Jarosław Zuchora, CEO, agencji marketingowej Wedo Sp. z o.o

WEDO: W przyszłości e-konsument będzie zwracał szczególną uwagę na aspekt ekologiczny

Wprowadzone w wielu sferach ograniczenia związane z COVID-19 sprawiły, że konsumenci musieli zmienić swoje dotychczasowe nawyki i zachowania – podkreśla na łamach projektu Ecommerce Expert – Jarosław Zuchora, Dyrektor Zarządzający Wedo sp. z o.o.


Jarosław Zuchora, WEDO: Zakupy online stały się popularniejszym rozwiązaniem i to nie tylko wśród młodszych, ale też starszych osób, powyżej 55. roku życia. Trend ten będzie stawał się jeszcze silniejszy i e-konsument przyszłości chętniej będzie zamawiać produkty przez Internet. Dotyczy to zarówno dóbr trwałych (m.in. elektroniki, odzieży czy obuwia), jak i żywności. Szacuje się, że nawet ponad 70% konsumentów chce pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych po pandemii, gdyż dostrzega w nich większą wygodę. Według większości ceny w sklepach online są bardziej atrakcyjne niż w sklepach stacjonarnych, co również ma istotne znaczenie. Nie można zapomnieć też o tym, że w przyszłości e-konsument będzie zwracał szczególną uwagę na aspekt ekologiczny. Już dziś często poszukiwane są produkty przyjazne środowisku, w przyszłości takie zachowanie stanie się powszechne.

Aby wykorzystać tę sytuację i odnieść sukces w branży e-commerce, właściciele platform sprzedażowych powinni już teraz podjąć odpowiednie kroki. Najważniejsze prawdopodobnie jest lepsze poznanie potencjalnego klienta – jego profilu, indywidualnych potrzeb i wymagań. Mając taką wiedzę, możliwe jest zaproponowanie produktów czy usług, które spełnią wszystkie oczekiwania odbiorcy, rozwiążą jego problemy i ułatwią funkcjonowanie. Bardzo istotne jest też udostępnienie różnych kanałów komunikacji z klientami. Właściciele sklepów internetowych muszą zdać sobie sprawę z tego, że mogą mieć kilka grup odbiorców, a nie tylko jedną. Z tego powodu nie każdemu musi odpowiadać kontakt telefoniczny bądź e-mail. Konieczne jest rozszerzenie swoich działań także na inne, bardziej nowoczesne kanały, zwłaszcza media społecznościowe. Obecnie Facebook, Instagram czy coraz bardziej popularny TikTok dają bardzo wiele możliwości, a można wykorzystać je w niemal każdej branży. W stworzeniu lojalnego grona klientów pomocne okaże się też zadbanie o sprawny i bezpieczny system płatności, przejrzystą platformę zakupową oraz nowoczesną aplikację mobilną. Właściciele serwisów e-commerce muszą w tym wszystkim pamiętać też o zachowaniu autentyczności, ponieważ jest to jedna z najważniejszych wartości, jakiej oczekują od nich świadomi e-konsumenci.

Pandemia bez wątpienia przyczyniła się do znacznych zmian w handlu. Zakupy do roku 2031 z pewnością będą wyglądały zupełnie inaczej niż np. w pierwszej dekadzie XXI wieku. Handel cyfrowy stanie się jeszcze bardziej popularny, co wymusi na tym tradycyjnym wprowadzenie zmian. Prawdopodobne jest, że sklepy w galeriach handlowych staną się bardziej lokalami typu showroom, a więc klienci będą je odwiedzać w celu obejrzenia produktów, które później zamówią online. Możliwe, że powszechne staną się też np. siłownie (co można zauważyć już teraz), strefy wellness czy stacje ładowania samochodów elektrycznych – podkreśla ekspert z firmy WEDO.


Zobacz więcej opinii w projekcie Ecommerce Expert

Ecommerce Expert

Źródło: Wedo

Fotografia: Wedo

Data publikacji: 10 lutego 2022