Asekol: Zużyty sprzęt. Nowe życie

ASEKOL to organizacja odzysku zużytego sprzętu i opakowań, która działa w Polsce od 2015 roku, koncentrując się na aspekcie edukacyjnym różnych grup odbiorców w zakresie gospodarowania odpadami, a także ułatwianiu społeczeństwu pozbywania się zużytego sprzętu. Jak zauważa Małgorzata Krueger, Kierownik Projektów w ASEKOL – są grupy społeczne, które wciąż nie wiedzą, lub wiedzą w niedostatecznym stopniu, jak istotną rolę odgrywa każdy z nas, podejmując codzienne decyzje związane z pozbywaniem się odpadów.


Jakie cele ogólne / środowiskowe stawia sobie Państwa firma w dziedzinie zbiórki i recyklingu?

Posługując się liczbami – według danych ONZ szacuje się, że w 2023 roku zostanie wytworzonych ok. 61 mln ton elektrośmieci. Oznacza to, że każda osoba na świecie wygeneruje średnio 8 kg odpadów elektrycznych. Nam jako organizacji odzysku, zależy przede wszystkim na realnym wpływie na świadomość społeczną w kwestiach zbiórki i recyklingu zużytego sprzętu oraz baterii, a także na zaoferowaniu mieszkańcom miast i miasteczek, rozwiązań skrojonych na miarę faktycznych potrzeb. Wierzymy, że tylko dzięki dostarczeniu wygodnych, intuicyjnych i łatwo dostępnych systemów zbiórki, będziemy w stanie rozwiązać palący problem jakim są wciąż zbyt niskie poziomy zebranego i poddanego recyklingowi sprzętu.

Jak wskazuje Komisja Europejska przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym jest warunkiem osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Jak w Państwa ocenie rysuje się perspektywa rozwoju tego kierunku? Czy światowa gospodarka będzie w stanie dokonać tak znacznych zmian we wskazanym czasie?

Czujemy ogromną odpowiedzialność w związku z wyzwaniami jakie stoją m.in. przed Polską. Skupiając się na problemach i zadaniach naszego kraju – sukces będzie wypadkową działań na rzecz środowiska różnych grup interesariuszy oraz przeprowadzenia wymaganych zmian legislacyjnych. Przed nami jako krajem jeszcze długa droga do celu jakim jest osiągnięcie sprawnie funkcjonującej gospodarki obiegu zamkniętego. O jednym możemy zapewnić – Asekol jako organizacja odzysku, wykorzystuje wszystkie dostępne środki, aby nas do tego celu przybliżać.

Jakie są najczęstsze błędy lub nieświadome praktyki związane z odpadami, które społeczeństwo popełnia?

Są grupy społeczne, które wciąż nie wiedzą, lub wiedzą w niedostatecznym stopniu, jak istotną rolę odgrywa każdy z nas, podejmując codzienne decyzje związane z pozbywaniem się odpadów. Przy obecnym poziomie zaawansowania technologii stosowanych w zakładach przetwarzania odpadów elektrycznych, jesteśmy w stanie odzyskać i przekazać do ponownego użycia do 100% materiałów, z jakich wytworzony był ten sprzęt. Jako organizacja odzysku edukujemy również, że materiały używane do produkcji sprzętu to najczęściej stal, stopy aluminium, miedź czy tworzywa sztuczne, ale także niezwykle cenne metale ziem rzadkich. Są do materiały z dużym potencjałem recyklingowym, które stosunkowo łatwo pozyskać w tzw. urban mining, czyli górnictwie miejskim. Odzyskując surowce w taki sposób, w ogromnym stopniu przyczyniamy się do oszczędzania zasobów naturalnych naszej planety. Edukując staramy się jednocześnie być jak najbliżej społeczeństwa z propozycją rozwiązań, które pomagają pozbywać się odpadów elektronicznych szybko, wygodnie, w sposób zgodny z prawem i przede wszystkim poprzez takie działania chronić środowisko naturalne.

Jak dużym wyzwaniem jest współcześnie edukacja konsumentów? Jakie narzędzia i metody edukacyjne wykorzystujecie, aby dotrzeć do jak największej liczby osób? Jakie sukcesy Państwa działań warto podkreślić w tym zakresie?

Staramy się przekazywać wiedzę zróżnicowanym grupom odbiorców, dlatego prowadzimy ogólnopolskie projekty edukacyjne skierowane zarówno do placówek oświatowych na różnym szczeblu, sołectw czy rodzinnych ogródków działkowych. Jednocześnie staramy się działać w lokalnych społecznościach, organizując akcje zbiórkowe jak np. organizowana od kilku lat cykliczna zbiórka prowadzona z Urzędem Dzielnicy Ursynów. Tak jak wspominałam zależy nam, aby edukacja była połączona z faktyczną zbiórką sprzętu i baterii. Przekonujemy się, że jest to właściwy kierunek. Możemy pochwalić się imponującymi wynikami zbiórek podczas kilkugodzinnych zaledwie eventów, kiedy to zbieraliśmy nawet do 8 ton zużytego sprzętu i baterii. Planując tego typu wydarzenia, zawsze staramy się zachęcić uczestników poprzez różnego rodzaju konkursy z nagrodami czy przekazywanie np. sadzonek roślin w zamian za przyniesione elektroodpady.

Jakie produkty, innowacje lub technologie ASEKOL wykorzystuje w swojej działalności? Co je charakteryzuje i wyróżnia na tle innych?

Koncentrując się na aspekcie edukacyjnym naszej działalności i ułatwianiu społeczeństwu pozbywania się zużytego sprzętu, należy tu wspomnieć o systemie różnorodnych rozwiązań pojemnikowych, jakie proponujemy naszym klientom. Pierwszym z nich są pojemniki e-box, przeznaczone do przestrzeni wewnętrznych, budynków użyteczności publicznej. Dotychczas wstawialiśmy je do urzędów gmin, bibliotek, domów kultury, sieci handlowych itp. Są to pojemniki stosunkowo niewielkie ( 50 cm x 40 cm x 130 cm), dzięki czemu każda zainteresowana instytucja może sobie na nie pozwolić, nawet jeśli dysponuje niewielką przestrzenią. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jakie proponujemy są czerwone kontenery uliczne, służące do zbiórki większych ilości zużytego sprzętu. W czerwonym kontenerze można zgromadzić jednorazowo około 300kg drobnych zużytych sprzętów oraz baterii. Prowadzimy dedykowaną tym pojemnikom stronę czerwonekontenery.pl, na której można np. sprawdzić na mapie gdzie znajduje się najbliższy nam pojemnik. Odbiorcami czerwonych kontenerów zostają zazwyczaj centra handlowe lub administracje osiedli mieszkaniowych. W tym miejscu muszę wspomnieć również o pojemnikach Smart Ecobox, które są nowością w naszym portfolio. Są to inteligentne urządzenia przeznaczone do przestrzeni wewnętrznych, służące do zbierania 5 różnych rodzajów elektrośmieci. Pojemniki za pomocą wbudowanej aplikacji, przekazują operatorowi logistycznemu na bieżąco informacje o stopniu zapełnienia poszczególnymi frakcjami.

Smart Ecobox miał swoją premierę w warszawskim Placu Unii – czy to rozwiązanie jest dedykowane do tego typu miejsc? Czy wspomniane pojemniki wpasują się w infrastrukturę nieruchomości handlowych?

Tak, premiera pojemnika odbyła się we wrześniu w Placu Unii i uświetniły ją liczne warsztaty rękodzieła oraz obecność znanych postaci ze świata mediów społecznościowych. Kolejny pojemnik pojawił się w przestrzeni UrsynLab w budynku ursynowskiego Multikina, dedykowanej głównie lokalnym przedsiębiorcom. Pojemniki, w naszej ocenie charakteryzują się ciekawym, nowoczesnym designem a dodatkowo każdy z nich wyposażony jest w duży ekran, na którym prezentujemy treści o tematyce ekologicznej. Nasi klienci również mają możliwość prezentować tam swoje treści edukacyjne. Dodam, że Smart Ecobox został doceniony podczas tegorocznych Targów Poleco w Poznaniu, gdzie zdobył Złoty Medal MTP w kategorii innowacyjnych rozwiązań oraz Złoty Medal Konsumentów. Po premierze i podczas Targów dostaliśmy mnóstwo pozytywnych opinii na temat tego pojemnika. Co oczywiste Smart Ecobox oceniany był zarówno pod kątem wizualnym jak również użytkowym. Jesteśmy więc przekonani, że jest to rozwiązanie skrojone na miarę potrzeb nowoczesnych przestrzeni handlowych.

Jakie wyzwania projektowe pojawiają się podczas harmonijnego łączenia pojemników ekologicznych z designem nieruchomości handlowej?

Pojemniki zostały zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby cechowały się wytrzymałością, były funkcjonalne a jednocześnie najzwyczajniej ładne. Bardzo zależało nam też na tym, aby przyciągały uwagę przechodniów, dlatego wyposażyliśmy je w czujniki ruchu, dzięki którym zapadki, w które wyposażony jest każdy otwór wrzutowy, otwierają się w momencie, kiedy ktoś zbliży się do pojemnika. To wprowadza element zaskoczenia i czasami generuje zabawne sytuacje, dzięki którym ludzie zapamiętują, że taki właśnie pojemnik znajduje się w danej lokalizacji i wiedzą, że tam mogą we właściwy sposób pozbyć się zużytego sprzętu.

Jakie rady lub sugestie macie Państwo dla osób i firm chcących aktywnie uczestniczyć w procesie odzysku i recyklingu?

Odzyskiem i recyklingiem zajmiemy się my poprzez przekazywanie sprzętu do naszego zakładu przetwarzania Enviropol w Gliwicach, lub do innych tego typu miejsc. Najważniejsze, co chcielibyśmy przekazać wszystkim użytkownikom sprzętu i baterii, to aby nie wyrzucali odpadów elektronicznych do odpadów zmieszanych w swoich domach. Niestety statystki wciąż nie są zadowalające, ale mamy nadzieję, że z każdą naszą akcją edukacyjną czy z każdym konkursem, rośnie świadomość roli jaką odgrywa każdy z nas w drodze do czystego jutra.

Jakie cele i plany rozwoju stawia sobie Państwa organizacja na najbliższe lata?

Celem Asekol na dziś jest zwiększanie zasięgu terytorialnego naszych projektów, tak aby przyjazne i proste rozwiązania jakie oferujemy, mogły służyć jak największej liczbie osób.

Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.


Sesje fotograficzne dla biznesu – zobacz zdjęcia!

Źródło: ASEKOL

Fotografia: ASEKOL

Data publikacji: 22 stycznia 2024