Piotr Brzozowicz

Westfield Arkadia: Nasza marka to gwarancja najwyższych standardów obsługi

Mimo iż sektor e-commerce ma się bardzo dobrze, a jego rozkwit nie zwalnia tempa, to Polacy nadal chętnie dokonują zakupów w sklepach stacjonarnych. Wybierają przy tym miejsca oferujące rozpoznawalne marki, oryginalne doświadczenia zakupowe i wyjątkowe wydarzenia. Piotr Brzozowicz, Dyrektor Centrum Handlowego Westfield Arkadia, w rozmowie z redakcją Magazynu Galerie Handlowe podsumowuje działania centrum handlowego w 2022 roku i podkreśla aspekty, dla których klienci tak chętnie wybierają Westfield Arkadia na miejsce codziennych zakupów.


Jakie nowe otwarcia w towarzyszyły Państwa działaniom w 2022 roku?

Ubiegły rok był dla centrum handlowego Westfield Arkadia bardzo intensywny. Dołączyło do nas wiele, znanych i cenionych marek, a część z tych obecnych już w naszym centrum otworzyło swoje sklepy w najnowszych konceptach lub nowych lokalizacjach, dzięki czemu nasza oferta stale się rozwija. Chciałbym tutaj wymienić tylko kilka przykładów jak PUMA, Balagan, JD Sports, Bimba Y Lola czy Kapsula. To brandy, które dotychczas nie były obecne w naszym centrum. Każdy z nich niewątpliwie wniósł wartość dodaną do naszej oferty. W tym miejscu warto też wspomnieć m.in. o markach Douglas czy Oysho. Perfumeria Douglas zlokalizowana w Westfield Arkadia jest największą w Europie Środkowo-Wschodniej. Znajduje się w niej m.in. strefa SPA z dwoma gabinetami kosmetycznymi, stanowiskami do manicure i pedicure oraz z salonem fryzjerskim. Z kolei Oysho otworzyło w nowej lokalizacji i w nowym koncepcie swój największy sklep w Polsce. Cieszy nas, że marki decydują się na otwieranie u nas swoich flagowych sklepów, gdyż to właśnie w nich klient może doświadczyć tego, co oferuje dany brand i jaka jest jego filozofia.

Które wydarzenia w Państwa działalności były kluczowe w 2022 roku? Co udało się osiągnąć?

Od wielu lat świadomie podejmujemy działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, nie tylko na poziomie lokalnym, ale także jako cała grupa Unibail-Rodamco-Westfield, dlatego zdecydowanie jednym z najważniejszych wydarzeń dla Westfield Arkadia w 2022 roku było uzyskanie certyfikatu BREEAM In-Use v.6 z wynikiem Excellent w zakresie „Asset Performance”. Certyfikat stanowi potwierdzenie, że nasze centrum funkcjonuje na wysokim poziomie, a co ważniejsze jest zarządzane w sposób proekologiczny i zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W procesie certyfikacji pod uwagę brane są: jakość środowiska wewnętrznego, efektywność energetyczna, dostępność transportu miejskiego, wykorzystane materiały, zarządzanie eksploatacją budynku, gospodarowanie wodą oraz odpadami. To jednak nie jedyne wyróżnienie, jakie otrzymaliśmy za działania w obszarze zrównoważonego rozwoju w 2022 r. Centra handlowe zarządzane przez URW, w tym również Westfield Arkadia, zostały także wyróżnione w kategorii „Działania ESG Obiektu Handlowego Roku” w konkursie PRCH Retail Awards organizowanym przez Polską Radę Centrów Handlowych. To wyróżnienie stanowi potwierdzenie, że w zakresie ESG mamy wiodącą pozycję na polskim rynku nieruchomości komercyjnych.

Co dziś wyróżnia Państwa centrum na tle konkurencji?

Jesteśmy częścią grupy Unibail-Rodamco-Westfield (URW) i od 3,5 roku działamy pod marką Westfield. Klienci wiedzą, że nasza marka to gwarancja najwyższych standardów obsługi, najlepszego doboru najemców oraz wyjątkowych wydarzeń i unikatowych doświadczeń. Pomimo przynależności do ogólnoświatowego brandu, centrum zachowało swoją indywidualność i lokalny charakter. Westfield Arkadia leży na styku trzech dzielnic – Śródmieścia, Woli i Żoliborza, a my jesteśmy silnie związani z każdą z nich. Poprzez nasze działania staramy się odpowiadać zarówno na potrzeby klientów, jak i lokalnych społeczności. Jako największe centrum handlowe w Polsce gwarantujemy dostęp do ponad 240 najbardziej cenionych i pożądanych przez klientów marek, szerokiej oferty gastronomicznej i rozrywki na najwyższym poziomie.

Jakiego typu aktywności obejmuje Państwa plan marketingowy? Na czym się skupiacie i co z tego przynosi najlepsze efekty?

Chcemy zaskakiwać naszych klientów, dlatego rokrocznie przygotowujemy bogaty kalendarz aktywności marketingowych. Latem wiele atrakcji czekało zarówno na miłośników kultury i filmu, jak i sportu. Zorganizowaliśmy wówczas kino letnie oraz koncerty jazzowe. Dodatkowo dzieci mogły wziąć udział w treningach tenisa, piłki koszykowej, nożnej czy snookera w ramach Legia Schools, a na dorosłych czekały zajęcia jogi na trawie. W maju, lipcu i wrześniu zaprosiliśmy warszawiaków na spacery po okolicznych dzielnicach – Woli i Żoliborzu, dzięki współpracy z przewodnikami z projektu PoWarszawsku i Butem Po Wawie. We wrześniu ruszył także wyjątkowy projekt – warsztaty artystyczne „Pasja i sztuka”, który realizujemy wraz z partnerami, naszym najemcą – galerią sztuki Ado-art i Stowarzyszeniem Inicjatyw Społeczno-Kulturalnych Stacja Muranów aż do lutego 2023 r. W październiku 2022 r. wszystkich klientów zaprosiliśmy do udziału w Wielkiej Loterii, w której do wygrania było ponad 700 nagród, w tym wycieczka do San Francisco. Z kolei, w listopadzie i grudniu 2022 r. wiele atrakcji mogli znaleźć u nas miłośnicy sportu. W Theatrum stanął pełnowymiarowy kort do padla, gdzie wszyscy chętni mogli potrenować tę dyscyplinę sportu oraz obejrzeć międzynarodowy turniej z udziałem profesjonalistów, a na terenach zielonych, przed naszym centrum, stanęła strefa kibica, gdzie transmitowaliśmy wszystkie mecze w ramach Mundialu 2022 w Katarze. Nie wspominając już o naszej zimowej Krainie Wesołych Świąt oraz lodowisku. To, co wymieniłem to tylko kilka przykładów aktywności z ostatnich miesięcy 2022 roku, jednak chciałem pokazać, jak szerokie spektrum działań podejmujemy, dzięki czemu możemy docierać z naszą ofertą do najróżniejszych grup klientów.

Jakie atrakcje przygotowaliście Państwo dla klientów w okresie świątecznym?

Chcąc sprawić, by nasi klienci poczuli klimat i magię Świąt, przygotowaliśmy wiele aktywności dla dzieci oraz dorosłych. Jedna z głównych atrakcji to 400-metrowe lodowisko, które stanęło przed naszym centrum handlowym i będzie dostępne aż do końca lutego br. Jest to lodowisko syntetyczne, więc do przygotowania jego tafli nie są potrzebne ani prąd, ani woda, a z paneli, z których jest wykonane, można korzystać przez wiele lat, w każdych warunkach pogodowych, niezależnie od temperatury. Bardzo chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie całe rodziny czy grupy przyjaciół będą mogły spędzić miły, a zarazem aktywny czas. W środku centrum, od 2. grudnia, na klientów czekała Kraina Wesołych Świąt, która oferowała różnorodne warsztaty, koncerty na żywo, teatrzyki dla dzieci oraz możliwość spotkania ze Świętym Mikołajem. Oprócz tego stworzyliśmy miejsce, w którym można było pięknie zapakować świąteczne prezenty, spersonalizować ekologiczną torbę zakupową czy napisać i zostawić list skierowany do Świętego Mikołaja. Postawiliśmy na różnorodność atrakcji, gdyż bardzo zależało nam na tym, aby nasi klienci czuli się wyjątkowo. Magiczny, świąteczny klimat w Westfield Arkadia zbudowaliśmy także dzięki nowym dekoracjom oraz iluminacjom świetlnym. Warto wspomnieć w tym miejscu, że w związku z sytuacją energetyczną, czas ich pracy był ograniczony do godzin otwarcia naszego centrum, a ekspozycja skrócona do końca stycznia.

Jakie typu doświadczenia zakupowe oferujecie aktualnie klientom?

Wydaje mi się, że słowo „doświadczanie” jest kluczowe w dzisiejszych czasach w przypadku działalności każdego centrum handlowego. Klienci Westfield Arkadia mają do dyspozycji sklepy najbardziej pożądanych marek, także w najnowocześniejszych konceptach. W 2022 r. URW powołało do życia wewnętrzną agencję eventowo-mediową Westfield Rise. W ramach współpracy z agencją, marki mają możliwość tworzenia spersonalizowanych kampanii promocyjnych, które w skuteczny i często niestandardowy sposób pozwalają im docierać do odbiorców. Dla klientów jest to także ciekawe rozwiązanie, które pozwala im doświadczać tych marek i brać udział w ich akcjach specjalnych. W 2022 r. przed centrum handlowym Westfield Arkadia klienci mogli odwiedzić stoisko promocyjne Disney+ ze strefami inspirowanymi filmami „Cruella” oraz „Kraina lodu”, a także serialem „Moon Knight”. Innym przykładem jest niestandardowa akcja powiązana z premierą piątego sezonu serialu „The Grand Tour”. Przed wejściem do naszego centrum umieszczono imitację grubej pokrywy lodu z wbitymi przednimi kołami żółtego Mitsubishi Evolution VII. W 2022 r. Westfield Rise współpracowało także m.in. z HBO Max, Lancôme czy Yves Saint Laurent. Wszystkie te marki podczas akcji specjalnych w naszym centrum proponowały klientom coś więcej niż tylko zakupy. Cieszymy się, że mogliśmy być tego częścią.

W jaki sposób jesteście odpowiedzialni społecznie?

Czujemy się ważną częścią lokalnej społeczności. Regularnie organizujmy takie wydarzenia jak np. zbiórki krwi czy bezpłatne badania mammograficzne. Chcemy oferować klientom to, czego akurat w danym momencie potrzebują, dlatego np. wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego zależało nam na tym, aby zadbać o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. W tym celu, podczas wydarzenia „Back to school”, zorganizowaliśmy Miasteczko Ruchu Drogowego we współpracy z policjantami z Wydziału Ruchu Drogowego. To właśnie tam dzieci mogły zdać zarówno teoretyczny, jak i praktyczny egzamin na kartę rowerową. Kolejną ciekawą inicjatywą podjętą przez nas w 2022 r. były wspomniane już wcześniej letnie spacery po okolicznych dzielnicach – „Po Woli na Żoli”, dzięki współpracy z przewodnikami z projektów PoWarszawsku i Butem Po Wawie czy „Weekend dla zdrowia”. To ostatnie wydarzenie, podobnie jak „Back to school”, odbyło się na terenach zielonych przed naszym centrum. Poza udziałem w zbiórce krwi klienci mogli także skorzystać z serwisu rowerowego. A podczas czekania na naprawę roweru każdy chętny mógł potrenować na rowerach stacjonarnych od klubu Zdrofit. Każdy pokonany kilometr nasze centrum zamieniło na 2 złote przekazane na rzecz Europejskiej Fundacji Honorowego Dawcy Krwi – Krewniacy.

Jakiego typu inicjatywy proekologiczne są lub były w tym roku przez Państwa realizowane?

Jako obiekt zarządzany przez Unibail-Rodamco-Westfield chętnie włączamy się w promowanie działań na rzecz ekologii wśród naszych klientów. Przykładem takiego działania w 2022 r. było zorganizowanie różnorodnych aktywności w ramach obchodów Dnia Ziemi. Wydarzenie było skierowane głównie do rodzin z dziećmi i młodzieży. Jego celem było budowanie świadomości ekologicznej i przekazywanie praktycznych podpowiedzi – jak żyć w sposób przyjazny dla naszej planety. Zorganizowaliśmy m.in. edukacyjną zabawę terenową „Gra o Ziemię” oraz warsztaty ekologiczne i florystyczne. Stworzyliśmy ekomiasteczko z wieloma atrakcjami i strefą relaksu. Wszyscy chętni mogli także zostawić u nas swoje elektrośmieci i w zamian za nie odebrać sadzonkę niezapominajki lub stokrotki. Przed centrum stanęła również niskoemisyjna śmieciarka, a wspólnie z uczestnikami wydarzenia stworzyliśmy ogródek sąsiedzki. W organizowane wydarzenia zaangażowali się partnerzy, m.in. Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, Grohe oraz ASEKOL PL. Działania proekologiczne i zrównoważony rozwój są dla nas kluczowe na co dzień i wynikają z długofalowej strategii realizowanej przez URW „Better Places 2030”. Istotnym wsparciem w realizacji celów zrównoważonego rozwoju są dla nas m.in. systemy zarządzania budynkiem, które zapewniają stały monitoring wentylacji, ogrzewania, klimatyzacji, oświetlenia, zużycia wody, co pozwala nam na bieżące dostosowywanie się do rzeczywistych potrzeb, a przez to zmniejszenie wykorzystania zasobów.

Nabywamy wyłącznie „zieloną” energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych, a na naszym dachu znajduje się instalacja fotowoltaiczna. W częściach wspólnych wykorzystywane jest wyłącznie oświetlenie LED.

Dzięki podjętym do tej pory działaniom takim jak: optymalizacja pracy systemu wentylacji i klimatyzacji, oświetlenia oraz pracy wind i schodów ruchomych, w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2022 roku, w porównaniu z 2019 rokiem, zużyliśmy o ponad 20 proc. mniej energii w polskich obiektach URW, w tym w Westfield Arkadia.

100% komercjalizacja i rosnąca frekwencja – jak obecnie zarządzać obiektem, aby osiągnąć ten cel? Co się zmieniło na przestrzeni ostatnich lat?

Gdybyśmy mieli gotową receptę na to, jak to zrobić to byłaby ona naszą tajemnicą i nie zdradziłbym jej tak łatwo. Myślę, że w rzeczywistości nie ma formuły, która w magiczny sposób uczyni każde centrum handlowe doskonałym, ponieważ każda lokalizacja jest inna, a jej klienci mają inne potrzeby. Sekret tkwi w uważnej obserwacji lokalizacji naszego obiektu, jego klientów, których widzimy na co dzień i ich reakcji na podejmowane inicjatywy i organizowane wydarzenia. Dzięki temu możemy zrozumieć, jakie są potrzeby tych klientów i w jaki sposób można je zaspokoić – zarówno leasingowo łącząc odpowiednio ofertę handlową, przestrzeń do spędzania wartościowego czasu z innymi oraz rozrywkę, jak i pod kątem doświadczeń, jakie na nich czekają.

Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.


Sesje fotograficzne centrów handlowych – zobacz zdjęcia!

Źródło: Westfield Arkadia

Fotografia: Westfield Arkadia

Data publikacji: 1 marca 2023