Wilo Polska: Innowacyjne produkty i ludzie z pasją stanowią o naszej sile

Obecna na polskim rynku od niemal trzech dekad i funkcjonująca od półtora wieku firma Wilo jednym z kluczowych dostawców pomp i systemów pompowych dla budownictwa komercyjnego i mieszkaniowego, gospodarki wodno-ściekowej, ciepłownictwa oraz przemysłu. O ofercie firmy, jej produktach ograniczających koszty funkcjonowania nieruchomości komercyjnych opowiada Grzegorz Grzyb, Kierownik Zespołu Sprzedaży Rozwiązań Systemowych w Wilo Polska.


Firma Wilo działa od 150 lat, a na polskim rynku jest obecna od niemal trzech dekad. Jak rozwijało się Państwa przedsiębiorstwo na przestrzeni tego czasu? Które wydarzenia były kluczowe w jego rozwoju i kim jesteście Państwo dzisiaj?

Faktycznie, firma Wilo działa już 150 lat. Została założona w 1872 r. przez Pana Caspara Ludwiga Oplandera i na początku zajmowała się produkcją wyrobów z miedzi i mosiądzu oraz urządzeń do destylacji dla przemysłu napojów. To były fundamenty dzisiejszej Grupy Wilo. Kolejne lata działalności firmy to bardzo szybki rozwój w dziedzinie techniki pompowej. Idea poprawy jakości życia oraz dostępu do wody pitnej i ogrzewania po raz pierwszy została zrealizowana w 1928 roku, kiedy to powstał i został opatentowany przyspieszacz obiegu (zdj. 1.) jako pierwsza pompa obiegowa C.O. W 1956 r. powstała pompa Perfecta (zdj. 2.) – pierwsza pompa bezdławnicowa do C.O., a w 1988 r. poprzez dołożenie przetwornicy częstotliwości powstała pompa Star-E (zdj. 3.), jako pierwsza na świecie pompa obiegowa z płynną regulacją prędkości obrotowej. W 2021 roku firma Wilo znów podniosła poprzeczkę w dziedzinie techniki pompowej, wprowadzając do oferty pompę obiegową Stratos (zdj. 4), która charakteryzowała się najwyższą sprawnością, a co za tym idzie, najmniejszym zużyciem energii elektrycznej wśród wszystkich pomp obiegowych do C.O. dostępnych na rynku. Kolejnym krokiem milowym była w 2017 roku premiera pompy Stratos MAXO (zdj. 5), jako pierwszej na świecie wysokosprawnej pompy systemowej, tzn. charakteryzującej się wysoką sprawnością i niskim zużyciem energii elektrycznej, ale również poprzez swoje funkcje i zastosowane rozwiązania optymalizuje i podnosi efektywność całego sytemu grzewczego lub chłodniczego, w którym jest zamontowana. Dziś Grupa Wilo zatrudnia ponad 8200 pracowników oraz posiada 70 oddziałów sprzedażowych w Europie, Azji, Ameryce i Afryce, a także 15 zakładów produkcyjnych w Europie, Azji i Ameryce. Europejskie centra produkcyjne zlokalizowane są w Niemczech, Francji i we Włoszech. Z kolei Wilo Polska Sp. z o.o. działa na rynku od ponad 28 lat, zaczynając jako jednoosobowa spółka w 1994 r., po ponad 120-osobowy zespół pasjonatów w dziedzinie techniki pompowej obecnie. Jesteśmy w gronie najdynamiczniej rozwijających się firm w Polsce i jednym z kluczowych dostawców pomp i systemów pompowych dla budownictwa komercyjnego i mieszkaniowego, gospodarki wodno-ściekowej, ciepłownictwa oraz przemysłu.

W ostatnim czasie na sile przybiera dynamika wzrostu zapotrzebowania na energię elektryczną, co powodowane m.in. wojną na Ukrainie i ograniczeniem dostaw surowców naturalnych, czy też gwałtownym wzrostem przemysłowym w okresie postpandemicznym. Jak oceniają Państwo aktualną sytuację rynkową sektora energetycznego?

Wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną, czy też wzrost cen energii to globalny problem, z którym mierzymy się my, jako producent posiadający jak wspomniałem 15 zakładów produkcyjnych, ale również nasi Klienci, jako użytkownicy końcowi naszych urządzeń. Oczywiście, wszelkie działania globalne związane z ograniczeniem zużycia energii, takie jak obniżenie temperatury w pomieszczeniach o 1 stopień, czy wyłączanie oświetlenia ulic lub witryn sklepowych są słuszne. Biorąc jednak pod uwagę nawet kilkukrotny wzrost ceny za 1 kWh, warto pójść krok dalej i zastanowić się co ja w swoim mieszkaniu, domu, budynku, którym zarządzam, zakładzie przemysłowym mogę zrobić, np. z układami pompowymi. Rzadko zdajemy sobie sprawę, chodząc na przykład po galerii handlowej i oglądając witryny sklepowe, że w infrastrukturze takiego obiektu zaopatrującej go w wodę, ciepło, chłód, odprowadzającej ścieki pracuje mnóstwo urządzeń pompowych. Natomiast, taka ciekawostka, pompy zużywają do pracy ok. 10% energii elektrycznej wytwarzanej na całym świecie, jednocześnie blisko 90% z nich to przestarzałe konstrukcje o niskiej sprawności. W związku z tym należy zastanowić się, czy oprócz wyżej wspomnianych działań, nie warto przyjrzeć się swoim instalacjom, wymienić energochłonne urządzenia lub wręcz zmodernizować całe instalacje. Przy dzisiejszych cenach za energię elektryczną, które niestety w niedalekiej przyszłości będą jeszcze wyższe, może okazać się, że zwrot z inwestycji będzie bardzo szybki.

Co zatem proponujecie Państwo właścicielom i zarządcom nieruchomości handlowych?

Oferta produktowa firmy Wilo jest bardzo szeroka. Praktycznie każdy układ, instalację zaopatrującą obiekt handlowy w wodę pitną, przeciwpożarową, deszczową (np. do spłukiwania toalet), ciepło, chłód, odprowadzającą ścieki możemy wyposażyć w nasze urządzenia i systemy pompowe, które są wysokosprawnymi i inteligentnymi rozwiązaniami pomagającymi ograniczyć zużycie wody i energii. Oprócz tego zajmujemy się analizą i optymalizacją wyżej wspomnianych instalacji. W kontekście poprzedniego pytania zespół Inżynierów Wilo może dokonać wizji całego układu, ocenić stan istniejący, zaproponować optymalizację układu, nie tylko poprzez wymianę pomp na nowe, ale również poprzez zmianę technologii, wykonać koncepcję, projekty wykonawcze w wymaganych branżach oraz następnie zrealizować całe zadanie modernizacji. Kolejna rzecz, bardzo ważna z punktu widzenia zachowania ciągłości pracy obiektu handlowego, to sprawna obsługa serwisowa. Wilo Polska posiada serwis fabryczny oraz bardzo rozbudowaną siatkę serwisów autoryzowanych, co gwarantuje jakość i szybkość reakcji. Ponadto z naszymi Klientami podpisujemy umowy serwisowe, dzięki którym Klient może mieć dedykowaną ekipę serwisową, skrócony czas reakcji, zagwarantowaną terminowość wykonywania przeglądów urządzeń itd. Warto tutaj dodać, że serwisujemy również pompy innych producentów.

W jaki sposób stosowanie oferowanych przez Państwa rozwiązań przełoży się na ograniczenie kosztów funkcjonowania obiektu handlowego?

Jak wspomniałem wcześniej, naszym Klientom oprócz dostawy samych urządzeń proponujemy kompletne rozwiązania w oparciu o urządzenia Wilo. W jaki sposób przekłada się to na ograniczenie kosztów? Na przykład dla jednej z galerii handlowych wykonaliśmy analizę całej instalacji wody technologicznej odpowiedzialnej za dostawę wody grzewczej do odbiorców w sezonie zimowym oraz odbiór ciepła poprzez dostawę wody chłodniczej w sezonie letnim. W skład instalacji wchodziły wieże chłodnicze, pompy obiegowe wież, pompy obiegowe agregatów chłodniczych i pomp ciepła, sprzęgła hydrauliczne, wymiennik ciepła, nadrzędny sterownik oraz rurociągi i armatura. W wyniku naszej analizy i zaproponowanych rozwiązań roczne oszczędności sięgały około 170 tys. zł, co przy nakładzie inwestycyjnym na poziomie 350 tys. zł oznaczało zwrot z inwestycji w około 2 lata. Uważam, to za bardzo dobry wynik tym bardziej w kontekście obecnych cen energii. Innym rozwiązaniem może być zastosowanie centrali wody deszczowej z rodziny urządzeń RainSystem AF, dzięki której możemy ograniczyć zużycie wody wodociągowej, za którą przecież płacimy. Do spłukiwania toalet i pisuarów, których w każdej galerii handlowej jest mnóstwo, z powodzeniem możemy wykorzystywać wodę deszczową, którą retencjonujemy w zbiornikach podziemnych i którą mamy za darmo. Dodatkowo możemy w ten sposób, retencjonując jeszcze więcej wody deszczowej na wyżej wymienione cele, obniżyć opłatę deszczową. A przecież obiekty handlowe posiadają ogromne powierzchnie, które „nie odbierają” wody i taki „podatek od deszczu” może być znaczny.

Z jakimi kosztami wiąże się inwestycja w Państwa produkty? Od czego zależy ich poziom i w jakim czasie się zwraca? Czy mogą Państwo podać jakieś przykłady? Na jakiej wysokości nakłady inwestycyjne powinien przygotować się inwestor, chcący dokonać modernizacji swoich urządzeń w nieruchomości handlowej?

Koszty będą różne w zależności od zakresu zadania i zastosowanych rozwiązań. Może to być kilkaset złotych i czas zwrotu kilka miesięcy przy zamianie pompy stałoobrotowej na tzw. elektroniczną lub nakłady inwestycyjne mogą iść w setki tysięcy, a nawet miliony złotych przy zadaniach „pod klucz”. Natomiast zawsze szukamy optymalnych technicznie i cenowo rozwiązań, takich, aby było one atrakcyjne pod każdym względem dla Klienta.

Dynamika rozwoju technologicznego pozwala Państwu także na opracowywanie metod ograniczających zużycie surowców naturalnych. Czy mogą Państwo podać przykłady takich działań?

Wilo stawia na maksymalną sprawność energetyczną oraz optymalizację techniczną opracowywanych przez siebie produktów i rozwiązań, co oczywiście przekłada się na mniejsze zużycie surowców naturalnych. Ochrona środowiska jest jednym z najistotniejszych elementów naszego modelu biznesowego. Cały czas optymalizujemy nasze procesy, przede wszystkim te związane z produkcją, aby coraz bardziej ograniczać emisję CO₂. A temu wszystkiemu przyświeca nasze dumne hasło: „Zielone rozwiązania dla lepszego klimatu”. Ponadto organizujemy szereg akcji pro-ekologicznych. Jedną z nich była akcja „Prezent dla Ziemi”, w której za każdą zakupioną pompę Wilo klasy premium (wysokosprawną) posadziliśmy jedno drzewo, którego byliśmy fundatorem. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na fakt, że kupując i instalując energooszczędne pompy do centralnego ogrzewania, każdy może wpłynąć na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej (a tym samym obniżenie rachunków za energię elektryczną) i mieć swój udział w redukcji emisji CO₂.

W wyniku naszej analizy i zaproponowanych rozwiązań, roczne oszczędności sięgały ok. 170 tys. zł, co przy nakładzie inwestycyjnym na poziomie 350 tys. zł oznaczało zwrot z inwestycji w około 2 lata. Uważam, to za bardzo dobry wynik, tym bardziej w kontekście obecnych cen energii.

W swojej ofercie podkreślacie Państwo z jednej strony niezawodność produktów, a drugiej jakość obsługi klienta. Jakie przykłady można tu podać?

Jakość obsługi Klientów i ich zadowolenie, które zresztą jest mierzone, są dla nas priorytetem. Obsługę Klienta należy rozumieć jako cały proces przedsprzedażowy (działania marketingowe, informacyjne, szkolenia), sprzedażowy (przygotowanie oferty, realizacja zamówienia, dostawa) i posprzedażowy (obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna). Każdy element tego procesu od zapytania ofertowego, poprzez przygotowanie oferty handlowej i technicznej, dostawę urządzenia, po uruchomienie i obsługę serwisową jest monitorowany, oceniany i jeżeli pojawiają się jakieś uchybienia, które mogą generować niezadowolenia Klienta, natychmiast są eliminowane. Jako przykład mogę podać filozofię działania naszego Serwisu – każda sytuacja sporna, czyli taka, w której nie jesteśmy do końca pewni, czy uszkodzenie urządzenia nastąpiło z powodu wady ukrytej, czy też niewłaściwej eksploatacji – winy Użytkownika, jest rozpatrywana na korzyść Klienta.

Jakie inne korzyści wynikające ze współpracy biznesowej z Wilo Polska dla potencjalnych klientów warto podkreślić już na wstępie? Jakie są Państwa mocny strony?

Uważam, że oprócz innowacyjnych produktów i rozwiązań, siłę Wilo Polska stanowią jej pracownicy. Tak jak wspomniałem wcześniej, jesteśmy ponad 120-osobowym zespołem pasjonatów pompowych, a jak w każdej dziedzinie życia, gdy robimy coś z pasji, a nie z przymusu, to wówczas robimy to najlepiej. I tak jest w Wilo Polska. Ponadto uważam, że Wilo Polska dawno przestało być firmą handlową dystrybuującą produkty. Obecnie jesteśmy firmą mocno inżynierską oferującą znacznie więcej niż produkt w postaci pompy. Obsługujemy naszych Klientów kompleksowo, od Projektantów zapewniając im wszystko, co jest niezbędne do łatwego projektowania – dobór urządzeń, dostępność do narzędzi doborowych, dokumentacji, po Użytkowników końcowych urządzeń, oferując im pełną obsługę serwisową i sprzedażową. Uważam, że to wyróżnia firmę Wilo Polska na naszym rynku.

Jakie postanowienia obejmuje strategia zrównoważonego rozwoju Państwa firmy?

W ramach strategii zrównoważonego rozwoju do 2025 roku firma Wilo globalnie chce zaopatrywać coraz to większą liczbę osób w czystą wodę przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu na środowisko. Ta strategia oparta jest na czterech zasadniczych filarach, którymi są: woda, energia i emisja, materiały i odpady oraz pracownicy i firma. Dla każdego z tych filarów określono strategiczne cele do 2025 roku, które z kolei definiują poszczególne cele operacyjne w obszarze zrównoważonego rozwoju.

Jak oceniają Państwo przyszłość sektora energetycznego w kontekście dalszego postępu technologicznego, a także jego wpływ na funkcjonowanie społeczeństw? A może będzie na odwrót – to świadome funkcjonowanie jednostek będzie decydowało o przyszłości tego obszaru?

Rynek energetyczny musi się dywersyfikować. Szczególnie po wydarzeniach, które rozpoczęły się na początku 2022 roku i nadal trwają, mam tutaj na myśli wojnę i szantaż energetyczny. Uzależnienie się tylko od jednego kierunku dostaw i/lub surowca energetycznego jest bardzo niebezpieczne i właśnie to obserwujemy. Natomiast społeczeństwa i poszczególne jednostki zdały sobie sprawę z tego znacznie wcześniej i zaczęły inwestować w odnawialne i niskoemisyjne źródła energii oraz właśnie dywersyfikację tych źródeł. My, jako producent pomp, możemy pomóc w ograniczeniu konsumpcji energii, odciążając sektor energetyczny poprzez wprowadzanie coraz to bardziej sprawnych urządzeń, a tak jak wspomniałem wcześniej pompy zużywają do pracy ok. 10% energii elektrycznej wytwarzanej na całym świecie. Jednak pod względem hydraulicznym niewiele więcej można już zrobić. Współczesne pompy osiągają sprawności hydrauliczne na poziomie 85-90% i więcej. Dla porównania, nowoczesny silnik spalinowy stosowany do napędu samochodów ma sprawność na poziomie 40-50%. To pokazuje, jak zaawansowana technologicznie jest współczesna technika pompowa. Skoro sprawności samej pompy nie da się już znacząco zwiększyć, to należy zwiększyć sprawność całego systemu i dotyczy to również sektora energetycznego. I w ten sposób działa firma Wilo, choćby wprowadzając do oferty wspomnianą wcześniej pompę Stratos-MAXO, jako pompę systemową, która podnosi efektywność całego sytemu grzewczego lub chłodniczego, w którym jest zamontowana.

Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.

Źródło: Wilo Polska

Fotografia: Wilo Polska

Data publikacji: 2 stycznia 2023