Lagardere Polska: Kładziemy nacisk na hybrydowe podejście do formuł czynszowych

Poza oczywistymi klasycznymi warunkami, które musi spełniać centrum handlowe, by ocenić je jako atrakcyjne, jak lokalizacja, coraz większą rolę odgrywają nowe atrybuty – mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Dariusz Sinkiewicz, Dyrektor Generalny Sieci Detalicznej Inmedio, Dyrektor Zarządzający Travel Essentials.


Dariusz Sinkiewicz, Lagardere Polska: Atrybutami tymi są m.in. podążanie za trendami dot. roli centrum handlowego jako miejsca rozrywki i kreowania wartości w spędzaniu wolnego czasu, socjalizacji czy oferty hub’u wszystko-w jednym miejscu. Dodatkowo coraz większą wagę przywiązujemy do oceny jaka wartość, którą tworzy obiekt, jest szersza bądź uzupełniająca do oferty handlowej osiągalnej dla konsumenta w sieci.

Koncepcje handlowe sklepów grupy Lagardere Polska funkcjonujące w centrach handlowych ewoluują w oparciu o dokładnie takie same kryteria atrakcyjności jak opisane wyżej. W sklepach News & Gift, jak salony Inmedio, wzrasta waga elementów usługowych (chociażby usług nadawania i odbioru paczek, przekazów pieniężnych itp.), ale również klasyczne produkty handlowe uzupełnione są elementami dodatkowymi, jak chociażby rejestracja kart pre-paidowych, telekomów czy prezentacja oferty nowatorskich produktów tobacco. W kawiarniach So Coffee wprowadzamy nieustannie nowinki produktowe np. nawiązujące do lokalności czy bycia eko. Dajemy też konsumentowi wybór spędzenia czasu na miejscu bądź zamówienia on-line i dowozu do domu.

Podpisując umowy najmu, poza elementami opisanymi powyżej, które pozwalają nam na szerszą ofertę niż klasyczna oferta produktów, kładziemy nacisk na hybrydowe podejście do formuł czynszowych – to już pokłosie 1,5 rocznego okresu Covid-19. Zależy nam na czynszu, który składałby się z elementu stałego i zmiennego opartego na realizowanym obrocie. W takim modelu Wynajmujący jest w stanie bezpiecznie planować swoje projekcje finansowe, a jednocześnie pozostawać zmotywowanym, by uatrakcyjniać ofertę całego centrum handlowego w nawiązaniu do szybko postępujących zmian oczekiwań konsumentów.

Jeszcze przed pandemią można było zaobserwować polaryzację i dywersyfikację rynku centrów handlowych. Z jednej strony mieliśmy duże obiekty handlowe z rozbudowaną ofertą rozrywkową i gastronomiczną, z drugiej mniejsze obiekty zaspokajające przede wszystkim podstawowe potrzeby mieszkańców. W czasie i po pandemii możemy obserwować, że zarówno w Polsce, jak i na świecie odwiedzalność i obroty najwolniej wracają w największych centrach handlowych, Klienci preferują obiekty mniejsze, o braku części wspólnych lub ich minimalnej ilości, zlokalizowane w pobliżu domu. Z naszego punktu widzenia największe centra handlowe utraciły w efekcie pandemii na znaczeniu. Klienci chcą dokonywać zakupów szybciej i sprawniej. Nastąpił zwrot ku mniejszym, bardziej kompaktowym centrom handlowym. Dane z 18 października 2020 Retail Institute potwierdzają to – od początku roku odwiedzalność wszystkich centrów handlowych w Polsce, które monitoruje Retail Institute wyniosła 72% stanu z analogicznego okresu 2019 r. Footfall najszybciej wracał do najmniejszych obiektów, poniżej 2 000 m² (78% stanu z 2019 r.), a najwolniej do największych centrów handlowych, powyżej 40 000 m² (69% stanu z 2019 r.).

Aktualnie na relacje biznesowe na linii wynajmujący-najemca wpływ miały zamknięcia sklepów podczas pandemii i wynikające z tej sytuacji negocjacje dotyczące rekompensat za okres kiedy centra handlowe nie funkcjonowały. W niektórych przypadkach nie udało się dojść do porozumienia i relacje pozostają napięte, natomiast w większości wypadków udało nam się porozumieć z wynajmującymi powierzchnię.

Otworzyliśmy w tym roku kilkanaście sklepów pod brandami Inmedio, Relay i 1Minute oraz Iqos, które prowadzimy we współpracy z naszym partnerem PMI. W drugim półroczu tempo inwestycji wzrośnie – otworzymy nowe sklepy na Lotnisku Katowice Pyrzowice, kilka lokalizacji w obiektach typu convenience pod brandami Inmedio i Inmedio Trendy oraz pierwsze sklepy w segmencie DIY.


Sesje fotograficzne sklepów - Impatient Studio

Źródło: Lagardere Polska

Fotografia: Lagardere Polska

Data publikacji: 29 lipca 2021