OPCO

Research oszczędności energii w budynku

Oszczędność energii – to ostatnimi czasy topowy temat kongresów, sympozjów, paneli dyskusyjnych i spotkań branży nieruchomości. Wszyscy mówią, że jest ciężko, a będzie tylko gorzej nie przedstawiając niestety żadnych konkretnych rozwiązań – zauważa Łukasz Milczarek, Dyrektor Operacyjny w spółce OPCO.


Nie jest to niespodzianką – właściciele i najemcy wprowadzili już wiele optymalizacji podczas ostatnich dwóch pandemicznych lat, ograniczając funkcjonalność czy modyfikując działania swojej sieci sprzedaży czy indywidualnych budynki. Zmiany te najczęściej wprowadzane były bezkosztowo lub bez konkretnych inwestycji w chociażby inteligentne sterowanie oświetleniem, technologie oparte o odnawialne źródła energii, czy też kompensacje mocy biernej. Użytkownicy nieruchomości nie mają już czasu na inwestycje, dlatego należy raz jeszcze pomyśleć, co można jeszcze zmienić, niekoniecznie wydając pieniądze na ograniczenie zużycia.

Szukając oszczędności w budynku – które rozwiązania warto wdrożyć już dziś i to bez dodatkowych inwestycji?

Poniżej przedstawiam kilka rozwiązań, które pozwolą w jakimś stopniu ograniczyć zużycie mediów. Nie będzie dla mnie zdziwieniem, że niektóre rozwiązania nie są odkrywcze, ale być może dadzą do myślenia i będą swojego rodzaju przypomnieniem, pozwalającym na analizę i przemyślenie czy jest jeszcze coś, co pozwoli na ograniczenie zużycia mediów. U naszych Klientów, którzy prowadzą sieci sprzedaży w pasażach i galeriach handlowych proponujemy następujące rozwiązania.

  1. Wyłączenie lub modyfikacja ustawień klimatyzacji

Proponujemy ograniczenie zużycia energii elektrycznej poprzez ustawienie urządzeń w najbardziej optymalny sposób, na stałą temperaturę, bez możliwości dogrzewania się do temperatury określonej. Dodatkowo przypominamy o wyłączanie tego typu urządzeń na noc i w dni wolne od pracy. Urządzenia klimatyzacyjne – w szczególności takie zamontowane na dużych przestrzeniach handlowych potrafią generować dużą ilość kilowatogodzin widoczną na comiesięcznych fakturach i rozliczeniach z właścicielami nieruchomości. W celu optymalizacji możemy zaproponować Państwu wykonanie niedrogiego rozwiązania polegającego na zamontowaniu programatora czasowego w rozdzielni elektrycznej, który odcina zasilanie urządzenia na czas nocny i w przerwach od handlu.

  1. Niepotrzebne źródła poboru energii.

Często podczas wizyt serwisowych u naszych Klientów spotykamy zamontowane dodatkowe, niewchodzące w skład wyposażenia powierzchni urządzenia, pobierające energię elektryczną. W okresie zimowym są to bardzo często dodatkowe grzejniki elektryczne i olejowe, najczęściej przynoszone z domu przez pracowników. Sugerujemy przeprowadzenie audytów powierzchni, aby wskazać, czy w danej lokalizacji nie są zamontowane niepotrzebne źródła poboru energii, niekoniecznie będącymi planowanym wyposażeniem powierzchni. Nasz zespół administratorów wykonuje obecnie audyty, które pozwalają na indywidualną analizę każdego z punktów sprzedaży.

  1. Ograniczenie ilości oświetlenia na całej powierzchni

Ograniczenie ilości punktów świetlnych niekoniecznie musi doprowadzać do gorszej ekspozycji sprzedawanych produktów. Zachęcamy, aby zastanowić się chociażby nad zmniejszeniem ilości oświetlenia na powierzchniach magazynowych czy socjalnych. Projektanci oświetlenia z reguły zawyżają ilość potrzebnych do oświetlenia luksów. Wielokrotnie podczas pomiarów natężenia oświetlenia spotkaliśmy się z dwukrotnym zawyżeniem natężenia oświetlenia. Warto przemyśleć aspekt ograniczenia natężenia nie tylko podczas obowiązkowych pomiarów. Usługa sprawdzenia natężenia oświetlenia nie jest kosztowna, a dzięki niej można zaoszczędzić sporo zużywanej energii elektrycznej.

  1. Pozostałe punkty elektryczne

Na powierzchniach handlowych u naszych klientów oświetlenie ekspozytorów, ekranów reklamowych, oświetlenia kas czy zewnętrznych banerów reklamowych potrafi być włączone przez całą dobę. Można ograniczyć zużycie analogicznym sposobem jak przy klimatyzacji – poprzez zamontowanie programatora czasowego. Można wówczas ustawić włączenie na pół godziny przed otwarciem i wyłączenie pół godziny po zamknięciu sklepu.

  1. Inne działania – drobne, lecz do optymalizacji

Urządzenia audio – aroma, podgrzewacze do wody, sprzęt AGD dla pracowników, maszyny vendingowe, sprzęt komputerowy i biurowy – te wszystkie urządzenia również pracują i pobierają energię, nieraz w sposób ciągły, a ograniczenie ich pracy spowoduje obniżenie kosztów.


O FIRMIE: Opco Sp. z o.o. świadczy kompleksowe usługi FM dla nieruchomości o rozproszonych modelu biznesowym. Obsługujemy klientów z każdej branży, bez względu na ilość placówek w sieci i lokalizację w Polsce. Dowiedz się więcej o naszych usługach na www.opco.pl.

Źródło: OPCO

Fotografia: OPCO / Envato

Data publikacji: 6 lutego 2023