Ilona Szafer - Galeria Katowicka - panorama

Galeria Katowicka: Pandemia koronawirusa wymusiła radykalne zmiany

Pandemia wywarła ogromny wpływ na funkcjonowanie branży retail oraz bezpośrednio powiązanych z nią sektorów gospodarki. Dodatkowo, znaczącej zmianie uległy również zwyczaje konsumentów – podkreśla dla Magazynu Galerie Handlowe Ilona Szafer, Senior Asset Manager w Savills Investment Management, przedstawiciel właściciela Galerii Katowickiej


Galeria Katowicka, jedno z najprężniej działających centrów handlowo-rozrywkowych w Aglomeracji Śląskiej, zawsze wyróżniała się rozbudowaną ofertą pozahandlową. Była miejscem, w którym dzieją się ważne dla społeczności lokalnej wydarzenia, zapewniała odwiedzającym szeroką i różnorodną ofertę: od warsztatów kawowych po premiery Teatru Śląskiego. Pandemia koronawirusa wymusiła radykalne zmiany, zawiesiła wszystkie dodatkowe aktywności, powodując koncentrację niemal wyłącznie na funkcji handlowej – przy zachowaniu najwyższych standardów reżimu sanitarnego. Bezpieczeństwo odwiedzających i personelu najemców oraz komfort zakupów, stanowią priorytet.

Niezależnie jednak od aktualnej sytuacji, centra handlowe pozostaną obiektami kojarzonymi z rozrywką i miło spędzanym wolnym czasem, a nie wyłącznie zakupami. Gdy będziemy żegnać ograniczenia wywołane pandemią i odbudowywać życie społeczne, rola galerii handlowych będzie w tym procesie bardzo istotna. W Galerii Katowickiej jesteśmy tego świadomi i już teraz opracowujemy strategię, która pomoże nam w szybkim tempie odbudować świadomość szerokiej oferty kulturalnej i rozrywkowej w obiekcie.

Branża eventowa została zamrożona jako jedna z pierwszych, a przeprowadzone analizy pokazują, że przychody w tym sektorze spadły o prawie 80%. Centra handlowe, również mocno dotknięte kryzysem wywołanym pandemią, były znaczącym i stabilnym odbiorcą różnorodnych wydarzeń. W związku z obostrzeniami i różnego rodzaju ograniczeniami oraz brakiem możliwości organizacji eventów w dotychczas znanych formatach, zarządcy centrów handlowych stanęli przed wyzwaniem modyfikacji strategii działań. W „nowej rzeczywistości” kluczowe stało się wsparcie sprzedaży oraz pobudzanie odwiedzalności. Galeria Katowicka również poszła tą ścieżką i zdecydowanie zwiększyła liczbę akcji pro-sprzedażowych, zachęcających klientów do odwiedzin i przynoszących wymierne korzyści zarówno konsumentom, jak i naszym najemcom. Stopniowo powracamy także z innymi formami aktywności na terenie obiektu – przykładem może być grudniowa akcja „Święta bez stresu”, w trakcie której klienci otrzymywali nasze wsparcie w wyborze prezentu w określonym budżecie, choć i w jej przypadku, część atrakcji dostępnych jest w wersji online, a działania w Galerii stanowią ich dopełnienie. Mamy nadzieję, że gdy tylko zmieni się sytuacja związana z pandemią, powoli uda się powrócić do poprzedniej formuły wydarzeń. Bardzo ciężko jest jednak prognozować, kiedy dokładnie to nastąpi. Należy przy tym pamiętać, że niektóre rozwiązania, łączące fizyczne uczestnictwo w poszczególnych wydarzeniach z wirtualną rzeczywistością pozostaną już z nami na stałe.

Mimo dużej konkurencji ze strony e-commerce, zakupy w centrach handlowych nadal pozostają preferowaną formą dla większości Polaków. Zakupy to przecież nie tylko transakcja handlowa, ale też wartości dodatkowe, jak choćby interakcje z innymi ludźmi. Centra handlowe w 2021 muszą skupić się na przeżyciach i emocjach, których e-commerce dostarczyć zwyczajnie nie jest w stanie. Należy przy tym bezwzględnie pamiętać o bezpieczeństwie i komforcie wszystkich osób odwiedzających centra handlowe. Przestrzeganie reżimu sanitarnego oraz wdrożenie szeregu rozwiązań i działań, mających na celu zapewnienie ochrony klientom, stanowi absolutny priorytet – na którego bazie możemy odbudowywać odwiedzalność galerii handlowych.

Musimy także pamiętać, iż powrót do poziomu odwiedzalności i wyników sprzedaży sprzed pandemii to długofalowy proces, który nie przebiega jednolicie. Niebagatelne znaczenie będą miały także kolejne ograniczenia i ponowne zamknięcie centrów handlowych. Ich wprowadzenie znacznie utrudnia ponowne rozpędzenie się całej branży.

Mimo tych wszystkich przeciwności, spoglądam w przyszłość z dużym optymizmem. Myślę, że 2021 będzie kolejnym rokiem, w którym głównym celem będzie budowanie i utrzymanie lojalności Klienta. Taką relację opartą na zaufaniu buduje się latami, wykorzystując różne działania: od przemyślanej akcji lojalnościowej, jak KatoKarta w Galerii Katowickiej, przez CSR, aż po otwartą i dwustronną komunikację z Klientem. I właśnie na budowaniu szczerej, partnerskiej i dwukierunkowej relacji z klientem Galeria Katowicka skupi się w pełnym wyzwań 2021 roku.


Banner-sesja-fotograficzna-centrum-handlowego

Źródło: Galeria Katowicka

Fotografia: Galeria Katowicka

Data publikacji: 8 lutego 2021