SPAR - Rada Programowa 2021 - Tomasz Syller

SPAR: Galerie powinny zdecydowanie przemyśleć swoją dalszą strategię

Pandemia bardzo mocno wpłynęła na sytuację centrów handlowych – liczba klientów mocno spadła, drastycznie spadają też obroty w nich generowane – mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Tomasz Syller CEO / Członek Zarządu Wasz Sklep SPAR Sp. z o.o.


Tomasz Syller, Wasz Sklep SPAR: Oferta rozrywkowa i gastronomiczna przez dużą część roku była zamknięta – co także miało wpływ na ograniczenie wizyt w galeriach. Oznacza to, że oferta rozrywkowa w centrach handlowych będzie nadal bardzo ograniczona i prawdopodobnie w dużej mierze będzie musiała się zmienić. Obserwujemy zdecydowaną zmianę preferencji konsumentów. Wszystko wskazuje, że te tendencje są trwałe i ruch w galeriach może już nie wrócić do poziomów sprzed pandemii.

Dlatego galerie powinny zdecydowanie przemyśleć dalszą swoją strategię, a przede wszystkim, wobec ewidentnej nadzwyczajnej zmiany warunków, na nowo zacząć ustalać nowe warunki umów ze wszystkimi najemcami. I powinny zdecydowanie uelastycznić swoje podejście – zacząć traktować najemców w zdecydowanie bardziej partnerski sposób. Niestety, póki co takie podejście w 2020 roku było niedostrzegalne. Miejmy nadzieję, że 2021 przyniesie zasadnicze zmiany.

Trudno wyobrazić sobie powrót do dużych eventów w centrach handlowych – nawet jeśli wprowadzona zostanie szczepionka, to nadal w sklepach i miejscach użytku publicznego będzie niezbędne zachowanie dystansu i zapewnienie środków bezpieczeństwa. Obecnie konsumenci są mniej zainteresowani dużymi skupiskami ludzkimi i wolą bardziej kameralne warunki zakupów czy rozrywki. Klienci zdecydowanie zmienili swoje preferencje i coraz częściej odwiedzają mniejsze parki handlowe bądź sklepy wolnostojące. Z tą tendencją, właściciele centrów handlowych powinni zacząć się liczyć.

Czym centra handlowe będą przyciągały klientów w 2021 roku i w jaki sposób będą odbudowywać odwiedzalność i poziom sprzedaży, by osiągnąć wyniki sprzed pandemii to najtrudniejszy temat – nie dostrzegamy żadnej inicjatywy centrów handlowych w tym zakresie. Wynika to jednoznacznie z uprzywilejowania wynajmujących w ramach istniejących umów najmu. Czujemy, że jesteśmy zdani tylko na swoją inwencję. Nie ustajemy w naszych akcjach promocyjnych – ale niestety, sklepy spożywcze nie są głównym powodem, dla którego konsument odwiedza centrum handlowe. Dlatego w sklepach zlokalizowanych w centrach handlowych notujemy spadki liczby klientów i obrotów. W pozostałych placówkach realizujemy zaś wzrosty rzędu kilkudziesięciu procent. To bardzo jasno pokazuje powagę sytuacji. Centra handlowe powinny wziąć na siebie współodpowiedzialność za wyniki swoich najemców. Powinny np. wyjść jak najszybciej z propozycją czynszów proporcjonalnych do generowanych obrotów. Takie partnerskie podejście z pewnością może zażegnać groźbę masowego odpływu najemców, którzy wobec nadzwyczajnych zmian warunków, mogliby decydować się na drogę sądową, która umożliwi im rozwiązywanie aktualnych jednostronnych umów najmu.


Banner-sesja-fotograficzna-centrum-handlowego

Źródło: SPAR

Fotografia: SPAR

Data publikacji: 24 lutego 2021