Tworzymy kolekcje z myślą o ludziach

Rozmowa z Katarzyną Rosiek, Managing Director, Product&Purchase&Sales, Wittchen S.A.

Walizki są produktem użytkowym, ale pierwszym kryterium, jakim kieruje się Klient przy wyborze modelu, jest design, a także materiał, z jakiego został wykonany. Wymiary walizki oraz jej waga są dodatkowymi czynnikami przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Co może zaskakiwać, to także zastosowanie technologii w artykułach galanterii skórzanej, które spełnią aktualne potrzeby rynku. Telefony, karty kredytowe towarzyszą nam w codziennym życiu, stąd potrzeba ich zabezpieczenia. Z kolei porty USB umożliwiają podłączenie się do zewnętrznego źródła energii. Wszystkie te cechy już dziś posiadają produkty z kolekcji WITTCHEN. Z Katarzyną Rosiek, Managing Director, Product&Purchase&Sales Wittchen S.A., rozmawiamy więc o unikatowej rozpiętości asortymentowej WITTCHEN, branży galanterii skórzanej i rodzinnych relacjach w przestrzeni biznesowej

WITTCHEN jest rodzinną firmą z prawie 30-letnią tradycją. Jak w takiej rodzinnej relacji biznesowej wygląda codzienna praca? Niektórzy lubią łączyć pracę z rodziną, a inni za wszelką cenę starają się te dwie strefy oddzielić.
Nasza firma jest otwarta na indywidualistów, relacje z pracownikami oparte są na zaufaniu, zasadzie uczciwości i solidarności oraz w pewnym sensie bezinteresowności. Mamy dobrze określone role w firmie oraz zadania, nad którymi pracujemy. Dzięki temu łatwiej jest dostrzec efekty naszej pracy. Mamy świadomość, że sami odpowiadamy za swoje działania i dzięki temu pracujemy wydajniej. W firmie WITTCHEN trudno nie identyfikować się z marką, więc jest ona częścią nas na co dzień.

Misja Państwa firmy to „twórcze i eleganckie budowanie marki WITTCHEN przez ludzi i dla ludzi”. W jaki sposób na co dzień realizują Państwo te postulaty?
W naszej pracy stawiamy przede wszystkim na jakość produktów i staranność ich wykonania. Praca wielu osób przekłada się na zadowolenie naszych Klientów. To oni doceniają detale oraz jakość wykonania produktów, po które sięgają. Elegancja stanowi wspólny mianownik dla wszystkich modeli sygnowanych logo WITTCHEN. Naszą markę tworzą ludzie dla ludzi, którzy doceniają styl i klasykę w nowoczesnej postaci.

WITTCHEN czerpie inspiracje z otoczenia oraz podróży, a produktom nadaje indywidualny charakter zgodny z obowiązującą modą

Produkcja kolekcji WITTCHEN odbywa się we Włoszech. Dlaczego?
Nasze kolekcje rodzą się w Polsce. Tutaj są przygotowywane projekty, których realizacja odbywa się w wielu miejscach na świecie. Samą produkcję lokujemy w fabrykach, które są w stanie zagwarantować wysoką jakość założonego efektu końcowego. Włochy to kolebka galanterii skórzanej. Jej delikatność, miękkość i wdzięczność przy produkcji pozwala na realizację projektów, które prezentują się nadzwyczajnie, dlatego przy wybranych liniach decydujemy się na produkcję we Włoszech.

WITTCHEN oferuje wyroby ze skóry, zarówno ekskluzywną galanterię, jak i odzież skórzaną. Które z produktów cieszą się największą popularnością?
Nasi Klienci doceniają zarówno produkty z kategorii galanterii skórzanej, jak i odzież. Portfele, etui oraz teczki skórzane to nasze sztandarowe produkty w każdym okresie sprzedażowym. Odzież jest asortymentem dużo bardziej uzależnionym od sezonu. Zainteresowanie tym asortymentem wzrasta wraz ze zbliżającą się porą roku, a szczególnie ma to miejsce jesienią i zimą. Asortymentem, który cieszy się dużą popularnością, są walizki marki WITTCHEN. W szerokiej ofercie kolekcji Travel oraz akcesoriów bagażowych, jakie proponujemy, każdy wymagający Klient znajduje oczekiwany produkt.

Ponadczasowe logo: lwy, tarcza oraz napis WITTCHEN, perfekcyjnie wytłoczone w miękkiej skórze, to niezmienny fundament tej kolekcji.

Kim jest Klient Państwa marki?
Nasze produkty są skierowane do kobiet i mężczyzn o szerokim profilu demograficznym. Grupa docelowa marki WITTCHEN to różni Klienci, ponieważ nasze kolekcje są posegmentowane i odpowiednie dla każdego. Nie chcemy ograniczać im wyboru, dlatego często oferujemy promocje i zniżki cenowe, by trafić do szerszego grona odbiorców. Osoby często podróżujące to również nasi stali Klienci. Z pewnością każdy, kto w jakimś stopniu interesuje się modą, podróżami i docenia wysoką jakość produktów, znajdzie w naszej ofercie coś odpowiedniego dla siebie.

Jakimi kryteriami wyboru kierują się Klienci szukający walizek? Designem produktu, jego lekkością, a może ceną?
Walizki są produktem użytkowym, ale pierwszym kryterium, jakim kieruje się Klient przy wyborze modelu, jest design, a także materiał, z jakiego została wykonana walizka. Wymiary walizki oraz jej waga są dodatkowym miernikiem przy wyborze bagażu. Dla Klientów, którzy dużo podróżują na krótkich trasach, ważna jest ergonomia i pojemność walizek, natomiast dla tych, którzy podróżują na dłuższych dystansach, istotą jest trwałość materiału, z jakiego są wykonane. Walizki twarde zapewniają amortyzację przedmiotom przewożonym wewnątrz, co zapewnia większe bezpieczeństwo.

Walizki policarbonowe, trwałe tworzywo ABS czy polipropylen – który z materiałów Klienci WITTCHEN wybierają najczęściej i dlaczego?
Wybór materiału, z jakiego wykonana jest walizka, zależy od preferencji Klienta oraz tego, w jaki sposób Klient najczęściej podróżuje. Najpopularniejsze spośród wszystkich materiałów jest tworzywo ABS oraz poliwęglan. To najczęściej wybierane tworzywa spośród wszystkich, jakie można znaleźć w bogatej ofercie marki WITTCHEN. Twarde walizki są odporne na uderzenia i nieprzemakalne, dlatego cieszą się dużą popularnością. Polipropylen jest bardzo lekki i elastyczny, z łatwością powraca do swojego pierwotnego kształtu.

Pierwsza kolekcja sygnowana logo WITTCHEN – Italy – powstała w 1991 roku i do dziś jest dostępna w sprzedaży. Które z jej cech charakterystycznych udało się zachować do dziś, a które uległy największym zmianom?
Kolekcja Italy, jak i wiele naszych innych kolekcji, zachowuje swój indywidualizm cały czas. Ponadczasowe logo: lwy, tarcza oraz napis WITTCHEN, perfekcyjnie wytłoczone w miękkiej skórze, to niezmienny fundament tej kolekcji. Kolekcja przechodzi delikatne ewolucje konstrukcyjne, tak aby dostosować ją do oczekiwań Klientów. Modele wzbogacamy o nowe rozwiązania technologiczne, jakimi są blokady przed skanowaniem kart. Miękka i wytrzymała skóra oraz precyzyjne szycie nadają kolekcji własny charakter, który Klienci doceniają od prawie 30 lat.

Od jakiegoś czasu marka poszerza swoją ofertę o kolekcje odpowiednie również dla osób młodszych, ceniących oryginalny wygląd oraz nowoczesną stylistykę. Z myślą o nich powstała, między innymi, kolekcja torebek Young. Jakie inne działania podejmują Państwo z myślą o tej grupie odbiorców?
Młodsza grupa Klientów to odbiorcy, dla których tworzymy poza kolekcją Young specjalne linie walizek oraz casualowe kolekcje męskie, w tym linie plecaków i toreb męskich. Stosujemy w nich lekkie materiały. Kolekcje męskie wpisują się świetnie w biurowy dress code, który się zmienił i zapewnia obecnie większą swobodę w pracy. Produkty w stylu business casual oraz smart casual to nasze nowe propozycje dla mężczyzn.

Kolekcje WITTCHEN charakteryzuje umiejętność połączenia klasycznej stylistyki z najnowszymi trendami w światowej modzie. Skąd czerpią Państwo inspiracje do nowych projektów?
Kolekcje WITTCHEN opierają się na najnowszych trendach i zawierają praktyczne rozwiązania, jakich oczekują od nas nasi Klienci. Tworzymy je w taki sposób, aby każdy znalazł to, czego oczekuje, zgodnie z panującymi trendami. Inspiracje czerpiemy z otoczenia oraz podróży, a produktom nadajemy indywidualny charakter zgodny z obowiązującą modą, zachowując w wybranych liniach klasyczny i elegancki wyraz, który wynika z dbałości o detale. Chcemy trafić w gust każdego Klienta, zachowując przy tym praktyczne rozwiązania oraz charakter marki WITTCHEN.
WITTCHEN wychodzi naprzeciw aktualnym potrzebom Klientów. Przykładem tego jest dołączenie do wybranych portfeli podszewki blokującej możliwość zdalnego skanowania kart płatniczych.

Na jakie inne innowacyjne produkty mogą liczyć Państwa Klienci?
Tworzenie kolekcji z myślą o ludziach jest dla nas priorytetem, tym samym staramy się, aby nasze produkty były zgodne z panującymi trendami. Cały czas pracujemy nad zastosowaniem technologii, które spełnią aktualne potrzeby rynku. Telefony, karty kredytowe towarzyszą nam w codziennym życiu, stąd potrzeba ich zabezpieczenia. W naszych liniach walizek, jak również w plecakach, wprowadzamy porty USB, które w łatwy sposób umożliwiają podłączenie się do zewnętrznego źródła energii w czasie podróży czy codziennego przemieszczania się w środkach transportu publicznego. Powerbanki są ciężkie, więc dobrze, aby miały swoje miejsce w plecaku lub podręcznej walizce. Cały czas pracujemy nad nowymi, innowacyjnymi rozwiązaniami oraz nieustannie udoskonalamy nasze produkty, aby były jak najtrwalsze, a korzystanie z nich było wygodne, zarówno na co dzień, jak i w podróży. Indywidualna personalizacja produktów na życzenie Klienta to kolejna usługa, którą wprowadziliśmy. Klienci naszego sklepu internetowego mogą skorzystać również z serwisu Click & Collect, dzięki któremu mogą odebrać swoje zakupy w dowolnym salonie firmowym WITTCHEN.

Katarzyna Rosiek

Managing Director, Product&Purchase&Sales Wittchen S.A.

Doświadczenie zawodowe

Od 2005 roku jestem związana z marką WITTCHEN. Moją wspólną podróż z WITTCHEN rozpoczęłam w kanale detalicznym, z którym jestem związana do dzisiaj. Od 2013 roku jestem współodpowiedzialna za ofertę produktową i strategię cenową.

Dewiza życiowa?

„Sky is the limit”, ale jestem realistką z doświadczeniem i wiem, że wszystko to kwestia realizowania planu. Można zrobić wszystko, jednak nie można mieć wszystkiego jednocześnie.

Co motywuje Panią do działania?

Osiągnięcia ludzi, którzy współpracują ze mną. Ich rozwój oraz satysfakcja z wyników, a przede wszystkim sukces firmy, w której jestem. To wszystko jest dla mnie bodźcem do pracy. Wiem, że to, co robię, ma sens. Nowe wyzwania i nowe cele stawiane przede mną stanowią dodatkową motywację. Zaufanie, jakim darzą mnie ludzie, z którymi współpracuję, jest największą nagrodą za codzienną pracę.

Co ceni Pani w ludziach?

Szczerość i prawdomówność, co czasami może być nieprzyjemne dla odbiorcy, jednak najcenniejsze życiowe lekcje zdobywa się właśnie w trakcie szczerej rozmowy.

W jaki sposób wypoczywa Pani najchętniej?

Podróżując aktywnie. Nie jestem typem osoby, która odpoczywa na plaży, mogę pozwolić sobie maksymalnie na godzinę takiego relaksu. Cały dzień wypełniony po brzegi poznawaniem nowych miejsc i ludzi to jest moment, w którym odpoczywam i relaksuję się.

Niezapomniane miejsce?

Pierwsza moja podróż do Azji wywarła na mnie największe wrażenie. Podróż do Hongkongu i czas, jaki tam spędziłam, zachowam na zawsze w mojej pamięci. Te chwile pozostaną niezapomniane. Zderzenie z innym światem i kulturą było fascynujące.

Film, który wywarł na Pani największe wrażenie…

Jest ich wiele, jednak ostatni, jaki wywarł na mnie wrażenie, to „Wołyń”. Obraz historii, którą przedstawia, trudno zapomnieć.

Jeśli kultura w czasie wolnym, to w jakiej postaci najchętniej?

Bardzo lubię teatr, zdecydowanie bardziej od filmu. Teatr Roma lub inne teatry w Warszawie zapewniają mi ogromny wybór spektakli.

Gdzie spędziłaby Pani najchętniej najbliższe wakacje?

W Dalmacji, obecnie fascynuje mnie ten region. Mam jeszcze kilka miejsc, które chciałabym tam zobaczyć, ale najpiękniejsze miejsca, moim zdaniem, znajdują się we Włoszech. Wciąż tam wracam i nigdy nie mam dość, to zjawiskowy kraj.

Gdzie jada Pani najczęściej poza domem?

Dania kuchni azjatyckiej oraz włoskiej. W Warszawie na placu Bankowym znalazłam wspaniałą restaurację o nazwie Thaisty. Kuchnia tajska jest pełna niesamowitych smaków.

Samochód marzeń?

Samochód traktuję jako środek transportu. Ze względu na to, że jestem kobietą, chętnie odpowiem, jaki kolor auta mi się najbardziej podoba – jest to niebieski. Marka nie ma tu dużego znaczenia, ważne, żeby samochód był bezpieczny.

Jaką czynność chciałaby Pani opanować do perfekcji?

Sztukę negocjacji. Ta umiejętność przydaje się wszędzie, a w mojej pracy codziennie z niej korzystam. W końcu negocjujemy, nawet nieświadomie, w domu czy w czasie wolnym.

WITTCHEN aktywnie prowadzi swój blog. Jaki cel przyświeca tej aktywności i do kogo blog jest kierowany?
Dbamy o to, by na naszym blogu regularnie pojawiały się informacje o naszych nowościach, promocjach, konkursach itp., by nasi Klienci mieli szansę się o nich dowiedzieć jako pierwsi. Chcemy być postrzegani jako eksperci w branży galanterii skórzanej, dlatego wiele artykułów ma charakter poradnikowy i odpowiada na często zadawane pytania, np. dotyczące limitów bagażowych w popularnych liniach lotniczych, rodzajów materiałów, które wykorzystujemy do produkcji asortymentu, pielęgnacji wyrobów ze skóry. Blog skierowany jest przede wszystkim do naszych potencjalnych oraz stałych Klientów.

Z jakimi wynikami sprzedażowymi WITTCHEN zamknął 2018 rok?
W 2018 roku osiągnęliśmy ok. 250 mln zł przychodów. Wzrost przychodów był możliwy dzięki zwiększaniu powierzchni handlowej, wzrostowi sprzedaży internetowej oraz rozwojowi zagranicznemu, a także dzięki trafnej polityce produktowej, cenowej oraz zwiększonym wydatkom marketingowym. Wprowadzone przez ustawodawcę ograniczenia w handlu w niedzielę wymagają od nas podjęcia dodatkowych działań wspomagających sprzedaż.

Czy w przypadku Państwa branży można mówić o sezonowości?
Nasza bogata oferta produktowa zaspokaja oczekiwania Klientów o każdej porze roku. Jeżeli Klient myśli o prezencie świątecznym, zawsze znajdzie coś zarówno praktycznego, jak i ekskluzywnego w naszych salonach stacjonarnych i sklepie internetowym. Szykując się do podróży biznesowej lub na wakacje, w naszych sklepach uzyska pełne wsparcie oraz znajdzie szeroki wybór walizek i akcesoriów, które ułatwią mu podróż. Gdy szuka wygodnych butów na jesień i zimę lub ciepłej odzieży wierzchniej, może liczyć na ciekawe, zgodne z aktualnymi trendami produkty, które będzie mógł dodatkowo zestawić z różnymi akcesoriami. Jesteśmy dla naszych Klientów przez cały rok. W każdym sezonie nasza oferta odpowiada na oczekiwania Klientów.

Jak oceniłaby Pani rozwój segmentu galanterii skórzanej na polskim rynku, obecną konkurencję i poziom nasycenia rynku tego typu ofertą?
Wiele sklepów oferuje galanterię skórzaną jako część swojego asortymentu, jeżeli jednak chodzi o sklepy wyspecjalizowane w produktach skórzanych, to jest ich już mniej, a po dodaniu części bagażowej, odzieżowej oraz obuwniczej oceniamy naszą rozpiętość asortymentową jako unikatową. Marka WITTCHEN corocznie zajmuje wysokie pozycje w różnorodnych rankingach konsumenckich. Ostatni z publikowanych raportów „Rzeczpospolitej”, oceniających siłę polskich marek, przyznał w rankingu ogólnym marce WITTCHEN I miejsce w kategorii Prestiż oraz IV miejsce w kategorii Postrzegana Jakość. Można więc powiedzieć, że mimo szerokiej dostępności podobnych produktów na rynku, jako jedyni proponujemy taki zestaw asortymentu w wysokiej jakości.

Jakimi zasadami kierujecie się Państwo podczas wyboru określonej lokalizacji handlowej?
Oczywiście wybór lokalizacji ma zasadniczy wpływ na sukces i wyniki sklepu. Wybieramy przede wszystkim galerie handlowe. To komfortowe i bardzo popularne miejsca, w których lubią robić zakupy nasi Klienci. Ważne jest zarówno położenie galerii, jak i jej okolica. Wybieramy duże i średnie miasta, w których galerie mają dobrze zorganizowaną infrastrukturę. Istotną rolę odgrywają najemcy oraz procent komercjalizacji danego centrum handlowego, co stanowi o jego atrakcyjności dla potencjalnych Klientów. Z wyborem lokalizacji nie śpieszymy się, na początku zawsze staramy się przeprowadzić dokładny research.

Jakie są plany rozwoju spółki w nadchodzącym czasie?
Jeżeli chodzi o rynek polski, to cały czas planujemy nowe otwarcia, zarówno pod marką WITTCHEN, jak i WITTCHEN Travel. Nasza strategia skupia się również na rozwoju sprzedaży online. Staramy się zintegrować kanał internetowy ze sprzedażą tradycyjną, aby zapewnić Klientom nie tylko najwyższej jakości produkty i obsługę, ale także łatwość wyboru towaru, poznania jego cech, zwrotu. Część naszych Klientów zapoznaje się z ofertą online, a zakupu dokonuje w salonie. Powodzeniem cieszy się możliwość zwrotu w sklepie stacjonarnym produktów zakupionych w Internecie. Poza rynkiem polskim rozwijamy także naszą sprzedaż zagraniczną. W sierpniu otworzyliśmy pierwszy własny sklep w Czechach, a sklepy oznaczone marką WITTCHEN są obecne w Rosji i na Ukrainie. W sprzedaży online nasze produkty można znaleźć na każdym z większych rynków europejskich.

Dziękujemy za rozmowę.

Źródło: Magazyn Galerie Handlowe

Fotografia: Wittchen

Data publikacji: 22 października 2019