Chcemy być zawsze dwa kroki przed konkurencją

Rozmowa z Tomaszem Bonderem, Dyrektorem Handlowym Watersystem Sp. z o.o.

Watersystem to firma, która nieustannie poszukuje nowych rozwiązań. Stale przesuwa granice tego, co można sobie wyobrazić, a potem zrealizować. I choć obowiązujące w UE przepisy nie pozwalają np. na spektakularne połączenie wody i ognia w fontannach, to i tak innowacyjne realizacje Watersystem zachwycają i zdobią najnowocześniejsze centra handlowe w Polsce. Tomasz Bonder, Dyrektor Handlowy Watersystem Sp. z o.o., zapewnia, że fontanny oferowane przez Watersystem można wdrożyć na każdym etapie realizacji inwestycji

Watersystem posiada blisko 20-letnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji systemów uzdatniania wody. Jakie elementy w tym aspekcie wyróżniają Państwa firmę na tle konkurencji?
Zdecydowanie innowacyjność. Jesteśmy firmą, która wciąż poszukuje nowych rozwiązań. Nie podążamy przetartymi szlakami, dzięki czemu jesteśmy w stanie zaoferować Klientom najbardziej spektakularne i nieoczywiste rozwiązania. Nasza oferta jest kompleksowa i może obejmować wszystkie etapy przygotowania instalacji, tj. doradztwo, opracowanie koncepcji technologicznych, projekt, budowę, montaż i rozruch.

Jak na przestrzeni dwóch dekad zmieniła się Państwa firma, proces technologiczny w tej branży i świadomość konsumentów?
Najważniejszą dla nas wartością są pracownicy. Firma w ciągu dwóch ostatnich dekad pozyskała najlepszych fachowców na rynku w zakresie ochrony środowiska, automatyzacji i technologii fontannowych. Nasza wiedza i doświadczenie nabyte przez 20 lat pozwalają na stworzenie najlepszych rozwiązań zarówno technicznych i technologicznych, jak i estetycznych, co jest odpowiedzią na wzrost świadomości konsumentów, która zdecydowanie przez ostatnie lata się zmieniła.

Jakie rozwiązania i korzyści ze współpracy mogą Państwo zaoferować zarządcom centrów handlowych?
Wiemy, jak ważną rzeczą we współczesnym świecie jest dbanie o nasze wspólne dobro, jakim jest otaczające nas środowisko, i dlatego nasze technologie są bardzo przyjazne środowisku. Proponowane rozwiązania są energooszczędne, a stosując je, nasz Klient uzyskuje wzrost wydajności urządzeń, które zasila produkowana przez nas woda – mam tu na myśli przede wszystkim otwarte i zamknięte układy chłodnicze oraz grzewcze. Warto też podkreślić, że komponenty i materiały wchodzące w skład naszych instalacji pochodzą wyłącznie od renomowanych producentów, światowych potentatów w branży. Dzięki temu są niezawodne, idealnie dopasowane i gwarantujące długi okres eksploatacji.

W jakim celu stosowane są najczęściej ww. rozwiązania? Ekonomia? Ekologia? Czy coś jeszcze?
Naszym celem jest połączenie ekologii i ekonomii. Rozwiązania przyjazne ekologii nie muszą być niekorzystne ekonomicznie. I to jest właśnie nasza siła oraz przewaga na rynku. Stosowanie tych rozwiązań jest nieocenione dla środowiska oraz niesie ze sobą wymierne korzyści dla Inwestora.

Drugi pion Państwa firmy stanowią fontanny. W których centrach handlowych można znaleźć Państwa realizacje?
Fontanny z racji swojej atrakcyjności dla szerokiej rzeszy odbiorców zajmują szczególne miejsce w naszej działalności i bez wątpienia mają największy udział w promowaniu marki Watersystem. Nasze fontanny zdobią największe galerie handlowe w Polsce. Trudno wymienić wszystkie, ale na szczególne wyróżnienie zasługują w Warszawie Galeria Północna i Atrium Promenada, Galaxy w Szczecinie, Posnania i Avenida w Poznaniu, Manufaktura i Sukcesja w Łodzi, Galeria Rzeszów, Riviera w Gdyni i kończona właśnie w Galerii Kazimierz w Krakowie.

Nowoczesna fontanna to już zdecydowanie coś więcej niż tylko woda. Stosując najnowszej generacji reflektory LED, możemy skutecznie podświetlić wodę nawet we wnętrzu mocno oświetlonej galerii handlowej, mając do dyspozycji 16 mln kolorów

Nowoczesna fontanna to nie tylko woda. To także szereg innych atrakcji. Jakie dodatkowe rozwiązania Państwo proponują?
Rzeczywiście, nowoczesna fontanna to już zdecydowanie coś więcej niż tylko woda. Stosując najnowszej generacji reflektory LED, możemy skutecznie podświetlić wodę nawet we wnętrzu mocno oświetlonej galerii handlowej, mając do dyspozycji 16 mln kolorów, co bez wątpienia daje spektakularne efekty wizualne. Ciekawą opcją jest również fontanna muzyczna. Nasze sterowniki zapewniają precyzyjną synchronizację światła i wody do dowolnej muzyki. Kolejny krok to fontanny multimedialne, gdzie wykorzystujemy projekcję video i animacje laserowe na kurtynach wodnych, takie obiekty zbudowaliśmy na warszawskim Podzamczu (Multimedialny Park Fontann) i Placu Litewskim w Lublinie.

W dobie zmian rynkowych i preferencji konsumenckich inwestorzy coraz częściej modernizują obiekty handlowe, chcąc pozostać konkurencyjnymi i atrakcyjnymi dla swoich Klientów. Czy fontanna może zostać wdrożona na etapie przebudowy?
To prawda, coraz częściej mamy do czynienia z zapytaniami o możliwość zbudowania fontanny w modernizowanej galerii. Jest to wynik przede wszystkim dążenia inwestorów do uatrakcyjnienia swojej oferty i dostosowania się do panujących trendów na rynku. Jeśli chodzi o warunki, to trzeba wiedzieć, że standardowo każda fontanna powinna mieć maszynownię zlokalizowaną kondygnację niżej niż ta, na której fontanna ma się znajdować. Nie dotyczy to rozwiązań oferowanych przez Watersystem, ponieważ dzięki naszej technologii, możemy zbudować fontannę praktycznie bez maszynowni, dzięki zastosowaniu nowej generacji agregatów fontannowych zasilanych bezpiecznym napięciem 24V, montowanych bezpośrednio w fontannie.

Na jakiego typu wsparcie może liczyć potencjalnie zainteresowany Klient?
Ściśle współpracujemy z naszymi Klientami oraz zespołami projektowymi i stale przesuwamy granice tego, co można sobie wyobrazić, a potem zrealizować. Jesteśmy zaangażowani w każdy etap powstawania fontanny, od koncepcji poprzez projekt, wybór technologii i właściwych podzespołów, na budowie i rozruchu skończywszy. Podczas tych prac zawsze bierzemy pod uwagę oczekiwania naszych Klientów, jak i specyfikację miejsca, w którym powstanie nasza fontanna.

Śledzi Pan globalne trendy w obszarach działalności Państwa firmy. Z jakimi najbardziej innowacyjnymi rozwiązaniami do tej pory się Pan spotkał?
Oczywiście jesteśmy na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami w zakresie naszej działalności, jednak część z tych innowacyjnych projektów nie jest aktualnie możliwa do zastosowania w galerii handlowej z uwagi na istniejące przepisy. Mam tu na myśli chociażby połączenie wody i ognia, czyli rozwiązań szeroko stosowanych w krajach azjatyckich i Bliskiego Wschodu.

Wspomniał Pan, że najważniejszą wartością dla Watersystem są pracownicy. Jakie aspekty wyróżniają Państwa pracowników i metody pracy?
Kadra inżynierska Watersystem posiada unikalne na polskim rynku kompetencje, know-how i doświadczenie, aby zaoferować możliwe najlepsze rozwiązania, związane z projektem i budową fontann oraz instalacji multimedialnych. Dodając do tego osobiste zaangażowanie w każdy projekt i pasję współpraca z nimi jest prawdziwą przyjemnością tak dla mnie, jak i przede wszystkim Klienta.

Portret

Doświadczenie zawodowe

To dziś coraz rzadziej się zdarza, ale od zawsze jestem związany z Watersystem. Razem zaczynaliśmy naszą przygodę w biznesie. Jestem dyrektorem handlowym i odpowiadam za kontakty z kluczowymi Klientami oraz nadzoruję największe projekty. Jak każda osoba na tym stanowisku, zatwierdzam oferty i przeprowadzam negocjacje. Szczególne miejsce w mojej pracy zajmuje opracowywanie koncepcji nowych obiektów fontannowych – to moja pasja.

Dewiza życiowa?

Uczciwość zarówno w życiu prywatnym, jak i oczywiście zawodowym. Zawsze staram się rzetelnie przedstawić Klientowi wszystkie możliwości, tak aby miał pełną wiedzę na temat proponowanych przez nas rozwiązań, to naprawdę się opłaca. Dzięki temu Klienci do nas wracają, co jest dla mnie największą satysfakcją.

O sukcesie decyduje?

Uczciwość wobec siebie i Klientów, a w codziennej pracy na pewno dokładność i sumienność. A, i jeszcze jedno – terminowość.

Do działania motywuje mnie?

Początek każdej nowej inwestycji. Lubię ten czas, kiedy stoi przed nami wyzwanie związane z nowym projektem. Mając tak dobrych współpracowników, wiem, że wraz z moim zespołem sprostamy każdemu zadaniu.

W ludziach cenię…

Zaangażowanie i kreatywność. Cenię w ludziach „otwarte umysły” i chęć podnoszenia własnej poprzeczki.

Najchętniej wypoczywam…

Aktywnie, bardzo lubię aktywny wypoczynek: tenis, siłownia, ale nie stronię też od łowienia ryb, które, jak wiemy, raczej z aktywnym wypoczynkiem się nie kojarzy (śmiech).

Niezapomniane miejsce

Korea Południowa – kraj, który w tak krótkim czasie dokonał tak wielkich rzeczy. A wszystko dzięki perfekcyjnemu współdziałaniu świata biznesu i polityki. Niesamowity przykład, jak należy wykorzystać potencjał, jaki społeczeństwo ma do zaoferowania.

Film, który wywarł na mnie największe wrażenie…

Pewnie nie będę oryginalny, ale dość długo zachowam w pamięci serial emitowany na Netflixie – „House of Cards”. W wyraźny sposób ukazuje mechanizmy rządzenia obecne w naszym świecie. Jestem również pod wrażeniem interakcji głównego bohatera z widzem.

Ulubiona książka?

Jestem miłośnikiem historii, a w szczególności okresu dotyczącego drugiej wojny światowej. Książka, którą mogę polecić, to „D-day” Stephena E. Ambrose’a. Moim zdaniem pozycja obowiązkowa, która pomaga wiele zrozumieć z tego, co wydarzyło się w XX wieku.

Ulubione danie?

Każde danie kuchni tajskiej, włącznie z deserami. Kuchnia, której po prostu nie można nie polubić, jej aromatu, wyrazistego smaku, lekkości.

Najbliższe wakacje…

Tym razem będę z plecakiem podróżować po Azji, każda noc w innym mieście, to mnie pociąga. Jest tam tyle miejsc wartych zobaczenia, że z przyjemnością do niej wrócę.

Samochód marzeń?

Porsche, ale tylko 911. Jak mawiał ojciec Ferdynanda Porsche: „auto jest albo wygodne, albo daje przyjemność z jazdy – coś trzeba wybrać”.

Najczęściej słucham…

Muzyki dopasowanej do mojego nastroju, nie jestem melomanem.

Obecnie centra handlowe w Polsce znajdują się w trakcie ewolucji i dużych zmian, podyktowanych także ograniczeniami w handlu nakładanymi przez państwo. Czy będzie ona miała większy wpływ na działalność i ofertę Państwa firmy w naszym kraju?
Ewolucja to następstwo rosnących oczekiwań Klientów centrów handlowych. Napędza zmiany, a my będziemy za nimi podążać, a nawet wyprzedzać je, proponując Inwestorom rozwiązania, których nie oczekują. To nasza dewiza, chcemy być zawsze dwa kroki przed konkurencją.

Z którego do tej pory zrealizowanego projektu jest Pan najbardziej dumny i dlaczego?
Ze wszystkich naszych projektów jestem dumny, choć najbardziej oczywiście lubię te projekty, w których wdrażamy rozwiązanie do tej pory niestosowane na naszym rynku. Takim pionierskim rozwiązaniem była drukarka wodna zrealizowana w 2018 roku w Atrium Promenada w Warszawie. Niezwykłość projektu polegała na zastosowaniu instalacji w kształcie okręgu. Zawieszona 14 metrów nad posadzką, sprawia, że nikt nie przechodzi obok obojętnie, a zdziwienie i uśmiech malują się na twarzach oglądających. To pierwsza taka instalacja w Europie.

Zawsze słyszę przy pierwszych rozmowach: chcemy czegoś, czego nie ma w innej galerii…

Który aspekt Pana pracy jest najbardziej wymagający?
Chyba przede wszystkim projekt takiej koncepcji fontanny, która zaskoczy Klienta, nie będzie oczywista. Zawsze słyszę przy pierwszych rozmowach: chcemy czegoś, czego nie ma w innej galerii…

Jak wyobraża sobie Pan rozwój firmy Watersystem w perspektywie kolejnych 10 lat?
Jesteśmy liderem rynku i dalszy rozwój naszej firmy to oczywiście utrzymanie tej pozycji, ciągłe poszerzanie horyzontów oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań.

Dziękujemy za rozmowę.

Źródło: Magazyn Galerie Handlowe

Fotografia: Watersystem

Data publikacji: 10 czerwca 2019