Początek 2022 roku dla spółki EMOTIVO to otwarcie Funzeum w gliwickim CH Europa Centralna, a także realizacja pierwszego w Polsce eventu „Formula Drive” – podczas którego można było poprowadzić bolid Formuły 1. Obecnie firma kończy budowę 10 hektarowego toru off-road, pod Warszawą. Jak podkreśla Piotr Kaptór, Dyrektor Operacyjny w spółce EMOTIVO – dla nas od dawna kluczem do sukcesu jest cierpliwość i mrówcza praca.
Prezentmarzeń jest marką, za której pośrednictwem Polacy mogą zrealizować swoje marzenia w formie przeżyć. Jaka jest dziś świadomość Państwa marki oraz jej pozycja rynkowa na tle konkurencyjnych brandów?
Od kilku lat jesteśmy najsilniejszym polskim brandem na rynku prezentów w formie przeżyć. Sukcesywnie idziemy do przodu, zwiększając zarówno sprzedaż, jak i świadomość marki. Jednocześnie rozwijamy się najbardziej omnichannelowo z zastrzeżeniem, iż najsilniejszym kanałem dystrybucji, pomimo 37 punktów stacjonarnych, jest wciąż e-commerce. Jako osoba, która od początku odpowiada za rozwój sieci Prezentmarzeń, traktuje to jako osobiste wyzwanie.
Ostatnie zawirowania związane z pandemią, wojną w Ukrainie sprawiły, że Polacy ostrożniej podejmują decyzje związane z wydatkami. Jakie są Państwa spostrzeżenia w tym zakresie?
Mam takie dziwne wrażenie, że doświadczam flashbacku. Muszę powtórzyć, to co mówiłem po wybuchu pandemii. Na początku oczywiście był strach, szok i niepewność. W wypadku wojny w Ukrainie myślę, że te emocje były nawet silniejsze, niż przy wybuchu pandemii. Zakończyliśmy w tym okresie nową inwestycję – Funzeum, obiekt rozrywkowy o powierzchni 4000 mkw. Wojna wybuchła na dwa dni przed Wielkim Otwarciem. Nikomu nie było do śmiechu, ludzie dookoła stali w kolejkach po benzynę i wypłacali pieniądze z bankomatów, a my skończyliśmy prace na obiekcie i szykowaliśmy event, kompletnie nie wiedząc, jak się zachować. To była wyjątkowo trudna sytuacja.
![](https://www.magazyngalerie.pl/wp-content/uploads/2022/11/Piotr-Kaptor-Emotivo-Prezentmarzen-wywiad-Magazyn-Galerie-Handlowe-2.jpg)
Jaką decyzję podjęliście wówczas?
Finalnie doszliśmy do wniosku, że jeżeli mamy się otworzyć, to jedynym wyjściem, aby zrobić to w zgodzie ze sobą, jest wsparcie naszych sąsiadów z Ukrainy i przekazanie dochodu z wydarzenia, które wieńczyło 12 miesięcy naszej pracy dla Polskiej Akcji Humanitarnej. Dodatkowo stworzyliśmy przestrzeń, w której odwiedzający mogli okazać wsparcie naszym wschodnim sąsiadom. Będąc w totalnym szoku, w 48 godzin udało nam się zrobić coś naprawdę dobrego i pożytecznego, co bardzo nas podbudowało. Ponadto potwierdziło się, że jest w naszej pracy pewien rodzaj misji. Może to stwierdzenie nieco na wyrost, ale faktem jest, że w tych trudnych, pełnych skrajnych emocji czasach branża rozrywkowa pozwala nam nie oszaleć, nie odcinać się od problemów, tylko chwilę od nich odetchnąć.
Jak zatem wydarzenia, o których rozmawiamy, wpłynęły na Państwa strategię rozwoju?
Utrzymujemy dynamikę wzrostu sprzed pandemii, jedynie delikatnie zwalniając w czasie lockdownów, kiedy to zmagaliśmy się z ograniczeniem dystrybucji. Aktualnie, pomimo tego wszystkiego, co dzieje się wokół, rok 2022 to rok odważnych inwestycji. Tak jak wspominałem, początek roku to otwarcie Funzeum w C.H. Europa Centralna w Gliwicach. Dziś jesteśmy tuż po organizacji pierwszego w Polsce eventu „Formula Drive” – podczas którego zwykli śmiertelnicy mogli poprowadzić bolid Formuły 1. Obecnie kończymy pod Warszawą, budowę 10 hektarowego toru off-road, którego otwarcie planujemy na przełomie III i IV kwartału tego roku. Równolegle rozwijamy sieć Prezentmarzeń, która jeszcze w tym roku z pewnością przekroczy granicę 40 punktów sprzedaży.
![](https://www.magazyngalerie.pl/wp-content/uploads/2022/11/Piotr-Kaptor-Emotivo-Prezentmarzen-wywiad-Magazyn-Galerie-Handlowe-3.jpg)
Jakie aspekty wpływają na to, że w wymagających czasach podejmujecie Państwo takie, a nie inne decyzje?
Przede wszystkim jesteśmy konsekwentni. Dla nas od dawna kluczem jest cierpliwość i mrówcza praca. Oczywiście, czasy są trudne i wymagają od wszystkich wzmożonej czujności. Jednocześnie są to czasy, w których pojawiają się pewne szanse. My staramy się z tych szans korzystać. Przewrotnie dla nas jest to okres najbardziej dynamicznego rozwoju.
Które ze zrealizowanych w postpandemicznym świecie założeń są dla Państwa najważniejsze?
Tak jak wspominałem – realizujemy w obecnej rzeczywistości cele, o których jedynie nieśmiało myśleliśmy przed pandemią. Funzeum to projekt, który działa zdecydowanie lepiej, niż zakładaliśmy na etapie inwestycyjnym. Jesteśmy pół roku od otwarcia, odwiedziło nas przeszło 100 tys. zwiedzających, a frekwencja wciąż rośnie. To zdecydowanie pierwszy duży sukces w 2022 roku. Dotychczas byliśmy najemcą, który poszukiwał miejsca pod wyspy handlowe lub sklepy do 30 mkw. (dla sieci Prezentmarzeń). Otwarcie bardzo innowacyjnego obiektu, na powierzchni 4000 mkw. było ogromnym wyzwaniem, a dziś intensywnie poszukujemy nowej lokalizacji pod ten koncept. Event, który prawie nie miał prawa się udać tj. Formula Drive, który zorganizowaliśmy po raz pierwszy w Polsce, wyprzedaliśmy w niecałe dwa miesiące, pomimo iż koszt udziału w nim to średnio 14 tys. złotych. Już wiemy, że kolejna edycja odbędzie się w czerwcu przyszłego roku, choć jeszcze w kwietniu nie wiedzieliśmy, czy produkt ten przyjmie się w naszym kraju. Dziś kończymy budowę toru off road i jesteśmy w przededniu jego otwarcia. Oczywiście, z tą inwestycją również wiążemy spore nadzieje, jednak tu musimy jeszcze chwilę poczekać na weryfikację rynku. Na ten moment jedynym celem, którego nie udało nam się zrealizować w tym roku, to pozyskanie powierzchni dla kolejnej lokalizacji Funzeum. Niestety niełatwo o 4000 metrów wolnej przestrzeni handlowej.
![](https://www.magazyngalerie.pl/wp-content/uploads/2022/11/Piotr-Kaptor-Emotivo-Prezentmarzen-wywiad-Magazyn-Galerie-Handlowe-4-1024x682.jpg)
![](https://www.magazyngalerie.pl/wp-content/uploads/2022/11/Piotr-Kaptor-Emotivo-Prezentmarzen-wywiad-Magazyn-Galerie-Handlowe-5-1024x681.jpg)
Gdzie aktualnie jesteście Państwo obecni ze swoją ofertą? Czy galerie handlowe to nadal miejsca, w których chcecie być najbliżej swoich klientów?
W kontekście marki Prezentmarzeń – oczywiście tak. Od lat tandem mocnego e-commerce poparty obecnością w galeriach handlowych pozwala nam się rozwijać z dynamiką przekraczającą 40% rok do roku. Skoro udaje nam się utrzymać ten trend, nie widzimy przesłanek do zmiany strategii rozwoju naszej wiodącej marki. Oczywiście, pojawiały się pewne wątpliwości w czasach kolejnych lockdownów, kiedy media huczały od komunikatów, według których retail się kończył. Rozmawiałem wówczas z wieloma osobami z leasingu, a w ich wypowiedziach wyczuwałem dużą dozę niepewności. Jeździłem na targi, na których świeciło pustkami. Osobiście jednak nie mogłem pozbyć się wrażenia, że narracja jest podobna do tej, którą słyszymy w każdej kryzysowej sytuacji. Gdy jest źle, zawsze wydaje się, że nigdy już nie będzie tak samo, jednak po czasie wracamy do naszych przyzwyczajeń. My szczęśliwie byliśmy w sytuacji, która pozwalała nam przeczekać najgorsze, wrócić ze zdwojoną siłą i masą nowych pomysłów.
Czyli trudne czasy nie sprawiły, że dziś do tematu współpracy z właścicielami obiektów handlowych podchodzicie inaczej?
Absolutnie nie, to były ciężkie i nerwowe czasy dla nas wszystkich. My chcemy się rozwijać, to dla nas priorytet. Rozwijamy sieć Prezentmarzeń zarówno na wyspach sprzedażowych, jak i lokalach handlowych w całej Polsce. Szukamy kolejnych lokalizacji dla konceptu Funzeum. Potrzebujemy powierzchni, by realizować kolejne cele, a te są jak zawsze ambitne.\
![](https://www.magazyngalerie.pl/wp-content/uploads/2022/11/Piotr-Kaptor-Emotivo-Prezentmarzen-wywiad-Magazyn-Galerie-Handlowe-7-1024x768.jpg)
![](https://www.magazyngalerie.pl/wp-content/uploads/2022/11/Piotr-Kaptor-Emotivo-Prezentmarzen-wywiad-Magazyn-Galerie-Handlowe-6-1024x768.jpg)
Czy może Pan przybliżyć ideę konceptu Funzeum – na czym polega, jakie doświadczenia oferuje i w jaki będzie rozwijany?
Funzeum to 4000 metrów kwadratowych kreatywnej przestrzeni, która może służyć zabawie, ale też być miejscem, w którym dowiemy się wielu ciekawych rzeczy o świetle i kolorze. Nazwa Funzeum powstała z połączenia angielskiego słowa Fun (ang. zabawa) oraz polskiego słowa muzeum. To miejsce, które bawi ucząc i uczy bawiąc – jest inspirowane m.in. TeamLab Borderless w Tokio, czyli największym muzeum sztuki cyfrowej na świecie. Obiekt tworzą dwie wystawy „Światło” i „Kolor”, na które składa się ponad 50 multimedialnych instalacji oraz wiele kreatywnych elementów. Dodatkowo Funzeum posiada sklep z pamiątkami, kawiarnie, interaktywną świetlicę, salę zabaw, salki urodzinowe i własną przestrzeń eventową. To naprawdę duży i autonomiczny projekt. Pilotażowa inwestycja znajduje się w CH Europa Centralna i radzi sobie doskonale. W niedziele niehandlowe, na parkingu ciężko znaleźć wolne miejsce. Na chwilę obecną odwiedziło nas ponad 100 tys. osób. Obiekt otwarty w lutym tego roku zajął pierwsze miejsce w ogólnopolskim konkursie Top Atrakcje 2022, w kategorii Nowości i odkrycia. To bardzo miłe wyróżnienie jest kolejnym motywatorem do udoskonalania gliwickiego projektu oraz do wzmożonej pracy nad poszukiwaniem kolejnej lokalizacji w centralnej lub północnej Polsce.
W jaki sposób Prezentmarzeń walczy dziś z inflacją? Czy i w jaki sposób wzrost cen wpływa na zainteresowanie prezentami w formie przeżyć? Jak przekonujecie do siebie nowych Klientów?
Pomimo szalejącej inflacji, nie dostrzegamy bezpośredniego przełożenia obecnej sytuacji na wyniki sprzedażowe w sieci Prezentmarzeń. Idea obdarowywania ludzi przeżyciami wpisuje się w wiele globalnych megatrendów, stąd branża spędzania czasu wolnego wydaje się odporna na obecne turbulencje na rynkach.
Co w zamierzeniach przyniesie dla Państwa 2023 rok?
Jak zawsze, plany są naszą słodką tajemnicą. 2023 rok przyniesie sporo zmian z uwagi na podjęte działania w roku obecnym, niemniej nie mamy zamiaru zwalniać tempa. Jest jeszcze mnóstwo niesamowitych rzeczy do zrobienia.
Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.