Nowe wyzwania i potrzeby branży RETAIL na przełomie 2022/23

Oprócz zmieniających się trendów i preferencji konsumenckich, związanych z rozwojem nowych technologii oraz zmianą stylu życia, rynek retail został – podobnie jak inne gałęzie gospodarki – dotknięty także skutkami pandemii i wojny w Ukrainie. Wśród wyzwań, z jakimi borykają się właściciele, zarządcy, a także najemcy w dobie inflacji jest nie tylko konieczność poprawy funkcjonalności obiektów handlowych, ale także zwiększenie ich efektywności energetycznej. O trendach na rynku retail i roli modernizacji w dalszym rozwoju branży opowiada Lucyna Śliż, Członek Zarządu, Reesco Retail.


Oszczędność poprzez modernizację

Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że na koniec ubiegłego roku w Polsce działało ok. 560 centrów i parków handlowych o powierzchni powyżej 5000 mkw. Połowa z nich funkcjonuje na rynku już ponad dekadę, ponad 30 procent ma więcej niż 15 lat, a niektóre obchodziły 20-lecie. Przebudowy obiektów handlowych są czymś koniecznym i wpisanym w cykl życia każdej inwestycji, ponieważ pojęcie atrakcyjności centrum handlowego jest stale redefiniowane. Obecnie istotnym aspektem każdej modernizacji jest nie tylko uczynienie przestrzeni bardziej nowoczesną i funkcjonalną, ale także optymalną kosztowo i energetycznie oraz funkcjonującą zgodnie z założeniami ESG.

Powołanie do życia spółki Reesco Retail niemal dwa lata temu było wyjściem naprzeciw potrzebom właścicieli, zarządców i najemców. Z danych Deloitte wynika, że co drugi dyrektor finansowy z branży nieruchomości komercyjnych przewiduje spadek przychodów w ciągu kolejnych 12−18 miesięcy. Oczywiście mówimy o badaniach w perspektywie światowej, jednak na polskim rynku aspekt optymalizacji obiektów pod względem kosztowym i przeprowadzenie modernizacji tak, aby ich funkcjonowanie było opłacalne nabiera coraz większego znaczenia. Duży nacisk kładziemy na dokładne analizowanie możliwości przebudowy, a co za tym idzie proponujemy najbardziej optymalne rozwiązania w ramach procesu projektowania, wyceny oraz realizacji prac budowlanych.

Mniejsze polskie miasta sprzyjają rozkwitowi rynku handlowego

Obecnie polski sektor retail rozwija się przede wszystkim w mniejszych miastach, a najpopularniejszym formatem są parki handlowe. Według raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield, w trzecim kwartale 2022 najwięcej, bo niemal 50%, nowych budów zainicjowano w miastach poniżej 100 tys., mieszkańców. Do użytku oddano łącznie prawie 120 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w ramach 8 nowych obiektów, z czego aż 5 to parki handlowe.

Nasz zespół specjalizuje w przebudowach, modernizacjach i wykończeniach powierzchni handlowych, które realizujemy w całej Polsce. Posiadamy doświadczenie w zarządzaniu przebudowami w kilku różnych lokalizacjach jednocześnie, co wymaga odpowiedniego dokładnego planowania prac i ich nadzorowania. O naszej elastyczności i szerokim terytorialnym zakresie działania świadczy portfolio zrealizowanych dotychczas projektów.

W ostatnich dwóch latach Reesco Retail zrealizowało i zainicjowało projekty zlokalizowane w wielu polskich miastach i miasteczkach. Od momentu powstania pracowało dla największych właścicieli, takich jak Nepi Rockcastle, Unibail Rodamco ,Westfield, EPP, LCP Properties, Mayland, jak również dla znanych sieci handlowych: Netto, Action, Kaufland. Zespół Reesco Retail przebudował łącznie ponad 25 tys m2 i zaaranżował 8,5 tys m2 powierzchni. Podążając za sukcesem w realizacji skomplikowanych przebudów spółka podjęła się również kompleksowej budowy hali logistyczno-magazynowej w Kielcach.

Źródło: Reesco Retail

Fotografia: Reesco Retail

Data publikacji: 8 grudnia 2022