100 najciekawszych branżowych wydarzeń 2019 roku

Magazyn Galerie Handlowe – luty 2020

Otwarcia i przejęcia kolejnych obiektów handlowych, zwiększona aktywność ekologiczna firm oraz mające coraz częściej miejsce przebudowy i modernizacje polskich centrów handlowych i sklepów detalicznych. To tylko nieliczne aktywności, które mogliśmy zaobserwować w 2019 roku w branży RETAIL. Na łamach naszych mediów w 2019 roku zamieściliśmy łącznie ponad 7200 publikacji, artykułów i opinii eksperckich związanych z działalnością rozwojową i marketingową galerii handlowych oraz sieci sklepów detalicznych. Obecne zestawienie to zbiór najciekawszych zdaniem redakcji aktywności, doskonale podsumowujących zmiany zachodzące w polskim sektorze handlu i nieruchomości handlowych. Zapraszamy do lektury.

McDonald’s testuje papierowe słomki
Zgodnie ze strategią Scale for Good do roku 2025 wszystkie odpady opakowaniowe z sal jadalnych będą trafiać do recyklingu, a materiał, z którego te opakowania są wykonane, będzie pochodził ze źródeł odnawialnych, certyfikowanych bądź z odzysku. Prowadzone testy pozwolą znaleźć najlepsze rozwiązanie do zastosowania w skali globalnej.

Decathlon prezentuje nowy format sklepu
Interaktywne, cyfrowe nośniki prezentujące aktualną ofertę, treści informacyjne, a także umożliwiające natychmiastowe przejście do szerszej oferty on-line – to niektóre z nowoczesnych rozwiązań, z których korzystać mogą klienci otwartego w styczniu 2019 roku sklepu Decathlon w Vis a Vis Wilanów Street Mall.

Empik otwiera Future Store
Stołeczny salon wyróżnia czytelna nawigacja, intuicyjne rozmieszczenie poszczególnych działów i system ekspozycji produktów – tak, żeby klienci mogli je szybciej znaleźć. Na liście udogodnień są też ekrany dotykowe, na których będzie można znaleźć poszukiwaną książkę, grę czy płytę, zapoznać się z ich opisem, a na końcu na mapie sklepu wyświetlić regał, na którym się znajdują. W nowym salonie zainstalowane zostały również duże ekrany multimedialne, na których prezentowane będą najświeższe informacje ze świata kultury, dotyczące premier książkowych i muzycznych.

Neinver obejmuje zarządzanie Silesia Outlet w Gliwicach
Silesia Outlet to centrum wyprzedażowe w Polsce z atrakcyjną ofertą ponad 100 marek lokalnych i międzynarodowych, w stale obniżonych cenach od 30% do 70%. Obiekt o powierzchni 12 tys. mkw. został otwarty 27 marca 2019 roku, a pierwszego dnia działalności ściągnął na zakupy tłumy klientów – do centrum przyjechało wówczas 15 800 osób.

Starbucks otworzył 70. kawiarnię w Polsce
Kawiarnia Starbucks w Krakowie mieści się na parterze zabytkowego Pałacu Wołodkiewiczów przy ulicy Lubicz 4, w atrakcyjnej lokalizacji, w której Starbucks spodziewa się częstych wizyt swoich fanów. Kawiarnia o powierzchni 240,45 m2 to łącznie 54 miejsca siedzące dla Gości, w tym 28 miejsc dostępnych na patio. Nowoczesne wnętrze podzielono na strefy do spotkań biznesowych, pracy i nauki. Wystrój lokalu stanowi połączenie charakterystycznych dla marki kolorów, elementów wykończenia i grafik, nawiązujących do procesu powstawania ziaren kawy.

Grupa Atrium nowym zarządcą Galerii Dominikańskiej
Grupa Atrium, właściciel Galerii Dominikańskiej, jednego z wiodących centrów handlowych we Wrocławiu, od 1 stycznia 2019 roku jest również zarządcą obiektu. Przejęcie funkcji zarządczych ułatwi firmie planowanie dalszego udoskolanania tego miejsca oraz sprawne wprowadzanie zmian. Atrium stawia sobie za cel, aby flagowe centra były dla klientów tzw. trzecim miejscem, po domu i pracy, w którym mogą aktywnie spędzić swój czas, spotkać się z przyjaciółmi, smacznie zjeść i przy okazji zrobić zakupy.

Próchnik wykluczony z obrotu giełdowego na Rynku Głównym GPW
Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie w dniu 8 stycznia podjął uchwałę ws. wykluczenia z obrotu na głównym rynku akcji upadłej spółki Próchnik. Jak wyjaśniła GPW, decyzja została podjęta w związku z upływem sześciu miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia o ogłoszeniu upadłości Próchnika.

Sieć Centrów Handlowych M1 z certyfikatami Breeam in-Use
Wszystkie Centra Handlowe M1 zarządzane przez METRO PROPERTIES sp. z o.o., uzyskały ocenę outstanding w kategorii Building Management dla obiektów retail „in-use”. Obiekty M1 są jedynymi w Polsce o tak wysokiej ocenie. W światowym rankingu znalazły się w wąskim gronie 32 obiektów, które uzyskały ocenę „Outstanding” w certyfikacji Breeam In- Use dla obiektów „retail”, a prestiżowe drugie miejsce w tym zestawieniu zajmuje Centrum Handlowe M1 w Bytomiu.

Grupa CDRL objęła udziały w spółkach Sale Zabaw Fikołki i Lemon Fashion
Grupa CDRL, właściciel marki Coccodrillo i sieci Buslik na Białorusi, objął pakiet większościowy spółki odzieżowej Lemon Fashion w wysokości 69 proc. i 30 proc. udziałów spółki Sale Zabaw Fikołki. Koszt zakupu części przejmowanych podmiotów wyniósł odpowiednio, 1,35 mln USD i 6 mln zł. Tym samym Grupa zostanie zasilona o odzież i akcesoria pod m.in. markami Lemon Explore, Petit Bijou oraz sale zabaw dla dzieci Fikołki.

Karuzela Holding i Mitiska REIM łączą siły dla nowych projektów
Karuzela Holding podpisała umowę partnerstwa z belgijską firmą Mitiska REIM zarządzająca funduszami FRI1 i FRI2 inwestującymi w centra handlowe w całej Europie. Fundusze stały się tym samym właścicielami połowy udziałów w czterech istniejących centrach handlowych Karuzeli a ponadto spółki będą realizowały wspólnie kolejne projekty.

Sierra Balmain, nowa spółka joint venture na rynku polskim i Europy Środkowo-Wschodniej
Sonae Sierra, spółka zajmująca się developmentem i świadczeniem usług dla nieruchomości, której celem jest wychodzenie naprzeciw potrzebom inwestorów obiektów komercyjnych, nabyła 50% udziałów w części platformy Grupy Balmain Asset Management, dedykowanej Europie Środkowej. Ta transakcja umożliwiła Sonae Sierra wejście na polski rynek i stworzyła perspektywy dalszej ekspansji dla nowej spółki joint venture – Sierra Balmain na inne rynki Europy Środkowo-Wschodniej..

Marc O’Polo Denim otworzy swój pierwszy stacjonarny sklep
Swój pierwszy stacjonarny sklep w Polsce otworzy marka Marc O’Polo Denim, która oferuje linie casualowej odzieży dla kobiet i mężczyzn, wyróżniające się ponadczasowym designem i świetną jakością. Ich ujmująca prostota i stonowana kolorystyka sprawiają, że w ubraniach Marc O’Polo Denim każdy czuje się komfortowo. Dotychczas, produkty Marc O’Polo Denim były dostępne w Polsce jedynie w sprzedaży online.

Multi obejmuje zarządzanie centrum handlowym 3 Stawy w Katowicach
Multi Poland, należące do Grupy Multi Corporation, jednego z wiodących zarządców, właścicieli i deweloperów centrów handlowych w Europie i Turcji, objęło zarządzanie centrum handlowym 3 Stawy w Katowicach, od 1 lutego 2019. Multi odpowiadać będzie za wszystkie obszary funkcjonującego centrum: asset management, facility management, najem i marketing. Firma działać będzie w imieniu Union Investment, właściciela obiektu.

Avison Young wchodzi na polski rynek
Avison Young to najszybciej rozwijająca się firma partnerska i przez partnerów zarządzana, świadcząca globalne usługi doradcze na rynku nieruchomości komercyjnych. Jej główna siedziba znajduje się w Toronto w Kanadzie. Firma wchodzi na rynek polski poprzez przejęcie wywodzącej się z Wielkiej Brytanii firmy doradczej GVA.

Rusza budowa Galerii Chełm
W połowie lutego 2019 r. rozpoczęły się prace budowlane przy realizacji wspólnego projektu Acteeum Group i Equilis Polska – Galerii Chełm. Inwestorzy podpisali umowę z generalnym wykonawcą projektu, którym będzie KARMAR S.A. Ta pierwsza w Chełmie galeria handlowa o całościowej powierzchni GLA 17,5 tys. mkw. jest jednocześnie pierwszym wspólnym przedsięwzięciem obu inwestorów, które opiewać będzie na całościową kwotę ok. 30 mln. EUR i zostanie otwarte w pierwszym kwartale 2020.

Kuba Wojewódzki i Józef Krawczyk otwierają swoją pierwszą wspólną restaurację
Z połączenia niezwykłego smaku, pasji do muzyki i niebanalnej rozrywki powstało miejsce, jakiego na mapie Warszawy jeszcze nie było – restauracja Niewinni Czarodzieje 2.0. Jest to pierwszy wspólny projekt gastronomiczny Kuby Wojewódzkiego i Józefa Krawczyka, który w lipcu 2019 zostanie otwarty w Elektrowni Powiśle. Lokal inspirowany filmem Andrzeja Wajdy „Niewinni Czarodzieje” to miejsce nieoczywiste, będące połączeniem znakomitej restauracji serwującej autorską kuchnię z klubem, w którym na gości czekają koncerty, stand-upy i wydarzenia kulturalne na najwyższym poziomie

Meat & Fit zmienia się w Meet & Fit
Marka przeszła proces rebrandingu lokali, a także zmiany nazwy i logotypu we wszystkich kanałach elektronicznych. Jak przyznaje Łukasz B. Błażejewski – Dyrektor Generalny Meet & Fit, zmiana podyktowana była większym niż spodziewany zainteresowaniem ofertą wegańską, która została wprowadzona na przełomie 2017/18 roku. Ten subtelny, ale istotny rebranding miał na celu zmianę odbioru dotychczasowej nazwy jednoznacznie w wskazującej na „mięsny” charakter lokali.

Nowy format sklepów Intersport 2.0
14 marca 2019 r. sieć Intersport Polska uruchomiła nową odsłonę sklepu w Galerii Krakowskiej i zaprosiła klientów do nowego świata Intersport 2.0. To pierwszy w Polsce salon zbudowany w oparciu o technologię przyszłości według nowej koncepcji Grupy zawierającej takie elementy jak spersonalizowane oferty i produkty, futurystyczne stacje testowe, interaktywne wyświetlacze dotykowe i omnichannel marketing.

Wystartowała nowa, inspirująca platforma marki Intermarché
„Świeżo, tanio, z optymizmem” to hasło zaprezentowanej na początku marca kampanii reklamowej sieci Intermarché. Zapowiada ona całkowicie nową platformę tej marki w Polsce. Całość skupia się wokół haseł: świeżość, bliskość, inspiracja i optymizm. Dzięki tym założeniom sklepy sieci staną się jeszcze bardziej przyjazne i bliskie klientowi. Kupujący znajdą w nich nie tylko świeże produkty najwyższej jakości, ale również codzienne inspiracje, dzięki którym bez trudu będą mogli prowadzić zdrowsze życie i lepiej się odżywiać.

MyShoes otwiera pierwsze sklepy w Polsce
21 marca polska spółka córka firmy MyShoes SE otworzy swoje trzy pierwsze sklepy w miastach: Warszawie, Katowicach i Kielcach. Sklepy MyShoes mają w ofercie markowe obuwie damskie i męskie oraz torebki damskie. Asortyment obejmuje szerokie spektrum butów markowych oraz obuwie marek własnych w korzystnych cenach. Firma MyShoes należy do Grupy Deichmann.

Carrefour i Google zrewolucjonizują polski rynek detaliczny
Najważniejsze strategiczne cele współpracy pomiędzy Carrefour i Google na polskim rynku to wdrożenie kolejnych innowacyjnych rozwiązań omnikanałowych, zwiększenie sprzedaży i oddziaływania marki w Internecie oraz rozwój technologii mobilnych.

New Look zamyka sklepy w Polsce
Brytyjski New Look wycofuje się z polskiego rynku. Po zamknięciu sklepów w Chinach, ogłoszeniu upadłości marki w Belgii teraz będzie zamykać sklepy w Polsce. Wyniki handlowe nie pozwoliły na osiągnięcie rentowności pozwalającej na kontynuowanie bieżącej działalności Spółki w sposób samodzielny. Po dokonaniu przeglądu sytuacji finansowej i handlowej, członkowie Zarządu Spółki doszli do wniosku, że Spółka nie jest dłużej w stanie kontynuować swojej działalności. W dniu 18 marca 2019 r. spółka New Look Poland Sp. z o.o. złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości.

Posnania dla osób z niepełnosprawnościami
Posnania jest liderem pod względem udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Posiada bogatą ofertę usług dodatkowych, które ułatwiają i umilają pobyt w obiekcie. Asystent osoby niepełnosprawnej to usługa dedykowana osobom niepełnosprawnym, mająca na celu pomoc w przemieszczaniu się po Posnanii, znalezieniu wskazanych rzeczy, noszeniu zakupów oraz innych czynnościach, mających ułatwić zakupy i pobyt. Do dyspozycji osób z niepełnosprawnością są również wózki inwalidzkie. Wszystkie alejki zostały zaprojektowane tak, aby osoby poruszające się na wózkach mogły swobodnie przemieszczać się po Posnanii. Teraz Posnania, jako pierwsze centrum handlowe w regionie, we współpracy z Fundacją Wózkowicze prowadzi cykliczne szkolenia dla pracowników ochrony, punktów informacji i serwisu sprzątającego z zakresu obsługi klientów z niepełnosprawnościami.

PANOVA inwestuje w Zielonej Górze
W Zielonej Górze pomiędzy ulicami: Wrocławska – Lwowska – Piaskowa – Ceglana rozpoczęły się prace związane z realizacją inwestycji firmy P.A. NOVA SA. Na terenie inwestycji powstanie kompleks handlowy składający się z 3 budynków. Jeden z nich zajmie operator spożywczy, a dwa pozostałe należeć będą do parku handlowego. Powierzchnia parku handlowego wynosi prawie 3000 mkw.

Pasaż Tesco obchodzi 20-lecie obecności na polskim rynku
W 1999 roku w Częstochowie powstał pierwszy w Polsce Pasaż Tesco. Dziś sieć liczy 129 punktów. Pasaże Tesco to centra handlowe należące do Tesco Polska. Dzięki swojej różnorodnej ofercie i optymalnej powierzchni pozwalają na zrobienie szybkich i kompleksowych zakupów w jednym miejscu. Z okazji 20.urodzin w wybranych lokalizacjach zostaną zorganizowane urodzinowe eventy, na klientów czekają otwarcia nowych marek dotychczas nieobecnych w Pasażach Tesco, a także specjalne oferty i promocje. 20-leciu Pasaży Tesco będzie towarzyszyła również urodzinowa kampania wizerunkowa, której celem jest promocja jubileuszu, ale również upgrade wizerunku centrów handlowych.

Pionierska inwestycja Galerii Północnej – na dachu powstaje tężnia solankowa
Drewniana konstrukcja o wysokości 10 m i szerokości 4,5 m stanie na dachu Galerii Północnej, w ogrodzie mierzącym 5000 mkw. Tężnia zostanie wykonana według tradycyjnej technologii z użyciem drewna i tarniny. Spływająca z gałęzi solanka dostarczana będzie z uzdrowiskowej miejscowości Zabłocie, z ujęcia „Korona”. Charakteryzuje je największa na świecie zawartość jodu, dochodząca nawet do 140 mg/litr. Takim rozwiązaniem nie może poszczycić się żadna galeria handlowa w Polsce.


Kliknij i zobacz wszystkie wydarzenia na łamach lutowego wydania Magazynu

Źródło: Magazyn Galerie Handlowe - luty 2020

Fotografia: Galerie Handlowe

Data publikacji: 11 lutego 2020