je bezgotówkowo. Z kolei wirtualne przymierzalnie mają za zadanie uprościć i przyspieszyć proces zakupów, a dzięki technologii Kinnect klient ruchem dłoni zmienia ubrania, ich kolory czy rozmiary i tworzy własne stylizacje. Cyfryzacja i nowe technologie już zmieniają oblicze tradycyjnego handlu, a co za tym idzie także trendy i zachowania konsumentów. Klienci oczekują, że zakupy będą szybkie i wygodne, a pomóc mogą w tym rozwiązania technologiczne, które usprawniają relację sprzedawca-klient.

Dziękujemy za Pani opinię.

Dziękuję.

Źródło: NoVa Park

Fotografia: NoVa Park

Data publikacji: 22 maja 2023