Piotr Malinowski - Ubrania do Oddania

Ubrania Do Oddania: Storytelling marki to temat nieśmiertelny

Czy reklama nadal jest dźwignią handlu? Tak, tylko już nie ta tradycyjna, którą dobrze znamy, ale ta cyfrowa – Piotr Malinowski, Dyrektor Zarządzający marki Ubrania Do Oddania.


Transformacja cyfrowa zrobiła swoje, rozwój nowych ekosystemów i platform cyfrowych także. Nie rozstajemy się z urządzeniami mobilnymi, spędzamy z nimi długie godziny, co przekłada się na rozwój nowych mediów i inne dotarcie do nas, konsumentów. W UDO nie zapominamy jednak o roli sklepów detalicznych jako mocnego medium w dotarciu do klientów. Inwestujemy w pierwszoplanowe lokalizacje w galeriach handlowych, aby Butiki Cyrkularne stały się swoistymi showroom’ami segmentu second hand. Setki a nawet tysiące klientów dziennie w tych lokalizacjach nadal potwierdzają, że retail w klasycznym wydaniu nadal ma się dobrze i jest ważnym kanałem dla konsumentów.

Społeczność influencerów zdecydowanie ma istotny udział w kreowaniu trendów konsumenckich. W końcu “wywierają wpływ, kreują opinie”, dlatego stanowią niemałą konkurencję dla tradycyjnego zespołu sprzedawców w sklepach. Niemniej, w myśl idei współpracy i etycznego marketingu warto zastanowić się jak połączyć potencjały obu grup, by zarówno sprzedawać efektywniej, ale przede wszystkim kreować zrównoważone, odpowiedzialne wartości konsumenckie. Podejmując współprace z influencerami nie kierujmy się tylko licznikiem followersów. Zwracajmy szczególną uwagę na to jak i dlaczego komunikuje się twórca, jaką społeczność tworzy, jak ją angażuje, czy treści i wartości, które łączy są zgodne z misją naszej firmy, w tym celami sprzedażowymi.

To istotne, by w szerokich planach marketingowych marek umiejętnie łączyć zarówno cele sprzedażowe, jak i edukacyjne, nie stawiając tylko na zysk dla firmy, ale i wartość dodaną dla klienta. Umiejętne uświadomienie odbiorcom o wartościach, idei, misji naszej działalności to niebywałe wyzwanie w strategii komunikacji. Rozwijając zjawisko love brandu, należy zwracać uwagę na aktualne potrzeby konsumenckie, zmiany i wyzwania rynku, a przede wszystkim naszą transparentność. Współczesny klient jest coraz bardziej świadomy, a co za tym idzie, także dociekliwy i wymagający. W marketingu nie powinno stanowić to problemu, a raczej wyzwanie, któremu w aktywny i otwarty na klienta sposób warto sprostać.

Mocny trend od lat to poszukiwanie kompetencji cyfrowych, to już nie jest zaskoczenie, ale konieczność. Sklepy stacjonarne to coraz częściej media same w sobie, łączące między innymi światy online i offline. Stąd od lat trend na cyfryzację salonów i naszpikowanie ich nowoczesnymi rozwiązaniami wspierającymi decyzje i zakupy konsumenckie.

Nieśmiertelny temat to moim zdaniem umiejętność opowiedzenia współczesnej historii marki w sposób interesujący i zaskakujący dla konsumenta. Storytelling marki jest chyba nawet ważniejszy jak wszelkiego rodzaju chwyty real-time marketingu. Relatywnie nowym podejściem jest dogłębna analiza psychologiczna i zrozumienie kodów kulturowych czyli odrzucenie tego co klienci deklarują w ankietach i zrozumienie tego co naprawdę kieruje nimi przy decyzjach zakupowych. To może mieć znaczące przełożenie na potencjalne kolaboracje między markami i galeriami. Przykładowo w UDO rozwijamy program współpracy z galeriami polegający na wsparciu ich w akcjach CSR (min. zbiórki odzieży) przez które mają aktywizować konsumentów (wsparcie lokalnych fundacji), budować lojalność a także szerzyć edukację ekologiczną (panele, warsztaty).

Nie sądzę żeby firmy wydawały mnie w ogólnym rozrachunku na szeroko pojęty marketing, na pewno wszyscy wydajemy inaczej. Mamy dziś do dyspozycji dużo więcej kanałów komunikacji, które są rozdrobnione w porównaniu z poprzednią dekadą. Marki nadal inwestują w tradycyjne media, trade marketing, utrzymują kanały online, do tego eksplorują nowe formy micro-marketingu. Ciągle odnawiane i poszerzane są sklepy flagowe i showroomy, gdzie cyfrowe ekrany wyparły tradycyjne materiały POSM. Wiele marek kontynuuje inwestycje w różne formy sponsoringu, kolaborację z gwiazdami i celebrytami Zdecydowanie największe inwestycje widzimy jednak w infrastrukturę cyfrową, utrzymanie obecności marek w świecie wirtualnym, e-commerce, mobilne aplikacje, flirt z nowymi technologiami: AI, AR, metaverse, rozwój kolejnych kanałów: marketplace, stream-shopping etc. Rozwój płatności mobilnych, w tym tych odroczonych, kolaboracje w ramach poszczególnych ekosystemów z operatorami logistycznymi itd. A do tego dochodzą inwestycje we wszelkiego rodzaju social media. Myślę że CMO i CFO i CTO mają czasami dylemat jak i które wydatki zaklasyfikować między tymi działami. Większość firm w poszukiwaniu wzrostów i pogonii za udziałami w rynku nadal skłonna jest inwestować, ale struktura wydatków jest dużo ciekawsza i bardziej zdywersyfikowana .

Otoczenie rynkowe jest tak dynamiczne, że niemal zapomnieliśmy o temacie Covid-u (oby na dłużej). Gorące trendy konsumenckie związane są m.im z nową generacją konsumentów. Utrzymanie relacji i komunikacji z pokoleniem Z i kolejnymi które przyjdą po nich to wyzwanie przed nami. Tłumacząc je np. dla nas w UDO to utrzymanie lojalności obecnych darczyńców i aktywizacja zachowań pro-społecznych związanych z rosnącą konsumpcją odzieży. Szybko rosnący wtórny rynek odzieży, stymulowany nowymi regulacjami EU, spadająca jakość odzieży (rosnący od dekady udział segmentu fast fashion w naszych szafach), duża ilość trudno recyklingowanych składników w materiałach, rosnące koszty utrzymania biznesu napędzane przez galopujące ceny – wyzwań w pracy nam nie brakuje. Segment w którym operujemy, rynek odzieży wtórnej jest bardzo rozdrobniony, i z pewnością przed nami czas konsolidacji. Dodatkowa presja to przygotowanie się w retailu do obsługi nowej rosnącej grupy konsumentów ze Wschodu, głównie z Ukrainy w związku z toczącą się wojną. Z drugiej strony pozytywem jest otwarcie rynku pracy dla pracowników z tych krajów, którzy wzbogacają dostępną pulę talentu na rynku, potrzebna jest jednak pomoc w ich adaptacji czy szkoleniach.


Zdjęcia sklepów i punktów sprzedaży. Zamów sesję FOTO!

Źródło: Ubrania Do Oddania

Fotografia: Ubrania Do Oddania

Data publikacji: 19 października 2022