Przemyslaw-Lutkiewicz-LPP

LPP: Klienci wciąż cenią sobie bezpośredni kontakt z produktem

Rok 2020 dla całej branży jest wyjątkowo trudny. Kryzys związany z pandemią odbił się dotkliwie na wynikach niemal każdej spółki działającej w obszarze handlu detalicznego – mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Przemysław Lutkiewicz, Wiceprezes Zarządu LPP S.A.


Pomimo dwóch lockdownów jakich doświadczyliśmy w ciągu tego roku obserwujemy, że klienci wciąż cenią sobie bezpośredni kontakt z produktem i odwiedzają centra handlowe. W LPP po 9 miesiącach br. sprzedaż stacjonarna stanowi kluczowy obszar naszej działalności i w minionym okresie odpowiadała za ponad 70% naszych przychodów.

Obserwujemy zdecydowany wzrost konwersji w sklepach stacjonarnych, co oznacza, że dziś klient decydujący się na odwiedziny w galerii handlowej przychodzi do niej w celu dokonania konkretnych zakupów, a nie jak wcześniej w poszukiwaniu inspiracji modowych. Wcześniej sklepy w dużej mierze pełniły rolę showroomów, dając klientom możliwość bezpośredniego kontaktu z produktem, co ma szczególne znaczenie w przypadku odzieży. Często wizyta w sklepie nie była finalizowana zakupem. Gros klientów preferowało odwiedzenie salonu, bliższe zapoznanie się z produktem, przymierzenie go, natomiast sam proces zakupowy finalizowany był w internecie. Dziś wyraźnie widać zmianę zachowania w tym zakresie. Klient decydując się na wizytę w galerii handlowej, udaje się do niej z konkretnym zamiarem obejrzenia produktu wypatrzonego w internecie, przymierzenia go i dokonania jego zakupu.

Co więcej powoli obserwujemy także zmianę funkcji sklepów tradycyjnych. Dziś nie ogranicza się ona wyłącznie do samego procesu zakupowego. Salon staje się integralną częścią modelu sprzedaży wielokanałowej. W obecnej dobie część klientów przeszła do internetu wraz ze swoimi tradycyjnymi przyzwyczajeniami zakupowymi, gdzie kupno preferowanego produktu wiązało się z natychmiastowym jego odbiorem. Dziś wiele osób, w obawie przed pandemią rezygnuje z wizyty w galeriach handlowych, jednak nie akceptuje możliwości dysponowania zakupionym towarem po upływie dwóch lub trzech dni od transakcji. To postawiło przed firmami branży handlowej nowe wyzwania w zakresie dostawy zamówionego towaru. Dlatego w LPP postawiliśmy na model omnichannelowy, w którym klient dokonujący zakupu online otrzymuje zamówiony towar nie jak dotąd z magazynu centralnego, lecz z salonu zlokalizowanego najbliżej miejsca zamieszkania klienta. Tym samym znacząco udało się skrócić czas dostawy zamówienia i zbliżyć doznania zakupowe klienta, do których przyzwyczaił się w tradycyjnej formule zakupu. Równolegle coraz popularniejszym staje się opcja click & collect, w której klient realizuje zakup produktu w internecie z opcją jego odbioru w pobliskim salonie. To oznacza transformację funkcji sklepów stacjonarnych i ich nadal znaczącą funkcję w branży handlu detalicznego.


RADA PROGRAMOWA BANNER

Źródło: LPP

Fotografia: LPP

Data publikacji: 18 lutego 2021