Facility Management

Spojrzenie na Facility Management galerii handlowych z innej perspektywy

Zarządzanie techniczne i serwisowe obiektami handlowymi stało się na przestrzeni ostatnich 10 lat integralną częścią ekosystemu galerii i pasaży. Wraz z wejściem do gry profesjonalnych menedżerów technicznych, sektor nieruchomości handlowych odnotował zmianę w liczbie różnorodnych usług które są świadczone klientom. Duża konkurencja w branży jak i ciągłe zmiany i niespodziewane wyzwania (czyt. Pandemia) zmusiły centra handlowe aby na nowo odkrywać metody pozyskiwania klientów a także utrzymywania na stałym poziomie ruchu zakupowego – podkreśla w rozmowie z redakcją Magazynu Galerie Handlowe Milena Zakrzewska, Business Development Manager Innovative Facility Management.


Pierwotnie, techniczne zarządzanie nieruchomościami handlowymi, uznawane było za potrzebne ale z niewielkim priorytetem na liście zadań zarządców. Kilka lat wystarczyło aby rynek przekonał się, że to właśnie dzięki wsparciu dedykowanego zespołu technicznego, sprzątającego lub ochrony galerie zyskują w oczach klienta już w pierwszym kontakcie. Usługi zarządzania obiektami są pierwszym elementem jakiego doświadcza klient po zaparkowaniu przed obiektem, ponieważ są pierwszym punktem kontaktu dla każdego odwiedzającego centrum handlowe. Działający szlaban, drzwi automatyczne, ruchome schody, oświetlenie, windy to miejsca z którymi klient spotyka się na start.

Pasaż i jego stan również są miejscem gdzie klienci przebywają większość czasu. Tu również oświetlenie, odpowiednia temperatura, stan podłogi, toalet i stref do odpoczynku mają kluczowe znaczenie dla późniejszych decyzji zakupowych jak i chęci powrotu do galerii. Co więcej większość napraw i niedogodności, które już wystąpią, załatwianych jest natychmiast w taki sposób aby nie zaburzać działania obiektu, w prawie niewidoczny dla klienta sposób.

Techniczna strona zarządzania nieruchomościami ma również ważne znaczenie dla zarządcy i właściciela obiektu handlowego. To dzięki zaufanym ludziom na obiekcie, manager może spać spokojnie. Nie tylko może być pewien, że usterki zostaną sprawnie naprawione ale także mieć pełen nadzór nad kosztami, widzieć w aplikacji mobilnej wszelkie podjęte działania jak i planować optymalizacje. Być może niektórym taka wizja może wydać się idealistyczna, ale prawdą jest że firmy w branży facility management dysponują pełną dokumentacją techniczną, na bazie której można dokonać planów optymalizacji i zarządzać działaniami prewencyjnymi.

Po głębszej analizie może się okazać że schody ruchome wyposażone w czujki ruchu nie muszą zużywać tak dużo energii w skali roku, wymiana oświetlenia w częściach wspólnych przynosi znaczną poprawę nie tylko w kwestii zużycia ale też dobrostanu klientów. Kolejne optymalizacje, jakie często proponujemy naszym klientom, związane są z ekologią. Coraz częściej spotykamy się w naszej pracy ze zmianami nie tylko lokalnymi ale też globalnymi na jakie musimy zdecydowanie i sprawnie odpowiadać jako firmy techniczne. Tak jest między innymi z rosnącymi wymaganiami ekologicznymi i zrównoważonego rozwoju. Optymalizacja w zakresie zużycia wody szarej, instalacje fotowoltaiczne, ładowarki do aut elektrycznych i wiele innych udogodnień to dziś standard, któremu już nikt się nie dziwi. Co więcej firmy z branży FM muszą być przygotowane na wsparcie klientów w tych zakresach.

Trend wzrostu wartości technicznego zarządzania nieruchomościami handlowymi możemy nazwać FM-em 4.0 albo po prostu dopasowaniem branży FM do rosnącej świadomości klientów. Jedno jest pewne, bez stałego rozwoju, proaktywnej postawy i pracy z danymi na obiektach, żaden obiekt komercyjny nie będzie mógł patrzyć w przyszłość w różowych okularach.

Źródło: Innovative Facility Management

Fotografia: Innovative Facility Management

Data publikacji: 30 września 2021