Maciej Podwojski - Primark

Primark: Zawsze wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów

Primark, oferujący m.in. odzież i artykuły codziennego użytku dostępny jest na 14 rynkach, a w Polsce posiada aktualnie dwa sklepy, przygotowując się jednocześnie do otwarcia kolejnych czterech salonów sprzedaży oraz ekspansji w kolejnych krajach. O planach rozwoju marki, jej pozycji rynkowej i ofercie produktowej, która począwszy od 1969 r. stale ewoluuje rozmawiamy z Maciejem Podwojskim, Head of Sales CEE w Primark.


Primark oferuje klientom najnowsze produkty z branży fashion, a także kosmetyki i artykuły wyposażenia domu. Dlaczego zdecydowaliście się na połączenie akurat tych dwóch segmentów?

Nasz sukces zbudowany jest na znajomości tego, czego chcą i co kochają nasi klienci w Primark, tj. świetne artykuły codziennego użytku i kluczowe trendy sezonowe we wszystkich kategoriach asortymentu, w atrakcyjnych cenach oraz odpowiadaniu na te potrzeby. Połączenie tych produktów oznacza, że mogą oni dostać wszystko, czego potrzebują dla całej rodziny w jednym miejscu. Mogą kupić ubrania zgodne z najnowszymi trendami dla każdego członka rodziny, stworzyć wspaniałą przestrzeń w domu przy wykorzystaniu naszych produktów do wyposażenia wnętrz lub znaleźć nowe i ekscytujące produkty kosmetyczne w cenie, na którą każdy może sobie pozwolić. Zdajemy sobie sprawę, że nasi klienci są zróżnicowani i dlatego nieustannie pracujemy nad innowacyjnością oferty Primark, uwzględniając potrzeby wynikające z ich stylu życia. Na przykład w zeszłym roku wprowadziliśmy naszą pierwszą kolekcję, która miała na celu wsparcie pacjentek chorych na raka piersi. Przystępna cena zawsze była podstawowym założeniem naszej działalności w ramach wszystkich linii produktów i to się nigdy nie zmieni.

Które produkty w ofercie marki cieszą się aktualnie największym zainteresowaniem?

Nasi klienci uwielbiają rzeczy służące im na co dzień, takie jak dopasowane marynarki, dżinsy, proste koszule i bluzki, a także wysokiej jakości asortyment z linii basic, jak np. t-shirty. Są to rodzaje produktów, które stanowią podstawę garderoby i które można założyć zarówno do pracy, jak i podczas wiosennego czy letniego weekendu. Ponadto wysoką popularnością cieszą się nasze dżinsowe kolekcje i zdajemy sobie sprawę z tego, iż po pierwszym wypróbowaniu tych produktów przez klientów, stają się oni stałymi bywalcami działu Primark Denim. Polscy klienci często sięgają także po kolekcje licencyjne Primark, z motywami z Disneya, NBA czy Harry’ego Pottera. Jesteśmy więc dumni z naszej szerokiej oferty licencyjnej i nadal poszerzamy asortyment dostępny w jej ramach w naszych sklepach, ponieważ dążymy do tego, aby stać się numerem jeden wśród sklepów oferujących tego typu odzież przy głównych ulicach miast.

Firma powstała ponad pół wieku temu w Irlandii. Jak na przestrzeni tego czasu ewoluowało Państwa przedsiębiorstwo i marka?

Primark został założony przez Arthura Ryana w 1969 r. jako Penneys, początkowo z jedną lokalizacją przy ul. Mary Street w Dublinie, z zamiarem wprowadzenia do Irlandii odzieży w przystępnych cenach. Dziś nadal opieramy się na tych samych fundamentach. W ponad 400 sklepach Primark zlokalizowanych na terenie 14 krajów, każdy znajdzie coś dla siebie – od wysokiej jakości artykułów pierwszej potrzeby po wyróżniającą się stylem odzież damską, męską i dziecięcą, a także kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego i akcesoria. Podczas gdy nasza firma stale się rozwija i ewoluuje, to, co nie zmieniło się od lat, to nasze przywiązanie do wartości – utrzymywanie niskich cen bez uszczerbku dla jakości czy standardów w łańcuchu dostaw. Zawsze działaliśmy inaczej niż pozostali detaliści. Bez wielkich reklam w telewizji oraz billboardów, sprzedając nasze produkty wyłącznie w sklepach stacjonarnych, a więc nie prowadząc tym samym zakupów przez Internet czy sieci dostaw. Zawsze ponadto oszczędzaliśmy na mniejszych rzeczach, m.in. wykorzystując proste wieszaki i metki, aby utrzymać niskie koszty, także dla naszych klientów. Obecnie nasza misja ewoluowała w kierunku oferowania bardziej zrównoważonych wyborów, dostępnych dla każdego. Uważamy bowiem, że zrównoważony rozwój nie powinien wiązać się z wysokimi cenami na metkach. Dlatego też, w zeszłym roku znacznie przyspieszyliśmy realizację naszych ambicji i ogłosiliśmy strategię zrównoważonego rozwoju – Primark Cares, by zaoferować naszym klientom bardziej zrównoważoną odzież w przystępnych cenach, jednocześnie bazując na pracy, którą wykonywaliśmy przez ostatnią dekadę. Pracuję w Primark od 15 lat i miałem możliwość poznania tego biznesu także poza Polską, dlatego bardzo się cieszę, że tak śmiało rozwijamy się w tej części Europy. Kluczową częścią naszej działalności jest ekspansja na istniejących rynkach, ale także wchodzenie na nowe rynki i umożliwianie coraz większej liczbie osób zaznajomienia się z naszymi świetnymi produktami. Jestem dumny także z faktu, że mimo ciągłego rozwoju i ewolucji pozostajemy wierni naszym wartościom.

Kim jest klient Primark i jak zmieniały się jego preferencje zakupowe na przestrzeni minionych lat? Co wynika z Państwa obserwacji?

W ciągu ostatnich kilku lat z pewnością doszło do transformacji tego, w jaki sposób i co kupują klienci. W trakcie pandemii poszukiwali oni większego komfortu i wygody przy okazji wyboru ubrań i do tej pory nie doszło do odwrócenia tego trendu. Ponad połowa odzieży, którą obecnie sprzedajemy to ubrania codziennego użytku, takie jak t-shirty, dżinsy, bielizna i piżamy i wiemy również, że te produkty są istotne dla naszych klientów. Jesteśmy także świadomi, że chcą oni i oczekują od nas oferowania bardziej zrównoważonych wyborów, dlatego przyspieszamy nasze starania celem oferowania im bardziej zrównoważonej mody w przystępnych cenach. W ramach naszej wizji Primark Cares podjęliśmy ambitne zobowiązania, by zrównoważony rozwój znalazł się w centrum naszej działalności, ponieważ wiemy, że jest to ważne zarówno dla naszych klientów, jak i dla nas.

Jaki wpływ na strategię rozwoju Państwa marki wywarła trudna sytuacja rynkowa powodowana wcześniej pandemią, a obecnie konfliktem Rosji z Ukrainą?

Podobnie jak dla wielu innych firm, dwa lata pandemii były dla nas niezwykle wymagające, jednak naszym priorytetem było zawsze zapewnienie bezpiecznej przestrzeni dla naszych pracowników i klientów. Pomimo tego, że COVID-19 opóźnił otwarcie nowych sklepów na niektórych rynkach, i tak pozostaliśmy wierni naszym ambicjom rozwoju i kontynuowaliśmy zawieranie nowych umów najmu oraz ekspansję w Europie i Stanach Zjednoczonych. Zawsze wiedzieliśmy, że chcemy się rozwijać w Europie Środkowo-Wschodniej, a pandemia i obecny konflikt w Ukrainie tego nie zmieniły. Oczywiście bardzo uważnie monitorujemy sytuację, ale jednocześnie pozostajemy zaangażowani na rynku CEE. Niedawno ogłosiliśmy także, że 15. rynkiem, na którym się pojawimy, będzie Rumunia, a następnie nasza marka wejdzie do Słowacji. Cieszymy się również na dalszy rozwój działalności w Polsce. Do końca 2023 r. planujemy tutaj zwiększyć liczbę sklepów Primark do sześciu.

Jakimi metodami warto budować dziś pozycję rynkową przedsiębiorstwa w handlu detalicznym?

Zawsze wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów i odpowiednio na nie reagujemy. Wiemy na przykład, że uwielbiają oni przychodzić do naszych sklepów. Pokazała nam to m.in. reakcja na ponowne otwarcie salonów Primark po zniesieniu restrykcji spowodowanych COVID-19. Klienci lubią robić u nas zakupy, dlatego chcemy się rozwijać i otwierać nowe lokalizacje na całym świecie. Planowane otwarcie czterech nowych sklepów w Polsce jest właśnie odpowiedzią na naprawdę wspaniałe przyjęcie przez klientów sklepów Primark w Warszawie, a następnie w Poznaniu. Aby umilić im wizytę w salonach Primark stale pracujemy nad poprawą oferowanych doświadczeń zakupowych. Działamy również w kierunku ulepszenia procesu zakupów i chcemy jeszcze w tym roku uruchomić naszą nową stronę internetową. Została ona stworzona w taki sposób, by lepiej połączyć drogę między wyszukiwaniem asortymentu online a zakupami w sklepie i będzie obejmowała tysiące produktów z najlepiej sprzedających się linii Primark. Dodatkowo zyska świeży wygląd, ulepszoną nawigację oraz nową funkcję, która pozwoli klientom sprawdzić dostępność konkretnych produktów w lokalnych sklepach w Polsce.

W jaki sposób podchodzicie Państwo do tematu społecznej odpowiedzialności biznesu w kontekście działań proekologicznych. Jakiego typu inicjatywy są wspierane przez Państwa brand i jakie aktywności temu towarzyszą?

Wszyscy musimy podejmować wzmożone działania w celu ochrony naszej planety i jako biznes także chcemy zrobić wszystko, co w naszej mocy, by zmniejszyć wpływ naszej działalności na środowisko. W ubiegłym roku przyspieszyliśmy realizację naszych ambicji, ogłaszając wspomnianą strategię zrównoważonego rozwoju – Primark Cares, obejmującą szeroko zakrojone zobowiązania dotyczące zrównoważonego rozwoju, które fundamentalnie zmienią sposób, w jaki projektujemy, produkujemy i pozyskujemy naszą odzież. W ramach tego postawiliśmy sobie ambitne cele, polegające m.in. na zapewnieniu, że 100% naszych ubrań będzie produkowanych przy użyciu materiałów pochodzących z recyklingu lub bardziej zrównoważonych źródeł do 2030 r., że nasza odzież w całości będzie nadawała się do recyklingu oraz że będzie mogła być noszona jeszcze dłużej. Obecnie już 39% naszych ubrań jest produkowanych z takich właśnie materiałów, w tym z bawełny uprawianej przez rolników przeszkolonych w ramach Programu Zrównoważonej Bawełny Primark, największego tego typu programu w branży mody. Dzięki udziałowi w Programie zyskują oni praktyczne wskazówki z zakresu wykorzystania mniejszej ilości chemicznych pestycydów i nawozów oraz ograniczania zużycia wody, co pozwala obniżyć koszty produkcji i zwiększa ich zyski. W ostatnim czasie ogłosiliśmy ponadto jego rozszerzenie, które oznacza, że kolejne 125 tys. drobnych rolników z Indii, Bangladeszu i Pakistanu skorzysta z takich szkoleń, a ich łączna liczba do końca 2023 r. wzrośnie do ponad 275 tys. W ten sposób program zwiększy się o ponad 80%, a ilość zrównoważonej bawełny dostępnej dla produktów Primark zostanie podniesiona o 60%. Wiemy, że prawdziwej zmiany możemy dokonać tylko wspólnymi siłami, dlatego też jesteśmy sygnatariuszami wiodących inicjatyw branżowych, w tym Fundacji Ellen MacArthur, inicjatywy Textiles 2030 – projektu WRAP, a także ACT (Action Collaboration Transformation), ETI (Ethical Trading Initiative) oraz programu Międzynarodowej Organizacji Pracy – Better Work Programme. Wszystkie te działania muszą być dodatkowo transparentne i poparte silnymi podstawami oraz zobowiązaniami wobec pracowników naszego łańcucha dostaw, które zostały przedstawione w Kodeksie Postępowania Primark. Mamy specjalny zespół ds. etycznego handlu, składający się ze 130 ekspertów działających na naszych rynkach zaopatrzenia, którzy przeprowadzają rocznie 3 tys. audytów w fabrykach dostawców Primark, aby upewnić się, że godziny pracy, płace i prawa pracowników są chronione zgodnie z wdrożonym przez nas Kodeksem. Zobowiązaliśmy się także do składania corocznych sprawozdań z postępów w tym zakresie. Wiemy, że aby można było nam zaufać, musimy mówić o naszych działaniach w przejrzysty sposób. Chciałbym podkreślić też, że jesteśmy świadomi, iż aby wprowadzić rzeczywiste zmiany, będziemy musieli pracować zarówno razem jako branża, jak i indywidualnie – jesteśmy gotowi i chętni, aby odegrać swoją rolę w tym procesie.

Na czym powinien dziś polegać efektywny marketing i komunikacja z klientami? Jakiego typu działania przekładają się na zwiększenie koszyka zakupowego w Państwa sklepie?

Ważna jest dla nas znajomość potrzeb klientów, a relacje z nimi budujemy nie tylko dzięki doskonałej obsłudze w sklepie, ale także poprzez interakcje poza nim. W naszych mediach społecznościowych posiadamy 19 milionów zaangażowanych obserwatorów, których nieustannie zapraszamy do wspólnej aktywności. Istotne pozostaje dla nas również to, by utrzymywać powiązania między sklepem fizycznym a światem wirtualnym, dlatego na profilach social media Primark, a także na naszej stronie internetowej, udostępniamy zapowiedzi najnowszych kolekcji marki. Jesteśmy także bardzo zadowoleni z uruchomienia jeszcze w tym roku naszej nowej strony internetowej w Polsce, co da nam więcej możliwości kontaktu z klientami i zaprezentowania im niesamowitej oferty Primark za jej pośrednictwem.

W Polsce lokalizujecie Państwo swoje punkty sprzedaży w dużych i rozpoznawalnych centrach handlowych? Co decyduje o atrakcyjności wspomnianych lokalizacji? Jakie kryteria musi spełniać obiekt handlowy, chcąc być atrakcyjnym dla Państwa marki?

Wybór lokalu zazwyczaj trwa dużo czasu i jest złożonym procesem, ponieważ trzeba wziąć tutaj pod uwagę wiele aspektów. Nasze sklepy zajmują przeważnie bardzo dużą powierzchnię handlową, często mieszczą się na dwóch piętrach, a nie każda galeria handlowa oferuje obiekty o powierzchni powyżej 3 tys. mkw. Podczas wyboru nowego salonu, zwracamy uwagę również na jego lokalizację. Kierujemy się zasadą, że miejsca, które wybieramy, powinny być atrakcyjne dla klientów Primark i dodatkowo cenimy sobie lokalizacje w centrach miast, dzięki którym jesteśmy blisko zawsze gdy nas potrzebują. Z drugiej strony, nasze podejście co do wielkości lokalu może być elastyczne – najważniejsze jest jednak znalezienie odpowiedniej lokalizacji, tak abyśmy byli dostępni dla naszych klientów.

Jakie są dalsze plany rozwoju marki Primark w Polsce i na rynku Europy Środkowo-Wschodniej?

Unikalna formuła Primark trafia do polskich klientów, a my mamy znaczące plany dotyczące zwiększenia naszej obecności na tym rynku. Po udanym otwarciu sklepów w Warszawie i Poznaniu ogłosiliśmy zamiar rozszerzenia działalności także w innych pięknych miastach w całej Polsce, w tym w Krakowie i Katowicach, gdzie planujemy otwarcia w Bonarka City Center pod koniec tego roku i Silesia City Center w połowie przyszłego roku. Na początku 2022 r. potwierdziliśmy również podpisanie umów najmu pod dwa kolejne lokale – w Magnolia Park we Wrocławiu i w Manufakturze w Łodzi, co oznacza, że do końca 2023 r. liczba sklepów Primark w Polsce wzrośnie do sześciu. Niedawno ogłosiliśmy również wejście Primark na rynek rumuński, zapowiadając otwarcie nowego sklepu w Bukareszcie jeszcze w 2022 r. Ponadto, na początku przyszłego roku planujemy otwarcie sklepu na Słowacji, która będzie 16. rynkiem działalności marki. Nowe umowy, o których wspomniałem, stanowią więc odzwierciedlenie planów naszej firmy co do ekspansji na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej. Osobiście nie mogę się doczekać otwarcia nowych sklepów i wprowadzenia naszej oferty bardziej zrównoważonej mody w przystępnych cenach na nowe rynki i zwiększenia jej dostępności na tych obecnych.

Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję również.

Źródło: Primark

Fotografia: Primark

Data publikacji: 12 września 2022