Łukasz Kowalczyk, Vive Profit

Kiedy opadnie kurz. Jaki będzie klient po pandemii?

Koronawirus – Magazyn Galerie Handlowe 03-2020

Trudna sytuacja, z którą wszyscy się obecnie zmagamy rodzi obawy o naszą przyszłość. Jest to spowodowane codziennym zagrożeniem związanym z pandemią koronawirusa, ale równie brakiem pewnych i konkretnych, określonych w czasie informacji – mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Łukasz Kowalczyk, Zastępca Dyrektora Sprzedaży ds. B2C, VIVE Profit

Nikt nie wie jak będzie wyglądać nasze życie za kilka miesięcy. Dotyczy to również biznesu. To właśnie zwiększająca się liczba pytań bez odpowiedzi paraliżuje zarówno przedsiębiorców, jak i ich pracowników

Kryzys gospodarczy wywołany pandemią COVID-19 już trwa. Przedsiębiorstwa ogłaszają upadłość lub są na skraju bankructwa. Dotyczy to również „największych”, czego przykładem są giganci linii lotniczych jak np. Ryanair. W związku z trudną sytuacją doszło do zwolnień pracowników na dużą skalę. Mamy w otoczeniu kogoś kto stracił pracę i znalazł się w trudnej sytuacji finansowej. Pomimo wsparcia rządów w postaci tarczy antykryzysowej załamanie polskiej i światowej gospodarki jest nieuniknione. Czy taka perspektywa rodzi szansę na odbudowę rynku retail? Jak zmieni się jego klient? Czy obawy związane z dużym prawdopodobieństwem zakażenia spowodują znacznie mniejszy ruch w obiektach handlowych różnego typu? Rynek sprzedaży jest trwale połączony z klientem – jego wymaganiami, możliwościami, czy trendami, za którymi obecnie podąża. Kiedy zakończy się pandemia profil konsumenta ulegnie zmianie. Sprzedawcy, aby przetrwać, będą musieli nadążać za tą zmianą. Kryzys wpłynie zwłaszcza na zamożność klientów. Będą oni rzadziej dokonywać zakupów, które nie są niezbędne do życia (np. sprzęt RTV, odzież, kultura). Jeśli już zdecydują się na zakup ubrania to w większym stopniu niż dotychczas na ich wybór wpłynie niższa cena. Prym będą wiodły rzeczy uniwersalne i praktyczne, natomiast ekstrawagancja zejdzie na drugi plan. Na popularności zyskają również takie trendy jak zero waste. Ponowne użycie to oszczędności, a ekologiczny charakter tego ruchu wspiera środowisko. Perspektywa kolejnego kryzysu, także ekologicznego, będzie dla ludzi nie do przyjęcia. Społeczeństwo będzie zwracać większą uwagę również na takie zagadnienia jak zachowanie zasad higieny w sklepach i bezpieczeństwo zakupów.

Po zakończeniu pandemii, ponownie otwarte sklepy, które dostosują się do wymagań klienta w dobie kryzysu, zyskają dodatkowego rozpędu. Zwiększona odwiedzalność i sprzedaż będą kluczowe, aby przetrwać kryzys gospodarczy, a dla niektórych marek mogą być szansą na rozwój i taką widzi dla siebie sieć VIVE Profit. Wsparcie klienta w trudnej sytuacji, chociażby z pomocą dobrego produktu w atrakcyjnej cenie, wzmocni wizerunek firm. Do takich transformacji polityki przedsiębiorstw dochodzi już dziś, co widać w ich marketingu skupionym na bezpieczeństwie, oszczędności, usługach on-line, wartościach ludzkich.

Nadchodzący okres w branży retail może być czasem sklepów second hand. Oferta sieci VIVE Profit, będzie atrakcyjna dla klientów nastawionych na oszczędność oraz różnorodność asortymentu o dobrej jakości. Na tle dużych sieci ceny ubrań będą bardzo konkurencyjne, a ich niepowtarzalność pozwoli na wyróżnienie się bez konieczności wydawania znacznych kwot. Ponadto jako VIVE Profit pracujemy nad szeregiem usprawnień dla klientów. Jesteśmy blisko wprowadzenia kart lojalnościowych uprawniających do specjalnych rabatów. Planujemy również otwarcia nowych sklepów w różnych częściach Polski. Zrobimy wszystko, aby ułatwić naszym dotychczasowym i nowym klientom komfortowe i przyjemne funkcjonowanie w trudnych czasach.

 


Zobacz wypowiedź także w Magazynie Galerie Handlowe

Źródło: VIVE Profit

Fotografia: VIVE Profit

Data publikacji: 22 maja 2020