Monitory i ekrany LED stanowią świetny fundament budowy nowoczesnych powierzchni reklamowo-informacyjnych w rynku retail

Handel to jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki, a centra handlowe i sklepy detaliczne stanowią jej nieodłączny element. Aby osiągać jak najlepsze wyniki, takie miejsca muszą być odpowiednio zarządzane, a stosowane przez nie strategie, narzędzia i technologie powinny być skuteczne i dostosowane do aktualnych trendów rynkowych oraz potrzeb klientów. Jakie zatem narzędzia warto stosować w komunikacji? – na to i kilka innych pytań odpowiada Rafał Wójcik, ID Sales Monitor Signage&CTV KAM w LG Electronics Polska.


Jakie są obecnie najważniejsze narzędzia marketingowe stosowane przez centra handlowe i w sklepy detaliczne i jakie są najefektywniejsze sposoby ich wykorzystania?

Najpopularniejsze narzędzia dają nam social media oraz standardowe formy reklamy takie jak TV, radio czy billboardy. Z ich wykorzystaniem tylko zapraszamy klientów do centrum handlowego, czy galerii. Najistotniejsze jest jednak to co stanie się później, kiedy klient jest już w galerii. Tutaj z odpowiedzą przychodzi Digital Signage. To właśnie dzięki niemu klient może odbyć swoją podróż (customer journey) zgodnie z założeniami marketingowymi oraz oczekiwaniami właścicieli czy najemców przestrzeni handlowej. Monitory, telewizory czy ekrany LED z naszej oferty stanowią świetny fundament budowy nowoczesnych powierzchni reklamowo – informacyjnych w rynku retail. Dodatkowo unikatowa technologia OLED, w tym transparentne ekrany OLED, pozwalają uzyskać efekt zaskoczenia. Często wykorzystywane są w tworzeniu viralowej reklamy, tak pożądanej przez działy marketingu różnych rynków wertykalnych.

Na jakie aspekty i trendy rynkowe warto dziś zwrócić uwagę podczas planowania działań marketingowych?

Dzisiaj jesteśmy świadkami pewnej ewolucji sklepów, być może nawet rewolucji, które stają się hybrydą sklepu internetowego i stacjonarnego w jednym lub typowym concept storem. Sklepy z pełnymi produktów półkami przechodzą powoli do lamusa, nie mówię tutaj, że nastąpi to w krótkim czasie, jednak już teraz możemy posługiwać się przykładem wielu znanych marek czy sieci, gdzie zakupy odbywają się z poziomu monitora dotykowego, podczas gdy klient siedzi na wygodnej kanapie w sklepie lub salonie, a do czasu wyboru nie ma kontaktu z towarem. W tym wypadku półki z towarem zastępowane są szeregiem wyświetlaczy, które pozwalają dynamicznie prezentować i zmieniać ofertę sklepu. Dając możliwość przygotowywania w pełni elastycznej oferty, dostosowanej do pogody, dnia tygodnia, sezonu/pory roku, czy przeważającej płci osób w sklepie.

Jakiego typu działania przyciągają najefektywniej konsumentów do obiektów handlowych i sklepów detalicznych?

Najbardziej efektywna forma, często dość nieoczywista, to moim zdaniem wspomniana wcześniej reklama viralowa. Viral, czyli treść czy to w formie grafiki, video lub tekstu, która bardzo szybko rozprzestrzenia się pomiędzy odbiorcami, głównie z wykorzystaniem social mediów. Każdy dobry marketingowiec zna siłę oddziaływania materiałów viralowych. A kiedy viral idzie w parze z odpowiednio szybkim reagowaniem na wydarzenia w otaczającym nas świecie, jest to tak zwany real time marketing, a jego rzeczywista wartość się powiększa.

Właśnie potrzeba szybkiego reagowania lub podmiany treści powoduje, że wyświetlacze video stały się popularnym rozwiązaniem, które wyeliminowało plakaty czy wielkoformatowe powierzchnie reklamowe z przestrzeni handlowych.

Wymiana treści na nośniku elektronicznym odbywa się w czasie rzeczywistym, podczas gdy w przypadku analogowej reklamy trzeba kalkulować czas na przygotowanie, wydruk, kolportaż oraz wymianę fizycznej reklamy.

Czy w Pana ocenie proces komunikacji centrum handlowego i sklepów detalicznych jest dziś bardziej skuteczny online, czy też z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów reklamowych?

Ostatnie lata pokazały, że świat rzeczywisty bardzo „zaprzyjaźnił” się z wirtualnym. Czas wolny – oglądanie filmów, zakupy, kontakty interpersonalne – każda z dziedzin ma odzwierciedlenie w wersji online. Tym samym w dobie zmieniającego się trendu handel detaliczny nie mógł zostać w tyle i pojawił się, dobrze nam już znany – e-commerce. Sprzedaż online oczywiście usprawnia i przyspiesza proces zakupowy, jednakże nadal konsument potrzebuje zobaczyć produkt na żywo. I tutaj właśnie takim katalizatorem są ekrany Digital Signage. Pełnią one funkcje wizualizacji produktu i dostępnych jego opcji na ekranach w formie wirtualnej, ale jednocześnie dają możliwość obcowania z ekspedientem, obsługą sklepu czy produktem właśnie. Dlatego niezależnie od skuteczności reklamy online, czy tradycyjnych kanałów reklamowych kluczem do sukcesu staje się dbanie o klienta w sklepie czy salonie, aby ułatwić mu podjęcie właściwej decyzji zakupowej w oparciu o komfortowe warunki i przejrzystą ofertę. Myślę, że aktualnie projektanci przestrzeni handlowych dążą do tego, aby zamiast biegania pomiędzy półkami z konserwami, a płatkami śniadaniowymi lub przebieraniem koszul w poszukiwaniu właściwego rozmiaru klient mógł wybrać to, co potrzebuje z oferty, siedząc wygodnie na kanapie, a jego zamówienie było kompletowane niezależnie, podczas gdy on będzie zapoznawał się z pozostałą ofertą sklepu.

Dziękujemy za Pana opinię.
Dziękuję.

Źródło: LG Electronics Polska

Fotografia: LG Electronics Polska

Data publikacji: 15 czerwca 2023