Rekordowy rok zwieńczeniem półmetku

Podsumowanie roku w branży RETAIL – Magazyn Galerie Handlowe 01/2020

Na początku 2012 roku mało kto znał markę KiK w Polsce, choć koncept sklepów, w których (zgodnie z nazwą) „klient jest królem”, pojawił się w Niemczech już w 1994 roku. Dziś KiK może się pochwalić liczbą blisko 330 sklepów w naszym kraju, co oznacza, że sieć osiągnęła półmetek planów ekspansyjnych – przynajmniej tych tworzonych na początku. Aktualnie KiK nie wyklucza, że w Polsce pojawi się znacznie więcej sklepów niż zakładane 650 lokalizacji – podkreśla dla Magazynu Galerie Handlowe – Mariusz Kulik, Dyrektor Generalny KiK Polska

W pierwszym roku funkcjonowania marki w Polsce zostało otwartych 12 nowych sklepów, a w 2015 roku sieć świętowała otwarcie 100. KiK-a. Kolejne lata to coraz śmielsze i bardziej ambitne plany (ok. 50–60 nowych otwarć), które następnie były przekuwane w rzeczywistość. Z końcem 2019 roku sieć dotarła na półmetek początkowych założeń ekspansyjnych w Polsce, które były szacowane na poziomie 650 lokalizacji. KiK osiągnął to w pięknym stylu, otwierając (rekordowe w swojej polskiej historii) blisko 70 nowych sklepów.

– Przede wszystkim warto zaznaczyć, że początek naszej historii w Polsce przypada na nieco inne realia branży retail. W ostatnich latach mocno zmieniła się rola dyskontów – zarówno z perspektywy samych klientów, jak i zarządców obiektów handlowych. W tamtym okresie sklepy te nie były punktem obowiązkowym centrów zakupowych, podczas gdy dzisiaj jest to wręcz naturalnym zjawiskiem. Cieszę się, że mieliśmy w tych działaniach swój udział, a właściwie wciąż go mamy. Jesteśmy dobrym partnerem w biznesie i miejscem, które chętnie odwiedzają klienci, co tylko motywuje do dalszych działań – komentuje Mariusz Kulik i dodaje – 8 lat temu wielu Polaków nie znało KiK-a. W mediach społecznościowych potrafili dopytywać, kim jesteśmy, czym się zajmujemy. Dzisiaj wciąż dopytują, ale już nie o opis działalności, tylko o to, kiedy otworzymy sklep w ich sąsiedztwie.

Staramy się, żeby zakaz handlu nas nie ograniczył. Weryfikujemy to, co jest istotne dla naszych klientów i staramy się jeszcze lepiej odpowiadać na ich oczekiwania.

Na przestrzeni 8 lat zmieniło się znacznie więcej niż tylko postrzeganie dyskontów. Polski rynek pracy, szczególnie w handlu, od pewnego czasu jest określany rynkiem pracownika, a nie jak dotychczas – rynkiem pracodawcy. Kolejnym wyzwaniem jest ograniczenie handlu w niedziele. Jak do tych zagadnień podchodzi KiK?

– Oczywiście musimy się na co dzień mierzyć z każdym z wymienionych wyzwań, szczególnie mając tak duże tempo rozwoju. Nasz team liczy dzisiaj blisko 2.000 osób i jesteśmy dumni, że w czasach tak dużej rotacji pracowników większość naszych managerów poszczególnych regionów pochodzi z rekrutacji wewnętrznych, a w zespole mamy wiele osób pracujących w KiK Polska od początku lub z ponad 5-letnim stażem – odpowiada dyrektor generalny KiK Polska. – Staramy się, żeby zakaz handlu nas nie ograniczył. Weryfikujemy to, co jest istotne dla naszych klientów i staramy się jeszcze lepiej odpowiadać na ich oczekiwania. Konkurencyjne ceny i dobrą jakość mamy wpisane w DNA. Chcemy zwiększać pozytywne doświadczenia płynące z zakupów, m.in. dlatego w drugiej połowie 2019 roku zmieniliśmy sposób aranżacji i ekspozycji produktów w nowo otwieranych sklepach – dodaje.

W planach KiK jest utrzymanie ambitnego tempa rozwoju, wyrażone zarówno w dalszej ekspansji, jak i działaniach CSR, a także umacnianiu wizerunku brandu w social mediach. W 2020 roku na pewno usłyszymy o otwarciu 350. sklepu, a biorąc pod uwagę zeszłoroczne ekspansyjne niespodzianki KiK, może nawet o osiągnięciu liczby 400 sklepów przed końcem roku – czas pokaże. Jedno na pewno pozostanie niezmienne – dbałość o klienta, który „jest królem”.

Źródło: Magazyn Galerie Handlowe

Fotografia: KiK Polska

Data publikacji: 17 marca 2020