Wojciech Tulwin-Recman

Wzrosty wyników w sklepie internetowym nie pokrywają utraconych korzyści

Podsumowanie roku w branży RETAIL – Magazyn Galerie Handlowe 02/2020

Rok 2020 okaże się przełomowy w kontekście niedzielnego zakazu handlu. W życie bowiem wejdą zmiany, o których mówi ustawa z 2017 roku. Już teraz jednak wiemy, że część negatywnych przewidywań potwierdziła się – podkreśla dla Magazynu Galerie Handlowe – Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman

Brak handlu w niedziele, w czasie których odnotowywaliśmy często najwyższe obroty w miesiącu, wpływa na spadek wartości sprzedaży w salonach stacjonarnych. Nie zaobserwowaliśmy znaczącej różnicy w wynikach sobotnich, co według części opinii miało zniwelować brak handlu w niedziele. Co więcej, zmalała również liczba odwiedzin salonów w mniejszych galeriach handlowych, o czym świadczą badania Retail Institute – odwiedzalność w 2019 i 2018 roku spadła w centrach bardzo małych (-3 proc.) i małych (-2,7 proc.). Jednocześnie wzrosty wyników w sklepie internetowym nie pokrywają utraconych korzyści. Niepokojące są również rosnące koszty pracy oraz energii, nie mówiąc już o inflacji oraz trendzie ograniczenia zakupów odzieży ze względu na ochronę środowiska.

W naszej ocenie sytuacja jest trudna dla każdej ze stron. Z perspektywy najemcy oraz z informacji, jakie uzyskaliśmy od naszych partnerów prowadzących salony Recman, galerie handlowe nie podjęły żadnych rozmów na temat renegocjacji warunków i ewentualnego obniżenia stawek czynszów. Galerie handlowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom rynku i klientów, pozyskując coraz więcej najemców z branży gastronomicznej i rozrywkowej. Przestrzeń centrów zmienia się w wielkopowierzchniowe miejsce kultury i rozrywki, stając się idealnym pomysłem do spędzania w nim wolnego czasu. Jest to według nas najlepszy kierunek, jaki galerie mogą obrać w związku z obecnymi zmianami. Centra handlowe muszą być na bieżąco z nowymi technologiami oraz kanałami komunikacji, aby jak najlepiej docierać do klienta i komunikować się z nim. Zwłaszcza małe galerie stoją przed wielkim wyzwaniem, aby nadążyć za silną pozycją tych największych graczy. Nie analizowaliśmy jeszcze nowych propozycji zmian. Mamy jednak nadzieję, że wszelkie zmiany będą rzetelnie konsultowane z przedsiębiorcami, a negatywny trend zostanie odwrócony.

Źródło: Magazyn Galerie Handlowe

Fotografia: Recman

Data publikacji: 17 kwietnia 2020