SEO & UX kluczowe elementy projektowania stron internetowych

E-commerce jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się sektorów rynku, a handel online stał się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Jednak aby odnieść sukces w tak konkurencyjnym środowisku, centra handlowe muszą wykorzystywać sprytne strategie marketingowe, które pozwolą im dotrzeć do szerokiego grona klientów i zachęcić ich do zakupów. Jak podkreśla Beata Grygucis, Specjalista ds. Marketingu Galerii Północnej – w wielu przypadkach podstawą UX staje się storytelling.


Jakie są najważniejsze trendy i technologie, które należy wziąć pod uwagę w procesie tworzenia lub optymalizacji strony internetowej / e-sklepu pod kątem efektywności SEO i UX?

Jednym z ważniejszych trendów, po który sięgają coraz odważniej galerie handlowe, jest storytelling, Staje się on w wielu przypadkach podstawą UX. Użytkownicy strony nie oczekują bowiem tylko suchych danych i faktów o centrum handlowym, ale jego historii. Takie podejście pozwala potencjalnym klientom poczuć klimat miejsca już na etapie researchu na stronie www. Staje się to więc kluczowym elementem w realizacji działań z obszaru marketingu miejsca, customer experience, ale także podróży konsumenta, który dzięki storytellingowi wie, czego może spodziewać się po obiekcie handlowym. Ważnym także zjawiskiem w obszarze UX jest jednakowe doświadczenie niezależne od urządzeń, oznacza to, że bez względu na to, czy klient korzysta ze smartfonu, tabletu czy laptopa, na każdym z urządzeń może liczyć na ten sam rodzaj sposobu odbioru witryny. W czasach social mediów istotne stało się też szybkie przewijanie serwisu, a także dodanie głębi i warstw na stronie www. Tradycyjnie też kluczowa jest intuicyjność serwisu. Nikt z nas nie chce, aby klient gubił się w serwisie, dlatego istotne jest takie opracowanie ścieżki korzystania ze strony i funkcji nawigacyjnych, aby możliwie najszybciej zaprowadzić użytkownika do poszukiwanych treści lub poprowadzić z punktu A do punktu B. Trendem, który też jest coraz bardziej zauważalny, jest prostota serwisu. Musi on pod każdym względem, czyli zarówno w warstwie tekstowej, interfejsie i graficznej, być zrozumiały oraz przystępny, ale także – co ważne, inkluzywny, czyli mieć na uwadze ograniczenia osób z niepełnosprawnościami, np. niedowidzących. Przed centrami handlowymi stoi również wyzwanie dostosowania treści na stronie pod wyszukiwania głosowe – jest to trend, który rozwija się obecnie również w Polsce. Istotne jest rozbudowanie fraz kluczowych, a także oparcie tekstów na pytaniach i odpowiedziach, ponieważ właśnie pytając, użytkownicy korzystają z wyszukiwarek głosowych. Kolejna kwestia to rozwój featured snippets, czyli wyróżnionych przez Google treści w wynikach wyszukania. W tym zakresie warto skupić się na odpowiednim doborze słów kluczowych i krótkich paragrafach.

Jakie techniki i narzędzia są dziś najlepsze do badania i analizowania zachowań użytkowników na stronie internetowej?

Strona internetowa galerii handlowej jest dość specyficznym elementem sieci, bo choć stricte związana z handlem, to jej przeznaczeniem nie jest sprzedaż, a dostarczenie informacji. Dla nas punktem wyjścia jest więc funkcjonalność i potrzeby klientów galerii, a przez to użytkowników strony. Sztandarowym narzędziem jest oczywiście Google Analytics w wersji 4, ale uzupełniamy wiedzę o tym, czego odwiedzający poszukują i w co klikają dzięki heatmapowaniu, które daje nam wgląd w najbardziej „gorące” punkty strony. Pod tym kątem weryfikujemy również treści. Jednak nie pozostajemy obojętni na sygnały płynące bezpośrednio od klientów galerii, którzy konfrontują rzeczywistość z jej wirtualnym odpowiednikiem.

Jakie cele i wymagania stawiają firmy przed agencjami pozycjonującymi i tworzącymi strony i e-sklepy? Jak Państwa oferta może odpowiedzieć na współczesne potrzeby firm w silnie konkurencyjnym sektorze handlowym?

Z punktu widzenia galerii handlowych najważniejsze cele, jakie są stawiane twórcom stron internetowych to kompleksowość i doświadczenie. Od partnerów biznesowych oczekujemy otwartości oraz zrozumienia produktu, jakim jest galeria. To przede wszystkim źródło informacji, ponieważ strona jako taka nic nie sprzedaje. Niezwykle istotne jest doświadczenie i znajomość aktualnych trendów, ponieważ internet rozwija się bardzo szybko. Takie też muszą być serwisy galerii – umożliwiające dodawanie nowych zakładek, szybką zmianę treści. Szalenie istotna jest jak zawsze responsywność, a przed wszystkim widoczność strony na urządzeniach mobilnych. Wersje desktopowe najczęściej przegląda konkurencja i zarządca centrum. W tym zakresie responsywność dotyczy szczególnie planu galerii.

Dziękujemy za Pani opinię.
Dziękuję.


Czytaj ONLINE Shopping Mall Marketing 2023

Źródło: Galeria Północna

Fotografia: Galeria Północna

Data publikacji: 20 września 2023