Peak Season w logistyce. Jak sobie z nim radzić?

Powoli wchodzimy w najgorętszy okres sprzedażowy, w którym zapotrzebowanie na produkty i usługi jest zdecydowanie najwyższe w całym roku. Oczywiście, największy szczyt zakupowy rozpoczyna się w okolicach Black Friday (w 2023 roku przypada na 24 listopada) i trwa do końca roku, lecz patrząc na branżę fashion (najpopularniejszą w e-commerce) to sklepy w pierwszy peak wchodzą już we wrześniu, kiedy to zaczyna się czas „back to school” oraz klienci zaczynają zmieniać garderobę na jesienną i zimową.


Z analiz rynku wynika, że dla kupujących, szybka i bezbłędna dostawa produktów to główny czynnik zaraz po atrakcyjnej cenie, który determinuje wybór konkretnego sklepu internetowego. W peakach przedświątecznych ich znaczenie jeszcze bardziej wzrasta. Dlatego zapewnienie doskonale działających i wysoce jakościowych operacji logistycznych jest niezwykle ważne dla utrzymania klienta i jego lojalności do wybieranych sklepów internetowych.

W jaki sposób przygotować logistykę do szczytu zakupowego? Zaczynając od przygotowań, warto podjąć się analizy danych z lat ubiegłych, co zdecydowanie pomoże w prognozowaniu popytu na oferowane produkty. W tym miejscu należy skupić się na trzech podstawowych kwestiach: dostępności towarów, szybkość przygotowania zleceń i wysyłki oraz kosztach. Obecnie ryzyko nietrafionego zatowarowania magazynu jest dużo większe, niż jeszcze kilka lat temu. Ze względu na niestabilną sytuację gospodarczą w Europie i na świecie i tym samym dużą „ostrożność” zakupową klientów oraz inflację, która dość mocno wpływa, a czasami nawet hamuje nasze dotychczasowe nawyki zakupowe .

Wczesna jesień, to również ostatni moment na zatrudnienie nowych pracowników, których należy odpowiednio wdrożyć i przeszkolić, w szczególności przed okresem zwiększonego wolumenu logistycznego związanego z Black Friday czy już bezpośrednio świętami Bożego Narodzenia. Można w tym miejscu także pomyśleć o współpracy z agencjami pracy, które mogą pomóc w rekrutacji lub zaoferować doświadczony personel tymczasowy.

Kolejnym istotnym tematem jest przetestowanie obecnego systemu informatycznego i wyposażenia magazynu przy przetwarzaniu zwiększonej ilości zleceń. Przy kilkuset czy kilku tysiącach zleceniach dziennie, należy być pewnym, że posiadany system WMS nas nie zawiedzie i poradzi sobie ze wszystkim zaplonowanymi procesami logistycznymi. Odpowiednia integracja ze sklepem internetowym daje nam też gwarancję, iż zapas magazynowy pokrywa się z ilością towaru, który oferujemy w sprzedaży właśnie w kanale e-commerce.

Nie zapominajmy także o skonfigurowaniu i zaoferowaniu kupującym kilku form wysyłki. Jednym z powodów porzucania koszyka zakupowego jest brak preferowanej firmy kurierskiej. W tym miejscu warto także wspomnieć o informowaniu klienta o statusie jego zamówienia zarówno na etapie przekazania zlecenia do kompletacji, jak i możliwości śledzenia przesyłki po opuszczeniu centrum logistycznego.

W okresie peaku bardzo ważna jest również elastyczność i dostosowanie się do zmieniających się warunków. Niespodziewane sytuacje przy obsłudze wielotysięcznych wolumenów są wliczone w ryzyko biznesowe, a szybkie reagowanie i trafne decyzje są kluczem do sukcesu obsługi projektów e-commerce. Warto także pomyśleć o współpracy z zaufanym operatorem logistycznym, takim jak Arvato, gdyż daje to gwarancję sprawnej obsługi magazynowej nawet podczas peaków sprzedażowych.

Źródło: Arvato

Fotografia: Arvato

Data publikacji: 18 października 2023