Marek Kowalski - FPP

FPP: Szansą dla galerii handlowych jest rozwój handlu hybrydowego

Centra handlowe muszą postawić obecnie na automatyzację i cyfryzację – a więc połączenie handlu tradycyjnego z internetowym – mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Marek Kowalski, Przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP)


Marek Kowalski, FPP: Podobne założenia mogą być wdrażane w częściach rozrywkowych. Powoli centra handlowe będą musiały pogodzić się z faktem, że nie będą już miejscem rodzinnego spędzania czasu, ale miejscem krótszych wypadów do rzeczywistości. Dlatego szansą dla galerii handlowych jest rozwój handlu hybrydowego – zwiększenie kanału online, co przykładowo obserwujemy już w sklepach eobuwie.pl. Pandemia przyspieszyła naturalne zmiany w preferencjach klientów, co zmierza do tworzenia showroomów i przenoszenia sprzedaży do kanału e-commerce.

Myślę, że dziś klienci najpoważniej podchodzą do kwestii zapewnienia bezpieczeństwa w centrach handlowych. Oznacza to przestrzeganie dystansu społecznego i odpowiednie środki oraz procedury dezynfekcji. Automatyczne mierzenie temperatury jest dodatkowym atutem – jednak to właściwe rozwiązania wdrożone i przestrzegane zarówno przez pracowników, jak i wszystkich klientów mogą sprawić, że galerie handlowe zapracują na miejsca bezpieczne z punktu widzenia pandemii koronawirusa. Lockdown i ograniczenia w gospodarce jasno pokazały, że klienci bardzo szybko adaptują się do nowej sytuacji i z łatwością przechodzą do kanału e-commerce. Dlatego ważne będzie wprowadzanie takich opcji – niektóre sieci handlowe jako pierwsze uruchomiły rozwiązania typu odbiór zakupów na parkingach, dostawy za pośrednictwem sieci transportowych czy click&collect – czyli odbiór zamówienia złożonego online w sklepie. Takie hybrydowe opcje będą się na pewno rozwijać.

Centra handlowe na pewno będą się nadal zmieniać – czeka je spora inwestycja w nowe technologie – wirtualne spacery po centrum handlowym, zakupy w czasie rzeczywistym online, a nawet uruchomienie wirtualnej części rozrywkowej – na przykład e-gaming. Początkowo może to być trudne wyzwanie – ale przyszłościowo może dać centrom handlowym nowe opcje – na przykład poszerzenia zasięgów geograficznych. Wtedy już nie lokalizacja, ale jakość wirtualnej oferty może decydować o zainteresowaniu konsumentów – a tym samym ruchu w galerii handlowej. Wirtualne pasaże zakupowe czeka zatem skokowy rozwój.

Źródło: FPP

Fotografia: FPP

Data publikacji: 27 listopada 2020