System płatności odroczonych to transparentność, prostota, bezpieczeństwo i szybkość realizacji transakcji

Płatności odroczone (BNPL – buy now pay later) to wyjście naprzeciw potrzebom klienta, który decyzji zakupowej nie musi uzależniać od budżetu, którym aktualnie dysponuje. Dzięki BNPL Klienci mogą planować wydatki i dostosować je do swojej aktualnej sytuacji życiowej, zachowując przy tym płynność finansową – podkreśla Marta Oleszak, Menedżerka ds. E-commerce marki SOLAR.


Kupujący on-line, dzięki BNPL mogą płacić za produkty dopiero po ich otrzymaniu, sprawdzeniu i stwierdzeniu że pasują, bez zamrażania gotówki i czekania na zwrot środków w przypadku rezygnacji z zakupu. Wielu przedsiębiorców w swojej polityce cenowej uwzględnia krótkie akcje promocyjne, które dla konsumentów stanowią istotny impuls do zakupu produktów, których zakupu nie planowali lub planowali dokonać później. Korzystniejsza oferta cenowa i możliwość odroczenia płatności to korzyść zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców (BNPL nie obciąża cash flow przedsiębiorstwa i daje możliwość dysponowania środkami za transakcja z odroczoną płatnością natychmiast).

Dla przedsiębiorców wdrożenie BNPL to nie tylko podniesienie konkurencyjności i atrakcyjności oferty, ale też doskonały sposób by poprawić takie parametry własnego biznesu jak średnia wartość koszyka czy wskaźnik konwersji (CR). Dobrze komunikowane i widoczne BNPL to również uwiarygodnienie przedsiębiorcy w oczach klienta jako solidnego sprzedawcy. Przedsiębiorca wdrażający BNPL musi spełnić szereg wymagań prawnych i formalnych oraz podlega procesowi weryfikacji, który został ustandaryzowany przez KNF.

Płatności odroczone o 30 dni , a u niektórych dostawców nawet o 45 dni, udzielane są klientowi na zasadzie nieoprocentowanej pożyczki. W przypadku braku spłaty, w zależności od dostawcy, płatność zostanie automatycznie rozłożona na raty lub mogą zostać naliczone odsetki ustawowe za zwłokę. W zależności od dostawcy płatności i kwoty transakcji ilość rat może wynieść od 4 do nawet 20. Każdy nowy użytkownik musi przejść proces weryfikacji, który wymaga podania danych osobowych takich jak: numer telefonu czy numer pesel. W niektórych przypadkach wymagane jest dodatkowe uwierzytelnienie klienta poprzez wykonanie przelewu w kwocie 1 zł na wskazany numer rachunku bankowego. Po weryfikacji użytkownik otrzymuje limit na transakcje, który przy regularnym korzystaniu z tej metody płatności, z czasem ulega zwiększeniu. O kwotach i terminach spłaty dostawca płatności informuje klienta mailowo i smsowo. Monitorowanie transakcji i terminów spłaty możliwe jest również za pośrednictwem strony dostawcy BNPL lub w aplikacji sprzedawcy.

Z roku na rok coraz więcej sklepów internetowych udostępnia swoim klientom BNPL. Według raportu Koszyk Roku 2022 (Raport Koszyk Roku 2022) co 4 e-commerce posiada w swojej ofercie płatności odroczone. BNPL obok zrównoważonego rozwoju, wdrażania AI, płatności cyfrowych i personalizacji są jednym z kluczowych czynników jakie w najbliższych latach będą miały wpływ na kształt światowego rynku e-commerce. Wdrożenie BNPL w e-sklepie, w sytuacji gdy sklep oparty jest o gotową platformę sprzedażową, jest stosunkowo proste, dzięki dostępności gotowych modułów. Należy pamiętać, że ze względu na indywidualną konfigurację każdej z platform, istnieje prawdopodobieństwo konieczności modyfikacji modułu integracyjnego. Przed podpisaniem umowy z danym dostawcą BNPL warto sprawdzić jakie rozwiązania deweloperskie i jaki support procesu wdrożenia dostawca zapewnia.

BNPL mogą również funkcjonować w sklepach stacjonarnych, gdzie działają analogicznie jak usługa online. Od klientów z reguły wymagane jest posiadanie aplikacji do płatności odroczonych, gdzie na podstawie kodu przekazywanego sprzedawcy następuje akceptacja zakupu. Dla przedsiębiorcy, który planuje wdrożenie BNPL w różnych kanałach sprzedaży i realizuje sprzedaż Omnichannel, konieczne będzie zaprojektowanie dodatkowych procesów i integracji między posiadanymi systemami. Poprawa doświadczeń Omnichannel (w zakresie równego rozwijania obu kanałów) to kolejna korzyść, która pozwala budować lojalność klienta oraz maksymalizować sprzedaż.

Liczne korzyści, np. możliwość zapłacenia na zamówione produkty po otrzymaniu wynagrodzenia, przekonują coraz większe grono konsumentów. PNBL powoli stają się znakiem naszych czasów, po które sięgają nie tylko klienci z pokolenia Millenialsów czy Gen-Z. BNPL przestaje być jedynie trendem, a staje się powoli standardem płatności w polskim e-commerce. W czasach wysokiej inflacji, rosnących kosztów życia i rozwijającego się wśród polskich konsumentów trendu na smart shopping, BNPL stają się doskonałym narzędziem do rozsądnego zarządzania budżetem oraz poszukiwania oszczędności w codziennych zakupach.

Dla klienta skorzystanie z 30-dniowego okresu odroczenia płatności jest bezpłatne. Po 30 dniach płatność zostaje rozłożona na oprocentowane raty lub mogą zostać naliczone odsetki ustawowe za zwłokę. Wartość oprocentowania dla klienta w przypadku opóźnienia spłaty waha się między 0 a 15% i zależy m.in. od sklepu, oceny zdolności kredytowej oraz ilości rat.

Dla przedsiębiorcy udostępniającego BNPL w swoim sklepie samo założenie konta merchanta czy skorzystanie z rozwiązań technologicznych, takich jak: API czy dokumentacja deweloperska, jest bezpłatne. Dostawca BNPL pobiera od sprzedawcy prowizję od zrealizowanej transakcji. Prowizja to stały % obliczany o kwoty zrealizowanej transakcji. Jego wysokość zależy od wielkości biznesu realizującego sprzedaż, ilości transakcji, średniej wartości koszyka i konkurencyjnych dla BNPL dostępnych w e-sklepie metod płatności.

Spłata zadłużenia możliwa jest w każdym momencie, również od razu po zawarciu transakcji zakupu i nie ma z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat. Główne założenie BNPL to transparentność, prostota, bezpieczeństwo i szybkość realizacji transakcji. Te udogodnienia dla klienta wymagają pewnego ustandaryzowania i ograniczenia ilość usług dodatkowych. Rynek BNPL dynamicznie się rozwija, więc jest wysoce możliwe, iż już niebawem przedsiębiorstwa z sektora usług finansowych zaproponują nowe produkty uwzględniające np. kasację zadłużenia w przypadku zdarzeń losowych. Należy się jednak spodziewać, iż taki produkt może być droższy zarówno dla sprzedawcy, jak, klienta końcowego oraz obwarowany dodatkowymi formalnościami.


Sesje zdjęciowe sklepów – zobacz zdjęcia!

Źródło: Solar

Fotografia: Solar

Data publikacji: 9 listopada 2023