Roboty w służbie czystości

Nowoczesne rozwiązania technologiczne nie omijają żadnej z branż – komputeryzacji i robotyzacji uległa także branża usług czystości. Nowoczesne autonomiczne roboty czyszczące najlepiej sprawdzają się w galeriach handlowych, w których ważna jest jakość czyszczenia i powtarzalność efektu usługi. Co ważne, wykorzystanie nowoczesnych technologii cleaningowych wpływa na wizerunek obiektu.


W ostatnich dwóch latach usługi czystości wysunęły się na czoło listy procesów, które realnie wpływają na bezpieczeństwo ludzi i ciągłość prowadzenia biznesu. Jest to oczywiście spowodowane nowymi wymaganiami sanitarnymi, które pojawiły się w związku z pandemią, ale nie tylko. Zmieniają się także wymagania przedsiębiorców odnośnie usług cleaningowych – muszą nie tylko być dostarczane w odpowiedniej jakości, powinny także ciągle być poprawiane pod kątem wydajności i bezpieczeństwa. Ostatecznie doprowadziło to do sięgnięcia po autonomiczne roboty czyszczące, które biją na głowę tradycyjne metody czyszczenia.

Seris Konsalnet Cleaning poczynił znaczącą inwestycję we flotę robotów, które obecnie pracują w galeriach handlowych i magazynach na terenie całego kraju. Firma wykorzystuje roboty kilku firm, które spełniają różne role. Roboty te mają funkcje zamiatania, szorowania i dezynfekcji i najlepiej sprawdzają się w placówkach średnio- i wielkopowierzchniowych (od 5000 mkw.). Atutem maszyn autonomicznych jest bardzo niska awaryjność oraz powtarzalna, wysoka skuteczność działania – oznacza to, że każdy cykl czyszczenia danego odcinka za każdym razem będzie generował taki sam efekt czystości. To rzecz prawie nieosiągalna przy tradycyjnych, ręcznych metodach czyszczenia. Oznacza to oczywiście oszczędności – na roboczogodzinach i na środkach czyszczących.

Wykorzystanie robotów zmniejsza także zapotrzebowanie na rosnącą w cenę pracę ludzkich rąk. Jest ona nadal niezbędna, tylko na trochę innym poziomie i z innymi kompetencjami. Przy usługach robotycznych najwięcej wkładu ludzkiej pracy potrzebne jest przy stworzeniu mapy terenu i zaprojektowaniu ścieżki czyszczenia. Roboty podczas pracy wykorzystują sztuczną inteligencję oraz swoje czujniki i skanery laserowe LiDaR 3D i 2D, dzięki czemu podczas pracy nie stanowią zagrożenia dla przechodzących ludzi oraz potrafią rozpoznać nagle zmieniającą się przestrzeń wokół nich (jak np. przestawiona ławka czy zlikwidowana ściana). Tworzą w ten sposób własne mapy nawigacyjne. Nadal jednak nie są one zupełnie bezobsługowe – potrzebny jest monitoring, serwis, zarządzanie… Oprogramowanie robotów pozwala także na precyzyjny pomiar ich wydajności oraz monitoring ich pracy w czasie rzeczywistym. Proces wdrożenia usługi składa się z kilku etapów, stanowiących strategię podejścia do realizacji. Na początku specjaliści Seris Konsalnet Cleaning przeprowadzają audyt obiektu, który określa niezbędne parametry pracy. Jeżeli audyt wypadnie pozytywnie, następnym etapem jest wdrożenie – zaprogramowanie robotów, określenie ich tras, oszacowanie niezbędnych przerw i setki innych czynników. Bardzo ważnym etapem jest także opieka posprzedażowa usługi – wprowadzanie zmian i udogodnień dla klientów, wymiany robotów oraz proponowanie usprawnień.

Galerie handlowe wykorzystują fakt korzystania z nowoczesnych technologii w swojej komunikacji. Czystość powierzchni i bezpieczeństwo klientów w obiekcie jest przewagą konkurencyjną, którą marketingowcy galerii chętnie wykorzystują.

Źródło: Seris Konsalnet Cleaning

Fotografia: Seris Konsalnet Cleaning

Data publikacji: 14 września 2022