Alpay Güner CEO MediaMarktSaturn Polska

MediaMarktSaturn Polska: Handel podlega nieustannym zmianom

Niezmiennie jednym z koniecznych warunków współczesnego centrum handlowego jest mix i atrakcyjność oferty najemców w obrębie obiektu – mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Alpay Güner, CEO MediaMarktSaturn Polska


Alpay Güner, MediaMarktSaturn Polska: Centra muszą jednak bardziej angażować odwiedzających w odnalezienie ich specyfiki. Nie jest to łatwe do zdefiniowania, ale widzimy to na licznych przykładach: dwa centra handlowe w tym samym mieście, z mniej więcej tymi samymi sklepami, ale z zupełnie innym ładunkiem emocjonalnym wokół siebie. Obecnie wydaje się to być nawet ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Z tego punktu widzenia można również docierać do zupełnie innych grup docelowych i przyciągać je do swojego centrum, a nawet utrzymywać ekscytację klientów na wysokim poziomie tak, aby każda wizyta była dla nich pozytywnym zaskoczeniem. Nie oznacza to, że będzie tam drogo.

Innym bardzo ważnym czynnikiem są bezpłatne parkingi. Klient już traci czas, paliwo, a przy tym jeszcze ponosi koszty parkowania, aby wjechać do centrum handlowego. W przeciwieństwie do tego, wszyscy oferujemy już bezpłatne dostawy do domu. Z drugiej strony na nas sprzedawcach spoczywa odpowiedzialność za konkurencyjny krajobraz, którzy tworzymy w ramach naszych sklepów. Oczywiście również wiele innych czynników wpływa na decyzję o obecności w danym centrum handlowym, ale w pierwszym etapie są one najważniejsze.

Współczesny klient porusza się w wielu kanałach i naszym celem jest, żebyśmy byli wszędzie tam obecni. Niezmiennie bardzo ważnym elementem naszej strategii omnichannelowej są sklepy stacjonarne, dlatego na bieżąco modernizujemy i optymalizujemy powierzchnie handlowe, żeby odpowiadały aktualnym światowym trendom i potrzebom użytkowników nowoczesnych technologii. Cały czasy rozbudowujemy również portfolio usług, zapewniając kompletne rozwiązania. Dzięki temu nasze sklepy prezentują wysoki poziom pod względem doboru asortymentu i jego prezentacji, zapewniając unikalne doświadczenia zakupowe. Pracujemy nad koncepcją nowych formatów sklepów, rozpatrujemy np. możliwość wdrożenia konceptu sklepu „Lighthous”, jaki wystartował w 2020 r. we Włoszech i w Rotterdamie w roku 2021. Daje on możliwość klientom zapoznania się z najnowszymi rozwiązaniami w obszarze konkretnych światowych brandów.

Handel podlega nieustannym zmianom. Dodatkowo, dynamiczny rozwój e-commerce w okresie pandemii i otwarcie się na ten kanał sprzedaży szerokiej grupy konsumentów rzuca zupełnie nowe światło na zasadność dużych formatów. Nie oznacza to oczywiście, że one przestaną istnieć, ale w zależności od branży czy lokalizacji konieczna może być zmiana koncepcji i optymalizacja powierzchni sprzedaży. Jest to naturalny proces reagowania na zmieniające się warunki rynkowe, aktualne potrzeby konsumentów czy kierunki strategii rozwoju danej firmy. W przypadku branży elektroniki użytkowej ten proces już trwa. Ma na to wpływ m.in. miniaturyzacja urządzeń – nie potrzeba już tak dużej przestrzeni, żeby zaprezentować szeroki wybór np. komputerów czy telewizorów. Kompletna oferta jest również dostępna na stronie internetowej. Z drugiej strony są lokalizacje, gdzie duża powierzchnia jest atutem i stanowi przewagę konkurencyjną.

Co do relacji biznesowych to powinny zawsze opierać się na wzajemnym szacunku, dialogu i otwartości na poszukiwanie najlepszych rozwiązań, zwłaszcza kiedy pojawiają się ewentualne trudności. Ograniczenia związane z pandemią były nieoczekiwanym testem postaw i dojrzałości biznesowej dla wszystkich uczestników rynku bez względu na charakter działalności i relacji biznesowych. Z naszej perspektywy biznes poradził sobie z tą trudną dla wszystkich sytuacją poprzez partnerskie wypracowanie rozwiązań akceptowalnych przez zainteresowane strony. To dobrze rokuje na przyszłość. Podstawą udanych relacji na linii wynajmujący-najemca zawsze będzie przestrzeganie warunków umowy, ale również otwarta komunikacja, zrozumienie specyfiki działalności i potrzeb partnera handlowego. Ostatecznie mamy wspólne cele, które składają się na zapewnienie jak najlepszych doświadczeń naszym klientom, a tych chcemy mieć w naszych sklepach jak najwięcej.

Źródło: MediaMarktSaturn Polska.

Fotografia: MediaMarktSaturn Polska.

Data publikacji: 2 sierpnia 2021