Przenikanie i łączenie technologii jest dziś niezwykle istotne

Rozmowa z Cyprianem Dominiakiem, dyrektorem działu AV i DS w Statim Integrator

W Statim Integrator najważniejsza jest lojalność, która przyświeca firmie w każdym aspekcie prowadzenia biznesu. Z kolei poszukiwanie coraz to nowszych rozwiązań i śledzenie aktualnych trendów nieustannie stymuluje do rozwoju wykraczającego nie tylko poza granice Polski, ale i Europy. Dziś wielkoformatowe ekrany LED wdrożone przez Statim Integrator zajmują łączną powierzchnię ponad 2 000 m kw. i można je spotkać w całej Europie, a zaawansowane systemy informatyczne opracowane przez firmę trafiają nawet do Wenezueli. O zacieraniu się granic pomiędzy „branżami” i przenikaniu technologii rozmawiamy z Cyprianem Dominiakiem, dyrektorem działu AV i DS w Statim Integrator

Statim Integrator jest spółką funkcjonującą na polskim rynku od niemal ćwierćwiecza. Jak postrzegacie Państwo zmiany technologiczne zachodzące w Państwa branży na przestrzeni tego czasu?
Statim od zawsze działał w obszarach uważanych za innowacyjne – IT i Audio-Video, z czasem rozwinęliśmy usługi Digital Signage. 25 lat zmian w branżach to więcej niż epoka. Oczywiście rozwój samej technologii to przede wszystkim nowe możliwości dla naszych klientów, a dla nas okazja do dostarczania jeszcze bardziej komplementarnych rozwiązań. Jako integrator widzimy zacieranie się granic pomiędzy „branżami” i przenikanie technologii.

To znaczy?
Przykładem może być chociażby wielkoformatowa reklama na witrynie sklepu. Od kilku lat nie jest to tylko przestrzeń na instalację monitorów Digital Signage lub ekranów LED, ale przede wszystkim odpowiednio przygotowanej, niezawodnej i skalowalnej sieci, dzięki której jesteśmy w stanie dostarczyć konkretną treść i błyskawicznie zareagować na zmiany, jakich potrzebują nasi klienci. Zatem nasze doświadczenie informatyczne idealnie łączy się i uzupełnia realizacje w branży Digital Signage.

 

 

A jak zmieniała się sama firma?
Statim Computer – tak nazywała się firma na samym początku. Słowo „statim” w języku łacińskim oznacza szybko, bezzwłocznie i taka była pierwotna misja firmy. Dostarczaliśmy komputery, osprzęt sieciowy oraz oprogramowanie do firm i klientów końcowych. Lata mijały, nasi klienci dynamicznie się rozwijali, wymagania wciąż rosły – Statim nie mógł zostać w tyle! Komputery stawały się coraz bardziej powszechne, firmy, w których można było kupić „składaki” rosły jak grzyby po deszczu. Prezes, Piotr Wypijewski, postawił wtedy wszystko na jedną kartę – B2B oraz usługi. Dzięki temu firma przetrwała kryzys na rynku IT, zyski rosły z roku na rok. Lista zadowolonych klientów stale się powiększała. Zgromadzony kapitał pozwolił na zmianę siedziby, co stało się kamieniem milowym w historii firmy. Powstały nowe możliwości, nowe miejsca pracy, które szybko wypełniły się zgranym zespołem specjalistów. Statim Computer ewoluował do miana Integratora najnowszych technologii z zakresu IT, systemów Digital Signage oraz Audio-Video.

Możemy się pochwalić dostawami zaawansowanych systemów informatycznych dla naszych partnerów w bardzo odległe rejony – Irak, Kenia, Mauritius, a nawet Wenezuela.

Spółka Statim Integrator na chwilę obecną przeprowadza wdrożenia na całym świecie.
Zgadza się. Możemy się pochwalić dostawami zaawansowanych systemów informatycznych dla naszych partnerów w bardzo odległe rejony – Irak, Kenia, Mauritius, a nawet Wenezuela. Dział Digital Signage ma za sobą wdrożenia wielkoformatowych ekranów LED o łącznej powierzchni przekraczającej 2000 m kw. na terenie całej Europy.

Skupiacie się Państwo na wykorzystaniu nowych technologii w obszarach Digital Signage, Audio-Video oraz IT Enterprise. Jakie szanse i możliwości daje rozwój technologiczny potencjalnym klientom w obszarach Państwa działalności?
Każdy klient i każdy projekt to inne, unikatowe cele lub wymagania. Naszą rolą jest doradzić i zaproponować takie rozwiązania, które pozwolą naszym biznesowym partnerom skoncentrować się na własnym biznesie i głównych celach organizacji, w otoczeniu optymalnie opracowanych rozwiązań informatycznych. Jednym z naszych najciekawszych projektów, za który otrzymaliśmy nagrodę Liderzy IT 2016, był projekt i budowa klastra obliczeniowego z systemem odzysku ciepła w Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych na Uniwersytecie Warszawskim. To rozwiązanie było dla nas nie lada wyzwaniem.

Dlaczego?
Ponieważ w jednym miejscu zainstalowaliśmy 100 serwerów i skonstruowaliśmy sieć obliczeniową, która wykorzystywała po części ciepło z pracujących urządzeń do ogrzania wody w budynku. Warto także wspomnieć o modernizacji zabytkowej auli na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej, gdzie zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy system AV oraz sterowania wyposażeniem auli – sercem systemu były 2 projektory laserowe firmy NEC o mocy 12.000 ansli każdy. Jedną z ciekawszych realizacji, dzięki której mogliśmy pokazać możliwości naszej firmy, łącząc w jednym projekcie współpracę wszystkich naszych działów – IT, AV i DS, był projekt i wdrożenie systemu informacji budynkowej na kampusie „Ochota” Uniwersytetu Warszawskiego. Prace obejmowały instalację kiosku informacyjnego oraz dostarczenie aplikacji z przewodnikiem dostępnej na platformy iOS, Android oraz Windows Phone. Wdrożyliśmy także system Digital Signage na 40 monitorach firmy Samsung wraz z systemem rezerwacji sal. Te wymienione prace pokazują, jak ważne dzisiaj jest przenikanie się i łączenie technologii. Nasi klienci wiedzą, że otrzymają od nas kompleksowe rozwiązania obejmujące szeroki wachlarz usług wraz z powdrożeniowym serwisem.

Portret

Doświadczenie zawodowe:

Statim Integrator jest moim czwartym przystankiem na drodze zawodowej – dzięki ogromnym możliwościom, jakie daje mi Prezes, Piotr Wypijewski, z aktualnym stanowiskiem wiążę długoletnie plany. Jestem odpowiedzialny za działy Audio-Video oraz Digital Signage. Zawsze uczestniczę przy opracowywaniu optymalnych rozwiązań dla naszych klientów oraz dbam o wysoką jakość usług.

Dewiza życiowa?

Rzeczy niemożliwe robimy od ręki, na cuda trzeba chwilę poczekać.

Co Pana zdaniem decyduje o sukcesie?

Systematyczność i upór.

Najlepiej do działania motywuje?

Zadowolenie klientów.

Co szczególnie ceni Pan w ludziach?

Uczciwość i zaangażowanie.

Preferowany wypoczynek?

Na plaży z górami w tle – na leżaku jestem w stanie wytrzymać maksymalnie parę godzin (śmiech).

Film, który wywarł na Panu największe wrażenie?

„Nietykalni” – miłość, przyjaźń i zdrowie są w życiu najważniejsze.

Ulubione restauracje?

Te z lokalną kuchnią – podczas podróży jest to obowiązkowy przystanek każdego dnia.

Ulubiona potrawa?

Jagnięcina lub owoce morza pod każdą postacią.

Kultura w czasie wolnym?

Najczęściej e-booki – Stephen King, Graham Masterton.

Najbliższe wakacje?

W jakimś malowniczym zakątku Europy.

Ulubiony samochód?

Ford Mustang.

Co chciałby opanować do perfekcji?
Tworzenie filmów poklatkowych.

Jakie wymagania i cele są najczęściej stawiane przed Państwem przez potencjalnych klientów?
Rozwój technologiczny jest wpisany na stałe w nasz harmonogram – coroczny udział w szkoleniach, międzynarodowych targach lub prezentacjach umożliwia nam stały kontakt z najnowszymi produktami. Najciekawsze rozwiązania trafiają do laboratorium Statim, gdzie testowane przez specjalistów, zdobywają nasze zaufanie lub wspólnie z producentem opracowujemy propozycje niezbędnych zmian, co w efekcie daje produkt o unikatowym charakterze, stricte dopasowanym do potrzeb naszych klientów.

Niezwykle istotnym elementem komunikacji w sektorach handlu i nieruchomości handlowych są ekrany wielkoformatowe lub ściany wizyjne. W jaki sposób są „szyte na miarę” Państwa projekty w tym zakresie?
Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie – doświadczenia zdobyte przez wiele lat umożliwiają nam szybkie reagowanie na najbardziej wyszukane pomysły klientów. Naszym głównym celem we współpracy jest zdobycie zaufania, stanie się doradcą, a nie sprzedawcą. W ofercie posiadamy najnowsze osiągnięcia techniki, które dzięki wykwalifikowanym pracownikom z powodzeniem wykorzystujemy na co dzień. Statim Integrator to trzy niezależne, samowystarczalne działy. Ta unikalna symbioza pozwala na realizacje nawet najbardziej złożonych projektów. Rynek retail przez ostatnie lata ewoluował. Klienci są coraz bardziej świadomi, że cyfryzacja nośników reklamowych jest niemal nieunikniona. Naszym zadaniem jest dostarczenie optymalnego rozwiązania zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i wizualnym. W zeszłym roku jednocześnie realizowaliśmy projekty oparte o moduły LED, monitory LCD, a także projektory laserowe – wybór medium za każdym razem był poprzedzony spotkaniami technologicznymi, instalacjami pilotażowymi lub prezentacjami w naszym laboratorium.

Państwa monitory wielkoformatowe zagościły m.in. w salonach sprzedaży sieci sklepów LPP, zajmując łącznie ponad 2000 m kw. powierzchni. Jak bardzo wymagająca jest tego typu realizacja?
Polska spółka LPP jest właścicielem takich marek jak Reserved, Cropp, House, Mohito czy Sinsay. O sukcesie firmy mogą świadczyć nie tylko wyniki finansowe, ale także popularność marek oraz cyklicznie otwierane nowe salony. Z LPP S.A. współpracujemy ponad 15 lat. Przez tak długi okres zyskaliśmy zaufanie oraz nauczyliśmy się kooperacji z tak dużym i prężnie rozwijającym się potentatem na rynku odzieżowym. Dzięki temu, że posiadamy zespół wykwalifikowanych techników możemy szybko reagować na stawiane nam wyzwania. Do ciekawych i bardzo wymagających wdrożeń niewątpliwie możemy zaliczyć otwarcie salonu marki Reserved w Londynie, na Oxford Street, oraz w pierwszym kraju spoza Unii Europejskiej – w Serbii. Rok 2019 zapowiada się równie ciekawie – przed nami kolejne realizacje w Serbii, Bośni i Hercegowinie, a także w Finlandii. Nieustannie pracujemy nad udoskonaleniem naszych produktów oraz podniesieniem standardów współpracy, dzięki czemu skutecznie odpieramy ataki konkurencji.

W jaki sposób przebiega centralne zarządzanie treścią takiego systemu?
Wszystkie wyświetlane treści dystrybuowane są w sposób zdalny z jednego serwera znajdującego się w siedzibie firmy LPP w Gdańsku. Treści do wyświetlenia są przesyłane do znajdujących się w każdym salonie odtwarzaczy i stamtąd odtwarzane lokalnie. Taka konfiguracja eliminuje problemy w emitowaniu materiałów nawet w przypadku zaników połączenia internetowego. Wgrane do odtwarzacza treści są prezentowane w danym salonie aż do przygotowania nowego kontentu. Każdy player digital signage wysyła zapytanie do serwera i w momencie, gdy pojawi się nowy materiał, jest on automatycznie pobierany w postaci playlisty i wtedy rozpoczyna się odtwarzanie zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Do włączania i wyłączania ekranów LED nie jest potrzebne żadne specjalistyczne oprogramowanie czy komendy wysyłane przez player. Ze względu na to, że diody LED włączają się tylko w momencie, gdy wyświetlany jest na nich materiał w innym kolorze niż czarnym, wystarczy zaprogramować w harmonogramie, aby w godzinach zamknięcia salonu odtwarzany był materiał wideo lub stała grafika w czarnym kolorze. Następnie przed otwarciem, o konkretnej godzinie na ekranach pojawia się żądany obraz. Dodatkową zaletą w takim wypadku jest również to, że odtwarzacz jest cały czas połączony z ekranami i są one natychmiast gotowe do pracy, dzięki czemu nie ma konieczności uruchomiania całego systemu, co bywa czasochłonne. Zastosowany system Digital Signage umożliwia przygotowywanie kampanii reklamowych na kilka miesięcy wcześniej oraz pozwala na dowolne grupowanie playerów – ta funkcja jest niezwykle istotna, gdy system obsługuje kilka lub kilkanaście krajów jednocześnie.

Co w dotychczasowych realizacjach stanowiło dla Państwa największe wyzwanie?
To pytanie zadajemy sobie na koniec każdego roku i za każdym razem podnosimy poprzeczkę wyżej. Dzięki dynamicznemu rozwojowi podejmujemy się coraz to trudniejszych projektów – rzeczy niemożliwe do realizacji kilka lat temu stają się dla nas codziennością. Liczba projektów oraz ich różnorodność skutecznie uniemożliwia wskazanie jednego konkretnego przykładu. Pomocne mogą być referencje lub zdobyte nagrody, którymi z wielką przyjemnością chwalimy się podczas spotkań z naszymi klientami.

Współpracujemy z największymi producentami o globalnym zasięgu. Dzięki temu jesteśmy w stanie dostarczyć nasze rozwiązania na czas, na miejsce, na pewno.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku wprowadzacie Państwo najnowszy model wielkoformatowego ekranu xLEDpro. Czym charakteryzuje się ten produkt i gdzie może mieć zastosowanie?
Praca z wymagającymi klientami umożliwiła stworzenie całkowicie nowego, innowacyjnego produktu. Przez ostatnie 5 lat skrupulatnie analizowaliśmy potrzeby rynku retail – skupiliśmy się przede wszystkim na wyłonieniu kilku kluczowych cech, które pozwolą na realizację każdego projektu w możliwie najkrótszym czasie. Współpracujemy z największymi producentami o globalnym zasięgu. Dzięki temu jesteśmy w stanie dostarczyć nasze rozwiązania na czas, na miejsce, na pewno. Moduły xLEDpro charakteryzują się ultra cienką konstrukcją, modułową budową na niespotykanym do tej pory poziomie oraz najwyższymi parametrami obrazu, zapewniając wierne odwzorowanie kolorów. Dzierżawa linii produkcyjnych pozwoli na nieprzerwane dostawy oraz utrzymanie jakości – jest to kluczowe w przypadku długofalowych projektów. Moduły xLEDpro są dostępne w kilku rozdzielczościach oraz jasnościach, umożliwiając pełne dopasowanie do wymagań projektu. Można z nich stworzyć wielkoformatowe ściany wizyjne o perfekcyjnym obrazie, wykorzystywane właśnie w branży retail czy innych miejscach użyteczności publicznej, np. bankach, dworcach, wszędzie tam, gdzie istnieje konieczność szybkiej komunikacji z klientem, przekazania treści informacyjno-reklamowych w sposób atrakcyjny i niebanalny.

Jakie aspekty wyróżniają Państwa firmę na tle konkurencji?
Wiele projektów na rynku osiąga tylko podstawowe, widoczne na pierwszy rzut oka cele, zapominając o późniejszym serwisie, wsparciu czy też rozwoju. Z tego też względu oferowane przez nas rozwiązania zawsze są kompletnymi produktami – ze wsparciem oraz z planem dalszego rozwoju technologii. Ponadto nasz prezes, Piotr Wypijewski, zawsze powtarza, że we współpracy z naszymi partnerami i klientami najważniejsza jest lojalność. I to właśnie przyświeca nam w każdym aspekcie prowadzenia biznesu. Zaufanie budowane przez lata owocuje wieloletnią współpracą i ciekawymi kontraktami w każdym obszarze naszej działalności.

 

 

Firma Statim Integrator jest jednym z fundatorów pierwszego w Polsce Domu Ronalda McDonalda. Na czym polegała ta inicjatywa?
Dom Ronalda McDonalda to jeden z najważniejszych programów Fundacji. Na całym świecie przyświeca jej ten sam cel – stworzyć rodzicom dzieci przebywających w szpitalu domowe warunki pobytu i dać im poczucie bezpieczeństwa i siły, które są niezbędne do walki z chorobą. Dzięki bliskiemu kontaktowi z rodzicami chore dzieci szybciej wracają do zdrowia. Nasza firma wyposażyła Dom Ronalda McDonalda w notebooki firmy Dell, a wszystkie pokoje w telewizory hotelowe firmy Samsung.

Jak ważna jest dla Państwa społeczna odpowiedzialność biznesu?
Statim Integrator bardzo chętnie angażuje się w akcje społeczne, w tym roku wzięliśmy także udział w programie Szlachetna Paczka.

Jakie są plany rozwoju spółki w nadchodzącym czasie?
3 lata temu otworzyliśmy laboratorium nowych technologii, wyposażone w kilkanaście typów ekranów LED. Dzięki tej inwestycji pozyskaliśmy nowych klientów oraz utrzymaliśmy dotychczasowych. Nasi partnerzy dynamicznie się rozwijają, szukają coraz to nowszych rozwiązań, nieustannie stymulując nas do rozwoju. Najbliższe plany – otwarcie nowego showroomu, przygotowanego w zupełnie innej konwencji, cykliczne technologiczne spotkania z partnerami oraz promocja naszych najnowszych produktów – modułów xLEDpro.

Dziękujemy za rozmowę.

 

Źródło: Magazyn Galerie Handlowe

Fotografia: Statim Integrator

Data publikacji: 31 stycznia 2019