Każdy proces wymaga ciągłego udoskonalania

Rozmowa z Angeliką Kuśnierz, Prezesem Zarządu i Anną Kryszczyszyn, Członkiem Zarządu, Deputy Managing Director w agencji Gutenberg

Szeroki profil działalności agencji Gutenberg umożliwia kompleksową obsługę projektów. Bycie częścią międzynarodowej grupy Omnicom, lidera komunikacji marketingowej, daje możliwość wymiany najlepszych doświadczeń z agencjami z całego świata. Wieloletnie doświadczenie zawodowe w branży reklamowej powoduje, że Angelika Kuśnierz, Prezes Zarządu, i Anna Kryszczyszyn, Członek Zarządu, Deputy Managing Director w agencji Gutenberg, doskonale rozumieją zmieniające się wyzwania komunikacji marketingowej. Szczególnie te dotyczące polskiego rynku, który jest jednym z najtrudniejszych i zarazem najciekawszych w Europie

Gutenberg to operacyjna agencja reklamowa specjalizująca się w obsłudze sieci retailowych.
Angelika Kuśnierz: Rzeczywiście obsługa reklamowa sieci retail jest ważnym obszarem naszej działalności. Pretekstem dla powstania firmy w 2001 roku była współpraca z nieistniejącą już dzisiaj na polskim rynku siecią Geant. Od tamtej pory pracowaliśmy między innymi dla Conforamy, Intermarche, Jeronimo Martins, Leroy Merlin, Tesco czy MediaMarkt.

Czym dokładnie charakteryzuje się Państwa profil?
Anna Kryszczyszyn: W ramach kategorii retail nasza specjalizacja dotyczy obsługi procesu wydawniczego katalogów i gazet reklamowych: od pierwszej makiety wydawnictwa następującej po otrzymaniu list handlowych, poprzez kreację kontentu, druk, aż po dystrybucję wyprodukowanych materiałów.

Proces wydawniczy wydaje się czasochłonny.
Anna Kryszczyszyn: Zgadza się. Sam skład katalogów i gazetek reklamowych może trwać tydzień, ale równie dobrze 6 tygodni. Wszystko zależy od specyfiki i procedur po stronie danej sieci. Naszą rolą jest takie zaprojektowanie procesu, aby z jednej strony stanowił on odwzorowanie procesu po stronie klienta, ale z drugiej odpowiadał na rosnące potrzeby związane z dużą konkurencyjnością i rozwojem tej kategorii. Proces wydawniczy wymaga stałego udoskonalania. Jego jakość jest zawsze efektem współpracy klienta z agencją.

Państwa oferta to 3 kluczowe produkty: retail marketing, kontent reklamowy i zarządzanie produkcją. Czy może Pani przybliżyć specyfikę każdego z nich?
Angelika Kuśnierz: Z przyjemnością. W ramach retail marketingu zajmujemy się kreacją kontentu katalogowego, składem wydawnictw katalogowych, zarządzamy drukiem i dystrybucją katalogów i gazet reklamowych. W naszym studiu fotograficznym wykonujemy zdjęcia produktów. Kreujemy kontent reklamowy również na potrzeby komunikacji offline (materiały POS, komunikacja BTL) oraz digital (kampanie online). Zarządzamy produkcją reklamową. Naszym klientom oferujemy usługę print managementu. W ramach Gutenberga działa odrębny business unit dedykowany produkcji digital i kolejny, dedykowany produkcji filmowej.

Trend jakości w dobrej cenie przekłada się oczywiście na oczekiwania klientów wobec agencji reklamowych. I jest to na pewno duże wyzwanie.

Jakie elementy wyróżniają Państwa firmę na tle konkurencji?
Angelika Kuśnierz: Przede wszystkim szeroki profil naszej działalności umożliwia kompleksową obsługę projektów. W Polsce jesteśmy częścią Grupy DDB, w ramach której działają agencje o różnym profilu (zintegrowana agencja komunikacji, agencja badawcza i doradztwa strategicznego, agencja brandingowa). Uzupełniające nasz profil kompetencje możemy więc pozyskiwać w ramach jednej grupy. Dodatkowo personalny background zawodowy ścisłego managementu – mam na myśli siebie i Anię Kryszczyszyn; każda z nas ma dwudziestoletnie doświadczenie w branży reklamowej – powoduje, że rozumiemy wyzwania komunikacji marketingowej. W połączeniu z kompetencjami operacyjnymi zarządzanej przez nas organizacji w konsekwencji jesteśmy w stanie dostarczyć naszym klientom unikalny jakościowo produkt.

Jednym z elementów Państwa oferty jest automatyzacja procesu pracy. Na czym dokładnie polega ta usługa?
Anna Kryszczyszyn: Automatyzacja jest szczególnie istotna w procesach wydawniczych – tam, gdzie kluczowy jest czas i nie ma miejsca na błędy. Dysponujemy narzędziami IT, zintegrowanymi z naszą bazą danych, do automatycznego składu gazet i katalogów. Ponieważ – jak wspominałam wcześniej – procesy po stronie naszych klientów różnią się istotnie, nasze narzędzia informatyczne dają możliwość dostosowywania się do tych procesów. Na życzenie naszych klientów tworzymy kompleksowe dedykowane systemy, umożliwiające dalszą automatyzację i optymalizację pracy.

Gutenberg należy do Omnicom – światowego lidera komunikacji marketingowej z siedzibą w Nowym Jorku. Z kolei Gutenberg Warszawa jest częścią międzynarodowej sieci Gutenberg. Trzy największe biura mieszczą się w Paryżu, Londynie i Warszawie. Jak międzynarodowe doświadczenie Państwa firmy wpływa na działalność w Polsce?
Angelika Kuśnierz: Niewątpliwie bycie częścią międzynarodowej grupy wpływa na działalność każdego z naszych biur. Wymieniamy najlepsze doświadczenia. Mamy możliwość nawiązywania kontaktów z agencjami o różnym profilu, działającymi na całym świecie w ramach Grupy Omnicom. Lokalnie obsługujemy globalnych klientów sieci. Gutenberg to pół wieku doświadczenia w obsłudze segmentu retail na wymagającym i rozwiniętym rynku francuskim. Na bieżąco korzystamy ze zgromadzonej przez te lata ekspertyzy i know-how.

Jak już Pani wspomniała, Gutenberg Warszawa powstał w 2001 r. do obsługi Geanta. Dziś w swoim portfolio ma nie tylko sieci handlowe, ale marki z różnych sektorów, np. z kategorii fast food, technologia. Jak na przestrzeni tego czasu zmieniła się branża reklamowa?
Angelika Kuśnierz: Jestem prezesem Gutenberga w Polsce od 10 lat, ale ponieważ moja przygoda z reklamą rozpoczęła się 20 lat temu i to w ramach Grupy DDB, doskonale pamiętam moment tworzenia firmy. Branża reklamowa na przestrzeni tych lat dojrzała, ale też stała się dużo bardziej konkurencyjna. Dokładnie to samo działo się dużo wcześniej na rynkach zachodnich. Dzisiaj coraz częściej konkurujemy z agencjami z tych rynków.

 

Portret

Angelika Kuśnierz
Prezes Zarządu Gutenberg Networks Warszawa Sp. z o.o.

Doświadczenie zawodowe

Moja przygoda z reklamą rozpoczęła się w 1999 roku. Właśnie wtedy trafiłam do agencji Corporate Profiles (dzisiaj DDB) z Master Foods Polska (dzisiaj Mars Polska). Z ramienia agencji realizowałam projekty dla Klientów z wielu branż (m.in.: Allianz Bank, J&J, Kompania Piwowarska – Tyskie i Pilsner Urquell, Nestle Waters – Nałęczowianka, Unilever – Algida i Lipton, UPC). W 2009 roku Prezes Grupy DDB, Paweł Kastory, zaproponował mi objęcie funkcji prezesa zarządu Gutenberg Networks Warszawa, którą z przyjemnością pełnię do dnia dzisiejszego. Jako Prezes Zarządu odpowiadam za wszystkie aspekty związane z zarządzaniem spółką. Lubię pracę z ludźmi, więc szczególnie bliskie są mi obszary związane z rekrutacją, motywowaniem, inspirowaniem i rozwojem personelu. Zależy mi na tym, aby ludzie czuli się u nas dobrze.

Dewiza życiowa?

„Whoever is happy, will make others happy too” („Ktokolwiek jest szczęśliwy, uczyni też innych szczęśliwymi”) – Mark Twain

O sukcesie decyduje?

W moim przypadku: po prostu lubię to, co robię.

Do działania motywuje mnie?

Sukces.

W ludziach cenię…

Szczerość, optymizm, poczucie humoru.

Najchętniej wypoczywam…

Podróżując. Dużo podróżuję, po Polsce i po świecie. Mąż zaraził mnie pasją do odkrywania ciągle nowych miejsc. Właściwie w każdej wolnej chwili jesteśmy w drodze.

Niezapomniane miejsce

Uwielbiam Azję, ale moje serce skradło obłędnie położone Rio de Janeiro. Choć ma swoją ciemną stronę, to pociąga mnie energia tego miasta. Blisko stamtąd do Iguazu, kolejnego miejsca, którego nieziemskie piękno i potęga poruszyły mnie niemal do łez.

Film, który wywarł na mnie największe wrażenie…

Ostatnio „Green book”.

Ulubiona książka?

Masowo pochłaniam skandynawskie kryminały. Ale chętnie wróciłabym do powieści „Cień wiatru” Carlosa Zafona. Jej akcja rozgrywa się w Barcelonie. Ojciec bibliotekarz zabiera syna na tajemniczy cmentarz książek, gdzie ukryto ich setki. Chłopak, kierowany intuicją, może stamtąd zabrać tylko jedną książkę. Chyba właśnie to tajemnicze miejsce akcji ostatecznie mnie uwiodło – cudowna, gotycka, secesyjna i powojenna Barcelona. W każdym razie z przyjemnością zaliczyłam też kolejne tomy z cyklu „Cmentarz Zapomnianych Książek”.

Ulubione danie?

Pierogi z kapustą i grzybami – szczególnie te autorstwa mojej teściowej. Jadam je raz w roku, ale za to w ilościach, które przyprawiłyby o zawał serca niejednego dietetyka.

Najczęściej słucham…

Na mojej playliście są przedstawiciele różnych gatunków: Natalie Cole, Queen, Coldplay, Calvin Harris, De-Phazz, Jamiroquai, Angie Stone, Dawid Podsiadło, Mika Urbaniak, Boney M. itd. W czerwcu wybieram się do Sopron na koncert Incognito, brytyjskiej grupy acid jazzowej. Jej wokalistami byli m.in. Maysa Leak i Tony Momrelle.

A rynek retail i konsumenci?
Angelika Kuśnierz: Rynek polski jest jednym z najtrudniejszych i zarazem najciekawszych w Europie. Pamiętamy moment, kiedy Polacy zaczęli poszukiwać produktów delikatesowych. W odpowiedzi na ich potrzeby pojawiły się marki, takie jak Alma czy Piotr i Paweł. Zakupy w tych sieciach były niemal miarą statusu społecznego. Dzisiaj w sferze zwyczajów zakupowych dużo ważniejszy jest zdrowy rozsądek aniżeli wizerunek wybieranej marki – tym bardziej, że znane dyskonty rozbudowały swoją ofertę o produkty cenione przez Polaków. Coraz częściej pojawiają się tam półki z bardziej wyrafinowanymi produktami, z żywnością organiczną. W pewnym sensie konkurencją stają się też targi śniadaniowe i podobne im inicjatywy. Konsument stał się bardziej świadomy. Poszukuje jakości, ale w rozsądnej cenie. I dotyczy to zarówno produktów żywnościowych, jak i tych z kategorii dom i ogród czy technologia. Sieci dostosowują się do tych potrzeb. Trend jakości w dobrej cenie przekłada się oczywiście na oczekiwania klientów wobec agencji reklamowych. I jest to na pewno duże wyzwanie.

Jakie rozwiązania i korzyści ze współpracy mogą Państwo zaoferować zarządcom sieci retailowych?
Anna Kryszczyszyn: Jesteśmy agencją wyspecjalizowaną w obsłudze sieci retail. Gutenberg Networks działa od 50 lat, Gutenberg Warszawa od 18 lat. Przez te lata zbudowaliśmy solidny kapitał doświadczenia, stworzyliśmy dedykowane i wciąż udoskonalane narzędzia, procedury, zgromadziliśmy zespół utalentowanych i zaangażowanych pracowników. Stale stosujemy systemy kontroli jakości, aby mieć pewność, że produkt, który dostarczamy, spełnia oczekiwania naszych klientów. Oferujemy rozbudowany pakiet powiązanych ze sobą usług. Czerpiemy również z doświadczeń agencji działających w ramach Grupy Omnicom. Budujemy zespoły o szerokich kompetencjach z jednym punktem kontaktu dla klienta.

Obecnie centra handlowe w Polsce znajdują się w trakcie ewolucji i dużych zmian, podyktowanych także ograniczeniami w handlu nakładanymi przez Państwo. Jak ocenia Pani obecną sytuację w segmencie retail?
Angelika Kuśnierz: Oczywiście zmiany, o których Pani wspomina – w głównej mierze ograniczenie handlu w niedziele – negatywnie wpływają na liczbę klientów i obroty generowane przez centra handlowe. W 2018 roku największe problemy odnotowały mniejsze centra handlowe. Natomiast te większe z obecną sytuacją radzą sobie lepiej. Ich pozycja na rynkach lokalnych najprawdopodobniej będzie się umacniać. Wraz z zaostrzaniem się przepisów maleć będzie częstotliwość odwiedzania centrów przez ich klientów, a w konsekwencji nadal spadały będą obroty. Klienci, szczególnie ci, których tryb życia sprzyjał handlowi w niedziele, być może będą poszukiwać alternatywy. I choć Polska nie jest przecież jedynym rynkiem europejskim z takim zakazem, to nie jest wykluczone, że na naszym rynku zaczną powstawać nowe produkty, będące odpowiedzią na potrzeby polskich konsumentów.

 

Portret

Anna Kryszczyszyn
Członek Zarządu, Deputy Managing Director Gutenberg Networks Warszawa Sp. z o.o.

Doświadczenie zawodowe

W branży reklamowej pracuję od 21 lat. Od 2000 r. jestem związana z Grupą DDB, gdzie w poszczególnych spółkach zdobywałam doświadczenie w różnych obszarach komunikacji marketingowej. W agencji reklamowej DDB przez 5 lat prowadziłam projekty reklamowe dla największych marek (m.in. Idea Centertel, Telekomunikacja Polska). Jako deputy managing director agencji brandingowej BNA przez 8 lat nadzorowałam kompleksowe projekty rebrandingowe (m.in. dla marek: Empik, Reserved, Tyskie, Żywiec). Od 2013 r. współzarządzam agencją Gutenberg. Jako Członek Zarządu i Deputy Managing Director odpowiadam za zarządzanie operacyjne wybranych unitów firmy. Profil naszej agencji pozwala mi z pasją realizować moje zamiłowanie do optymalizacji, standaryzacji i automatyzacji procesów w organizacji. Jestem również odpowiedzialna za stronę kosztową firmy.

Dewiza życiowa?

Inspiracją jest dla mnie motto Dalajlamy: „Podążaj za trzema rzeczami: szacunkiem dla innych ludzi, szacunkiem dla siebie oraz odpowiedzialnością za wszystkie swoje czyny”.

O sukcesie decyduje?

Organizacja. Ja mam wrodzoną łatwość organizacji procesów. Z natury jestem project managerem – w naturalny sposób planuję, organizuję, motywuję i egzekwuję.

Do działania motywuje mnie…

Automotywacja i samodyscyplina. Motywują mnie pozytywne efekty działania i realizacja założonych celów.

W ludziach cenię…

Uczciwość i pozytywną energię.

Najchętniej wypoczywam…

Aktywnie, na świeżym powietrzu. Gram w polo, chodzę na długie spacery z psami, zimą biegam na biegówkach.

Niezapomniane miejsce

Fascynuje mnie przyroda. Niezapomniane miejsca to z pewnością Galapagos z niepowtarzalną fauną, porażająca pięknem zorza polarna w Tromso, zachwycające różnorodnością i skalą parki narodowe w USA oraz KwaZulu-Natal w RPA, gdzie 3 tygodnie temu nurkowałam z rekinami.

Film, który wywarł na mnie największe wrażenie…

„Życie ukryte w słowach” Isabel Coixet. Lubię wrażliwość kobiecej reżyserii. „Życie” to piękna historia o ciężarze straszliwej przeszłości i o nieugiętej sile miłości, także w najbardziej dramatycznych życiowych sytuacjach.

Ulubiona książka?

„Śmiertelni nieśmiertelni” Kena Wilbera. To bardzo poruszająca wielopłaszczyznowa książka o życiu i miłości, dotykająca najgłębszych ludzkich tęsknot i lęków. Opowieść o osobistej historii zmagań z nieuleczalną chorobą przeplatają rozważania o duchowości w szerokim spektrum największych religii i filozofii świata. Książka ma niezwykłą moc.

Ulubione danie?

Tacos al pastor – proste, uliczne danie kuchni meksykańskiej.

Najczęściej słucham…

Muzyki klasycznej barokowej.

Chciałabym opanować do perfekcji

Bycie tu i teraz.

A jak ta sytuacja wpływa na działalność i ofertę Państwa firmy?
Angelika Kuśnierz: Niewątpliwie konsekwencją tej sytuacji dla partnerów centrów, w tym agencji reklamowych, jest konieczność poszukiwania efektywniejszych kosztowo rozwiązań. Produkty, które oferujemy, w szczególności te związane z automatyzacją i optymalizacją procesów, stają się jeszcze bardziej interesującą alternatywą.

Uważacie Panie, że kluczem do efektywności jest standaryzacja. Czy możecie Panie rozwinąć tę ideę?
Anna Kryszczyszyn: Standaryzacja wydaje się pozostawać w sprzeczności z kreatywnością, która jest najważniejszym atrybutem agencji reklamowej. Są jednak takie obszary marketingu i reklamy, gdzie kluczowy jest czas i ograniczenie nakładów pracy. Proszę sobie wyobrazić 400 restauracji jednej sieci, z których każda tworzy unikalne materiały reklamowe tylko na swoje potrzeby. To podejście nieefektywne finansowo, ale też ryzykowne z perspektywy spójności wizerunkowej marki. W takich sytuacjach – na poziomie marketingu lokalnego – lepiej skupić się na standaryzacji layoutów, ograniczeniu formatów i zastosowaniu szablonów łatwych do wykorzystania przez rozproszonych zleceniodawców. To przykład naszego działania, wypracowanego wspólnie z klientem, dla znanej międzynarodowej marki.

Gutenberg posiada zespół specjalistów. Jakie aspekty wyróżniają Państwa pracowników i metody pracy?
Angelika Kuśnierz: Mam nadzieję, że wyróżnia nas zaangażowanie i pozytywne podejście. Nasi klienci są dla nas ważni. Doskonale rozumiemy naszą zależność od ich rozwoju. Naszą misję określamy jako zdejmowanie problemu z głowy klienta – trochę jak w modelu dobrego biura podróży. Wiele z tych biur przeszło transformację. Szeroka oferta hoteli – kiedy wszystko można znaleźć w Internecie – stała się już niewystarczająca. Podobnie jest w naszej branży. Musimy proponować więcej niż tradycyjne podejście. Dla skuteczności działania kluczowa jest chęć zrozumienia zmieniających się potrzeb klientów.

Śledzi Pani globalne trendy w obszarach działalności Państwa firmy. Z jakimi najbardziej innowacyjnymi rozwiązaniami do tej pory się Pani spotkała?
Angelika Kuśnierz: Duże wrażenie wywarł na mnie ostatnio Projekt 84 brytyjskiej agencji adam&eveDDB zrealizowany dla charytatywnej organizacji CALM w ramach kampanii „Against Living Miserably”. W odpowiedzi na szokujące statystyki, które mówią, że w Wielkiej Brytanii każdego dnia tragicznie odbiera sobie życie 84 mężczyzn, we współpracy ze znanym rzeźbiarzem Markiem Jenkinsem powstała uderzająca instalacja wizualna. Prace miały na celu zapoczątkowanie ważnej rozmowy i działań zapobiegających samobójstwom. Z tego, co mi wiadomo, działania agencji nie zakończyły się na samej kampanii. W ramach strategii personalnej powstał wewnętrzny projekt, którego celem jest wsparcie pracowników w dostępie do wiedzy na temat depresji. Jest to ciekawy przykład działań z zakresu HR, których jeszcze kilka lat temu w strategiach firm nie było.

Z którego do tej pory zrealizowanego projektu jest Pani najbardziej dumna i dlaczego?
Angelika Kuśnierz: Takich projektów było z pewnością co najmniej kilka. Ale odniosę się do jednego z ostatnich. Jesienią ubiegłego roku wygraliśmy przetarg na obsługę klienta z kategorii retail. Wyzwaniem był transfer złożonego procesu wydawniczego z obsługującej klienta wcześniej agencji spoza naszego rynku. Oczekiwaniem była też efektywność kosztowa. Udało się nam płynnie przejąć projekt i rozpocząć współpracę z klientem w ciągu 2 tygodni od przekazania nam bazy. Uprościliśmy proces. Jesteśmy w trakcie pogłębiania jego automatyzacji.

Który aspekt Pani pracy jest najbardziej wymagający?
Angelika Kuśnierz: Naszym najważniejszym kapitałem są ludzie. Dzisiejszy rynek pracy stanowi dla pracodawców duże wyzwanie biznesowe. W ostatnich latach, ze względu na niedobór kadr, mocno wydłużył się czas rekrutacji. Zmieniają się oczekiwania młodych ludzi, którzy z jednej strony nastawieni są oczywiście na rozwój, ale z drugiej ciągle ciekawi nowego i dużo bardziej poszukujący niż poprzednie pokolenie. Coraz trudniej jest więc utrzymać pracownika. Strategia personalna i zagadnienia z obszaru Human Resources stanowią dzisiaj jeden z najbardziej wymagających i najważniejszych obszarów w planach rozwojowych Gutenberga.

Na jakich działaniach chcą się Państwo skupić w drugiej połowie roku? Jakie są Państwa cele rozwojowe?
Angelika Kuśnierz: Zależy nam na zwiększaniu świadomości kompetencji Gutenberga wśród aktualnych i potencjalnych klientów firmy. Umiejętności te nadal będziemy rozwijać, w szczególności w sferze optymalizacji procesów, w których bierzemy udział. W ramach strategii personalnej na początku roku wdrożyliśmy program happiness at work, angażujący pracowników i mający na celu integrację wokół ważnych dla nas wszystkich aspektów, związanych z zadowoleniem z miejsca, w którym spędzamy istotną część naszego życia.

Jak wyobraża sobie Pani rozwój firmy w perspektywie kolejnych 10 lat?

Angelika Kuśnierz: Wydaje mi się, że w dzisiejszych czasach myślenie w perspektywie 10 lat jest zbyt odległe. Digitalizacja wielu sfer naszego życia powoduje ogromne przyspieszenie zmian. Trudno jednak przewidzieć, w którą stronę te zmiany będą szły. W najbliższych latach z dużym prawdopodobieństwem obserwować będziemy dalszy rozwój e-commerce. I jest to obszar naturalnego kierunku rozwoju agencji reklamowych o profilu Gutenberga. Już niebawem będziemy chcieli prezentować naszym klientom pierwsze produkty z tego obszaru.

Dziękujemy za rozmowę.

 


Gutenberg jest częścią międzynarodowej grupy należącej do OMNICOM – światowego lidera komunikacji marketingowej z siedzibą w Nowym Jorku. Gutenberg Warszawa należy do Grupy DDB, obejmującej firmy o wyspecjalizowanych i komplementarnych kompetencjach reklamowych. Jako agencja produkcji kontentu reklamowego, Gutenberg oferuje 3 główne produkty: retail marketing (m.in. kreacja kontentu katalogowego, wykonanie i obróbka zdjęć (packshot service), rendery 3D, makiety, pre-press, dedykowane systemy IT do automatycznego składu zintegrowane z bazą danych, zarządzanie drukiem), kontent reklamowy (m.in. kreacja offline i digital, produkcja foto, produkcja 3D), zarządzanie produkcją (print management, produkcja digital, produkcja filmowa).

Kontakt: Anna.Kryszczyszyn@gutenberg-agency.pl  |  Gutenberg Networks Warszawa Sp. z o.o.  |  +48 22 319 34 00  | gutenberg-agency.pl

Źródło: Magazyn Galerie Handlowe - czerwiec 2019

Fotografia: Aneta Arkit

Data publikacji: 7 czerwca 2019