Lagardere: Sklepy stacjonarne mają dużą gamę możliwości

Pandemia przyspieszyła widoczne już w poprzednich latach zmiany w handlu. Większość dotychczasowych trendów, takich jak rozwój nowoczesnych technologii, zwiększanie udziału e-commerce, upowszechnienie się omni-channel, rozwój konceptów bezzałogowych, rosnąca popularność tymczasowych konceptów pop-up stores tylko przyspieszyła proces przeobrażeń w handlu – podkreśla dla Magazynu Galerie Handlowe Dariusz Sinkiewicz, Dyrektor Generalny Sieci Detalicznej Inmedio, Dyrektor Zarządzający Travel Essentials.


Dariusz Sinkiewicz, Lagardere Travel Essentialns: Wymienię parę trendów, które zyskały na znaczeniu i są wdrażane coraz częściej przez sieci sklepów stacjonarnych. Fakt, że coraz więcej użytkowników internetu i smartfonów wykorzystuje aplikacje i porusza się coraz sprawniej w wirtualnym świecie sprawia, że wykorzystywanie możliwości jakie dają nowoczesne technologie staje się koniecznością.

Płatności mobilne – Sieci rozwijają swoje aplikacje ułatwiające i usprawniające proces płatności, rozwija się też bankowość mobilna a to doprowadzi do ujednolicenia metod płatności Na przykład – program Starbucks Mobile Order & Pay ruszył w 2015 r. W zeszłym roku już ponad 44 miliony użytkowników miało pobraną aplikację mobilną sieci, z czego 21% używa jej do płatności online. Walmart może się pochwalić najczęściej pobieraną aplikacją mobilną – korzysta z niej już 58 milionów użytkowników a ok. 20% z nich dokonuje płatności przy użyciu aplikacji. (dane z roku 2020).

Kasy samoobsługowe – dają klientom możliwość maksymalnej oszczędności czasu – stają się szczególnie w sklepach wielkopowierzchniowych stałym wyposażeniem strefy kasowej. Klienci przekonali się do tej formy płacenia za towary ceniąc sobie sprawność i szybkość całego procesu

Sklepy samoobsługowe – Bezzałogowe sklepy dające możliwość zrobienia szybkich zakupów przy wygenerowaniu oszczędności na kosztach personalnych. Przykłady: Amazon otworzył sklep bez kas dla pracowników w Seattle. Przy pomocy aplikacji mobilnej i technologii wizualnej i sensorycznej sklep „widzi” ruch klienta i pobiera płatność automatycznie bez konieczności przechodzenia przez kasy.

Sztuczna inteligencja – Programy komputerowe, które same się uczą na bazie kontaktu z klientem, wspomagają procesy sprzedażowe w sklepach i wzbogacają wiedzę sprzedawców o potrzebach klienta. Np. Wielu najemców w USA korzysta już z technologii Watson (IBM) „Macy’s On Call”, która umożliwia klientom zadawanie pytań i kieruje ich do celu zakupów.

Sieć z odzieżą sportową Under Armour korzystając programu Watson stworzyła aplikację, która udziela klientom informacji o ich zdrowiu i planie treningowym. North Face wprowadził aplikację, która pomaga lepiej dopasować kurtkę w zależności od celu podróży. Sztuczna inteligencja wspomaga również procesy kontrolne związane z zarządzaniem kategoriami produktów – takimi jak – przestrzeganie planogramów, obecność danych SKU na półce, ceny.

Drony – Zapewniają większą efektywność procesów w sklepie i magazynie Przykład Niektórzy najemcy wykorzystują drony do zarządzania zapasami i dostarczania towarów wewnątrz dużych sklepów.

Dynamiczne ceny – Ustalanie cen towarów na podstawie aktualnego popytu i podaży, co pozwala na maksymalizację zysku i łatwiejsze pozbycie się zalegającego towaru.

Programy lojalnościowe w formie aplikacji umożliwiające stały kontakt z klientami poprzez wysyłanie bieżącej informacji o promocjach, i dające klientom możliwość korzystania z promocji, wykorzystania voucherów zakupowych czy zbierania punktów w aplikacji i późniejszej wymiany na produkty.

Sklepy stacjonarne mają dużą gamę możliwości – od aromamarketingu począwszy, poprzez całą sferę związaną z obsługą klienta, doradztwem i informowaniem klienta o specyfice danych produktów czy usługach dodatkowych oferowanych przez daną markę czy sklep.

Sklepy online oferują oczywiście korzyści związane z oszczędnością czasu i większą ofertą, natomiast nic nie zastąpi wielu osobom bezpośredniego kontaktu z produktem, personelem sprzedającym itd.

Doświadczenie zakupowe jest dla wielu osób ważne. Nie wyobrażają sobie kupowania np. ubrań bez uprzedniego ich przymierzenia, sprawdzenia rodzaju materiału, faktury, koloru itd.

Aplikacje lojalnościowe dają klientom więcej możliwości odbioru punktów i nagród bezpośrednio w sklepach stacjonarnych. Są bez wątpienia bardzo ważnym narzędziem w komunikacji z klientem.

Nieuniknione jest łączenie kanałów sprzedaży online i offline, przez sklepy – dające możliwość odbiorów zamówień on-line, wymiany i zwrotu towarów, ale także prowadzenia sprzedaży Live przez osoby znające produkty i mogące odpowiadać w czasie rzeczywistym na pytania klientów. Klienci cenią sobie przede wszystkim wygodę robienia zakupów oraz oferty promocyjne – wszelkie rozwiązania przyspieszające ten proces – tak więc zarówno szybkie płatności, możliwość robienia zamówień z wyprzedzeniem, wykorzystanie aplikacji umożliwiających wcześniejszy wybór produktów lub ofert promocyjnych cieszą się uznaniem klientów.

Czy sklepy samoobsługowe będą trendem, który przetrwa? Jest to z pewnością technologiczna nowinka i umożliwia klientom dokonywanie szybkich zakupów, natomiast czy ten format będzie rentowny dla operatorów, pomimo oszczędności na kosztach personalnych i wejdzie na stałe w krajobraz handlowy, czas pokaże.

Źródło: Lagardere Travel Essentials

Fotografia: Lagardere Travel Essentials

Data publikacji: 18 października 2021