Krzysztof Sajnóg, Blue City

Blue City: Preferencje konsumenckie są jak żywy organizm…

Centra handlowe i sklepy stale zmieniają się zgodnie z potrzebami konsumentów. W post pandemicznej rzeczywistości czekają je kolejne wyzywania – mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Krzysztof Sajnóg, Dyrektor Marketingu Blue City.


Krzysztof Sajnóg, Blue City: Coraz większą rolę odgrywa e-handel, co nie oznacza schyłku sprzedaży offline. Klienci lubią dotknąć produktów, przymierzyć. Ponadto zakupy w sklepach stacjonarnych nie są obarczone dodatkowymi kosztami, związanymi z przesyłką zamówienia. Sklepy online i offline to oferta uzupełniająca się wzajemnie, a nie konkurencyjna, i tak właśnie powinna być postrzegana przez sklepy. Jednak koniecznością mogą stać się rozwiązania, które pozwolą przyspieszyć proces zakupów i znacznie je ułatwią.

W erze zapracowanych i zabieganych klientów komfortowym rozwiązaniem jest możliwość sprawdzenia poprzez sklep internetowy, dostępności produktów w salonach offline marki, a następnie wybranie się do sklepu stacjonarnego, w którym produkt jest osiągalny. Pożądaną usługą jest click & collect, która umożliwia zakup produktu w sklepie internetowym i osobisty odbiór zamówienia w wybranym przez siebie miejscu i dogodnej porze. Badania pokazują, że podczas odbierania zamówień w systemie click & collect, klienci często dokonują dodatkowych zakupów.

Handel przyszłości to umiejętne dostosowanie narzędzi z e-sklepu w połączeniu z tradycyjnymi zabiegami Visual Merchandisingu, które będą budować będzie pozytywne doświadczenia klientów. W niedalekiej przyszłości część sklepów może stać się showroomami, uzupełnionymi o multimedialne ekrany czy tablety, połączone w sterowaną zdalnie sieć.

Przydatne staje się skorzystanie z karty produktu w sklepie online, gdzie znajduje się dokładne opisy, a także aplikacje skanujące kody QR lub kody kreskowe i wyświetlające cechy produktu. Po porównaniu, klient może dokonać zakupu stacjonarnie, dzięki czemu nie czeka na dostawę i nie ponosi kosztów transportu. Ważna jest obecność marki czy sklepu w social mediach i właściwe dopasowanie do odbiorców kampanii reklamowych w tych kanałach. Ponadto za pośrednictwem kanału społecznościowego klienci mogą kupować produkty od ręki, niezależnie od czasu i miejsca. Nie można również zapominać o influencerach, którzy mają duży wpływ na kupujących. Ważne jest przypominanie konsumentom, że zakupy stacjonarne to świadome wybory, z możliwością nie tylko osobistego sprawdzenia i przymierzenia produktu, ale też profesjonalnego doradztwa przez obsługę sklepu, co z kolei przyczynia się do mniejszej ilości zwrotów towarów.

Preferencje konsumenckie są jak żywy organizm, nieustannie ulegają mniejszym lub większy zmianom. Przy coraz nowszych i bardziej intuicyjnych urządzeniach, które posiadamy, zmieniają się również potrzeby technologiczne klientów. Konsument stał się obecnie specjalistą od kupowania. Poprzez zaadaptowanie się do zmieniającej się rzeczywistości i nowe, mobilne rozwiązana, konsumenci na każdym kroku dbają o to, aby ułatwić sobie życie, podejmować rozsądne decyzje zakupowe.

Źródło: Blue City

Fotografia: Blue City

Data publikacji: 21 października 2021