W ostatnich latach dyskonty umacniały swoją pozycję nad hipermarketami, a lockdown spowodowany pandemią jeszcze bardziej utrwalił tę przewagę. Wśród czynników, które miały na to największy wpływ Tomasz Gawlik, szef ekspansji ALDI, wymienia bliskość i łatwość dotarcia do sklepu bezpośrednio z domu oraz kwestie związane z bezpieczeństwem – mniej ludzi w jednym pomieszczeniu oraz sama przestrzeń. W najbliższych miesiącach ALDI wykorzysta tą przewagę otwierając do końca roku jeszcze 35 sklepów.
Sklepy spożywcze to jedna z tych branży, która z niewielkimi ograniczeniami mogła funkcjonować przez cały okres trwania pandemii koronawirusa. Jak ocenia Pan ten ostatni rok działalności sieci ALDI?
Miniony rok był bardzo wymagający. Zawrotna dynamika wprowadzanych zmian i regulacji dla handlu w związku z pandemią, jedne procesy przyspieszyła np. rozwój e-commerce i rozwiązań technologicznych, inne zaś spowolniła lub zmieniła. Konieczność przystosowywania się do nich w krótkim czasie jeszcze bardziej podkreśliła wartość zasobów ludzkich – zgrane i sprawnie działające zespoły były podstawą skutecznie prowadzonych działań. Wielu przedsiębiorców, w tym także ALDI, wdrożyło rotacyjny system pracy oraz pracę zdalną. Bardziej niż zwykle znaczenia nabrała dbałość o zdrowie i higienę, zarówno klientów, jak i samych pracowników. Stabilność zatrudnienia, ale także osobiste bezpieczeństwo i zdrowie pracowników stały się kluczowe. ALDI podjęło szereg inicjatyw w tym obszarze. Niewątpliwie zaangażowani pracownicy, jasno określona strategia, umiejętność szybkiego i elastycznego podejścia do zmiennych warunków to podstawy determinujące sukces i przetrwanie.
Z jakimi największymi przeszkodami wynikającymi z pandemii się Państwo spotkali?
Wspomniana przeze mnie konieczność przystosowania się do dynamicznie wprowadzanych regulacji dla całej branży, w tym szczególnie ograniczenia liczby klientów przebywających w tym samym czasie w sklepie i konieczność wdrożenia skutecznego systemu kontrolowania tych limitów. Dodatkowym utrudnieniem była również kwestia braku możliwości bezpośrednich spotkań w gronie współpracowników firmy jak i współpracy pomiędzy naszymi partnerami – ale dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii multimedialnych również i z tym problemem sobie poradziliśmy.
W jaki sposób pandemia koronawirusa wpłynęła na odwiedzalność i sprzedaż w sieci ALDI?
Ograniczenia i obostrzenia na pewno wpłynęły na dynamikę sprzedaży, ale również na nieprzewidywalność jej zmian. Pojawiły się nowe trendy i szanse, które dobrze zostały przez nas zdefiniowane i odpowiednio zareagowaliśmy na nowe potrzeby konsumentów.
Według Cushman& Wakefield klienci w ostatnich miesiącach częściej odwiedzali dyskonty niż np. hipermarkety. Jak Pan myśli, dlaczego?
Rzeczywiście, wiele mówi się ostatnio na ten temat w przestrzeni publicznej i trudno nie zgodzić się z dotychczasowymi komentarzami. Dyskonty w ostatnich latach umacniały swoją pozycję nad hipermarketami, a lockdown spowodowany pandemią jeszcze bardziej utrwalił tę przewagę. Wśród czynników, które miały na to największy wpływ z pewnością należy wymienić bliskość i łatwość dotarcia do dyskontów bezpośrednio z domu oraz kwestie związane z bezpieczeństwem – mniej ludzi w jednym pomieszczeniu oraz sama przestrzeń. Niewątpliwie też w przypadku sklepów takich jak ALDI olbrzymie znaczenie ma stosunek jakości do ceny kupowanych produktów.
Na całym świecie 5000, a w Polsce do końca roku ma być 200 sklepów ALDI. Jakich lokalizacji Państwo poszukują?
Do początku 2020 roku sklepy ALDI obecne były głównie w miastach południowej, centralnej i zachodniej Polski. Do końca grudnia 2020 roku pojawiły się 24 nowe sklepy. Aktualnie sieć posiada 173 markety i planuje jeszcze do końca tego roku otworzyć kolejne 35 z 45 zaplanowanych na 2021 rok. Pod koniec tego roku, będziemy posiadać sklepy w każdym województwie. To wskazuje jak dynamicznie rozwijamy się w Polsce. Chcemy być obecni jak najbliżej naszych klientów, dlatego poszukujemy dobrze skomunikowanych lokalizacji, blisko osiedli – domów mieszkalnych, ale i główne centra zakupowe i biurowe są uwzględniane w naszej strategii. Interesują nas nieruchomości o powierzchni powyżej 3000 m2 (kupno), lokali o powierzchni od 800 m2 (najem, kupno). Osoby zainteresowane zapraszamy do kontaktu poprzez kontakt mailowy: nieruchomosci@aldi.pl
ALDI planuje wzmocnić swoją obecność w strategicznych regionach i dotrzeć do obszarów, w których jeszcze nie jest obecny. Które z rynków są dla firmy najbardziej chłonne i jakie elementy mają na to wpływ?
Mogę tylko powiedzieć, że spółki Grupy systematycznie badają potencjał rozwoju.
Misją ALDI jest oferowanie konsumentom najwyższej jakości produktów, w możliwie najniższych cenach. W jaki sposób udaje się realizować te założenia?
Miliony ludzi w całej Europie kupują w ALDI, korzystając z codziennej oferty artykułów spożywczych, które są świeże, wysokiej jakości i w przystępnej cenie. Ułatwiamy naszym klientom zakupy jak to tylko możliwe. Oznacza to dla nas upraszczanie codziennych zadań za pomocą wiarygodności, jasnej oferty i łatwej orientacji. Podstawą naszego sukcesu są efektywne procesy i siła międzynarodowego przedsiębiorstwa. Nasze podejście jest spójne i konsekwentne, potencjał leży w połączeniu odwagi z mądrością. Bycie liderem niekoniecznie zakłada dominację na każdym rynku – silna pozycja na rynku osiągania jest dzięki strategii cenowej i kosztowej w połączeniu z elementami wywołującymi zachwyt klientów.
Sieci handlowe wykorzystują różne sposoby, aby zapewnić klientom jak najbardziej atrakcyjne ceny. Niektóre zrezygnowały z gazetek z produktami, czy akcji marketingowych, inne ograniczyły elementy wystroju i standardowe półki z produktami, a zakupy można zrobić bezpośrednio z palet i kartonów. Z jakich rozwiązań korzysta ALDI, by maksymalnie obniżyć ceny produktów?
W każdej biznesowej decyzji, którą podejmujemy staramy się mieć na uwadze dobro klienta. Nadal wydajemy gazetki z produktami, rozwijamy stronę internetową oraz newsletter konsumencki. By zwiększyć świadomość marki, lojalność i zaangażowanie klientów oraz dotrzeć do nowych konsumentów uruchomiliśmy pierwszą w historii ALDI w Polsce Wielką Loterię. Szczególną dbałość przykładamy do koncepcji wnętrz naszych sklepów – to, co nas wyróżnia to szerokie alejki między półkami, wyjątkowe marki własne, po które chętnie się wraca oraz wysoka jakość produktów przy relatywnie niskiej cenie.
Sprzedaż internetowa artykułów spożywczych to obecnie ok. 1% udziału w całej sprzedaży rynku FMCG (Cushman & Wakefield). Jak Pan myśli, dlaczego Polacy nie są przekonani do robienia zakupów spożywczych online?
Może to wynikać ze stosunkowo łatwej dostępności dyskontów – znajdują się one na tyle blisko i na wyciągnięcie ręki, że zawsze i w każdej chwili najpotrzebniejsze zakupy można zrobić osobiście, po drodze, przy okazji. Z pewnością jednak jest to też kwestia wypracowania pewnych nawyków i wprowadzenie do użytku popularnej i wygodnej w obsłudze aplikacji, która nie będzie substytutem codziennych zakupów, a równorzędnym i komplementarnym ich uzupełnieniem.
ALDI posiada swoją markę własną. Czym ona się charakteryzuje? Ile produktów ma w swojej ofercie?
Marki własne są prawdziwą siłą ALDI. Są to produkty, po które chętnie się wraca w myśl naszego hasła „Raz ALDI, zawsze ALDI”. Obecnie w sklepach ALDI w Polsce znajdują się 102 brandy marek własnych, w obrębie których klienci znajdą bogaty asortyment produktów z kategorii chemii domowej (Akuta), nabiału (Mleczna Rzeka), włoskie specjały (oliwy, sosy, przystawki) będące domeną marki Casa Morando, warzywa i owoce ŚwieżeJesz, starannie wyselekcjonowane produkty ekologiczne pod marką Gut Bio, słodycze, wędliny, produkty do grilla (BBQ), kosmetyki Biocura i masę innych. Wspólnym mianownikiem tych produktów jest gwarancja jakości często na równi z markami premium oraz unikalność. Przeprowadzone testy i ich wyniki są dla nas kolejnym potwierdzeniem, że oferujemy produkt, który realizuje naszą misję, czyli dostarczanie wysokiej jakości produktów w najniższej możliwej cenie.
Nowoczesne technologie towarzyszą nam już właściwie w każdej dziedzinie życia. W jaki sposób ALDI wykorzystuje inteligentne rozwiązania w swoich sklepach?
ALDI nieustannie pracuje nad wdrażaniem nowych technologii w kolejne obszary funkcjonowania sklepów, przez wewnętrzne rozwiązania informatyczne, po komunikację marki i rozwiązania stosowane w sklepach – jak inwestycje w zieloną energię. Wszystkie nowo otwierane sklepy posiadają technologie przyjazne środowisku. Już teraz dzięki wdrożonym rozwiązaniom w szczególności instalacji fotowoltaicznej montowanej na dachach sklepów sieci w całej grupie ALDI Nord wytwarzanych jest 52 400 mwh energii elektrycznej – czyli tyle, ile wystarczy, aby zaspokoić roczne zapotrzebowanie na elektryczność 13 000 gospodarstw domowych. W Polsce również planujemy szerszy rozwój tego typu rozwiązań. Do końca 2021 cała Grupa Przedsiębiorstw ALDI Nord ograniczy także o 40% emisję gazów cieplarnianych w porównaniu z rokiem 2015. Wszystkie nowe sklepy będą posiadały technologie odzyskujące ciepło z systemów chłodniczych. W latach 2018 i 2019 Grupa ALDI Nord zredukowała emisję związaną ze stratami środków chłodniczych o około 8%. Świadomość ekologiczna i dbałość o środowisko naturalne jest dla ALDI bardzo ważną sprawą.
Sytuacja związana z COVID-19 na zawsze zmieni rynek i konsumenta. Koronawirus wykreował nowe trendy i przyśpieszył wzrost znaczenia innych, w tym e-commerce. Jakie prawidłowości w tym zakresie Państwo zauważają?
W ALDI z uwagą obserwujemy trendy i śledzimy prognozy – na tej podstawie sukcesywnie rozwijamy swoją sieć sklepów i ofertę dla klientów. W ubiegłym roku pandemia spowodowała wiele zmian, m.in. zwrot ku oszczędzaniu, zmianę zwyczajów zakupowych klienta, a w konsekwencji jego oczekiwania wobec rynku retail. Widzimy, że nasz koncept oparty na oferowaniu produktów wysokiej jakości w przystępnych cenach jeszcze mocniej wpisuje się w dzisiejszą rzeczywistość, na to konsumenci zwracają przede wszystkim uwagę. Istotne stały się skład i wpływ produktu na zdrowie, ale również na środowisko.
A jakie zmiany zaszły w oczekiwaniach klientów?
Dzisiaj konsument jest bardziej wyedukowany, świadomy, coraz więcej wymaga nie tylko od produktu, ale również od sprzedawcy. Oczekuje dowodów, że firma prowadzi działalność odpowiedzialnie. Dlatego w ALDI nieustannie wzmacniamy obecność marek własnych, które łączą w sobie te cechy: jakość, dostępność i korzystną cenę. Klienci chcą mieć jak najwięcej usług w jednym miejscu by oszczędzać nie tylko pieniądze, ale i czas – dlatego m.in. ALDI sukcesywnie przy swoich sklepach stawia paczkomaty. Te zjawiska w połączeniu z troską o zdrowie i koniecznością zachowania dystansu społecznego mogą pociągnąć za sobą zmianę modelu zakupów z częstych i spontanicznych, na rzadsze i zaplanowane, co z kolei wpłynie na komunikację marketingową marek.
ALDI to sieć handlowa bardzo zaangażowana społecznie. Jedną z Państwa ostatnich inicjatyw jest m.in. ochrona pszczół w miastach czy oznaczenia ułatwiające segregację śmieci dostępna na opakowaniach marek własnych. Skąd pomysł na tego typu działanie?
Ponad 80% zasobów żywnościowych na świecie to artykuły spożywcze pochodzenia roślinnego, z czego większość nigdy by nie powstała, gdyby nie praca pszczół. Oprócz sadzenia łąk kwietnych sieć wraz z Klubem Gaja postawi pasiekę edukacyjną. Pojawiła się ona na terenie powstającego Tajemniczego Ogrodu przy ul. Cieszyńskiej w Bielsko-Białej, a jej celem jest podnoszenie świadomości i uwrażliwienie konsumentów na rolę pszczół w naszym życiu.
Dlaczego CSR jest dla Państwa tak ważny?
Działania z zakresu odpowiedzialności społecznej są dziś koniecznością dla każdego dojrzałego przedsiębiorcy w codziennym funkcjonowaniu biznesu. W ALDI ta praktyka jest nierozerwalnie związana z tożsamością firmy i rozwijana w sposób naturalny. W DNA naszej marki wpisana jest odpowiedzialność społeczna rozwijana od lat, dzięki której sieć wprowadziła kompleksowy zbiór regulacji w obrębie całego łańcucha dostaw i liczne polityki zakupowe firmy regulujące kwestie ekologiczne i społeczne, w tym międzynarodową politykę dobrostanu zwierząt. Pozostajemy także w stałym dialogu z wieloma organizacjami, które za cel postawiły sobie poprawę dobrostanu zwierząt i dbałość o klimat.
Jakie inne działania podejmuje ALDI w duchu zrównoważonego rozwoju?
W ALDI odpowiedzialnie podchodzimy do tematu gospodarowania odpadami i stawiamy na optymalizację procesu, której efektem jest zmniejszenie marnotrawstwa i maksymalizacja recyklingu. Wiemy, że sortowanie śmieci, to proces żmudny i w Polsce ciągle uczymy się go. Tylko 2/3 Polaków segreguje śmieci z czego tylko 15% robi to dobrze. By zwiększyć poziom świadomości społecznej w tym zakresie i ułatwić klientom segregacje, wprowadziliśmy na opakowaniach marek własnych oznaczenia, które pozwolą na łatwą identyfikację tego do jakiego pojemnika powinien trafić odpad, by mógł w łatwy sposób zostać poddany obróbce.
W tegorocznym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020. Dobre praktyki” przygotowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu znalazło się aż 21 praktyk ALDI. Które z inicjatyw zasługują na szczególne wyróżnienie i dlaczego?
Wciąż podejmujemy nowe wyzwania odpowiadając na potrzeby zmieniających się czasów, a miniony rok był tego doskonałym przykładem. Dlatego poza szesnastoma długoletnimi programami w tegorocznym raporcie przygotowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu znalazło się aż pięć nowych praktyk. Jak informowali twórcy raportu aż o 40% wzrosły praktyki zgłaszane w tym roku po raz pierwszy, co ich zdaniem wynika z faktu, że firmy podejmowały inicjatywy z zakresu CSR na nowych polach, często wymuszone wyzwaniami czasu pandemii. W tym obszarze ALDI wyróżniło się programem „Doceniam, Dziękuję”, którego celem było wsparcie pracowników służb publicznych poprzez sprzedaż w sklepach specjalnych naklejek, z których dochód został przekazany Fundacji SiePomaga. Naklejki zaprojektowane były przez znanych polskich rysowników. W tym zakresie mieszczą się także działania ALDI na rzecz szpitali, seniorów, czy schronisk dla zwierząt oraz kampania edukacyjna o niemarnowaniu żywności. Z kolei w obszarze zielone miasto doceniono współpracę ALDI z Klubem Gaja, w ramach której powstał antysmogowy zielony mural w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat ma on zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza tak, jak robiłby to las o powierzchni ponad 100 m kw., z kilkoma tysiącami drzew.
Modernizacja zabytkowych budynków dawnej ujeżdżalni koni w Toruniu, którego inwestorem była sieć ALDI została nominowana w tegorocznej edycji ogólnopolskiego konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w”, który odbywa się pod patronatem min. Ministerstwa Infrastruktury. Co było inspiracją do przeprowadzenia tego projektu rewitalizacji?
W każdym ze sklepów staramy się odnaleźć jakiś element lokalności, który podkreśli unikatowość miejsca, wpisze się w lokalny rys architektoniczny. Budynek po dawnej ujeżdżalni koni w Toruniu to wyjątkowa lokalizacja zarówno pod względem funkcjonalnym jak i zabytkowym, którą z przyjemnością otoczyliśmy szczególną opieką. Było to możliwe dzięki wzorcowej współpracy z Urzędem Miasta i lokalnym Konserwatorem Zabytków oraz partnerami – lokalnymi firmami, z którymi wspólnie pracowaliśmy. Cieszymy się, że dzięki ALDI udało się ocalić ten historyczny obiekt i tchnąć w niego nowe życie. Budowa sklepu ALDI w zabytkowych budynkach ujeżdżalni pozwoliła nam poznać bliżej historię miasta oraz nawiązać relacje z miejscowymi instytucjami i mieszkańcami. Poszanowanie tradycji jest dla nas bardzo ważne, dlatego starannie dbamy o to, by nasze sklepy wpisywały się w architektoniczną strukturę miasta.
Jak w Państwa ocenie będzie wyglądał rynek sieci sklepów spożywczych w perspektywie kolejnych kilku lat?
Biorąc pod uwagę wydarzenia pandemiczne z ostatniego półtora roku, trudno jednoznacznie przewidzieć dynamikę i kierunek zmian. Z pewnością będziemy nadal obserwowali wzrost znaczenia dyskontów, jako tych najbardziej spełniających oczekiwania klientów. W kontekście ekspansji, za którą odpowiadam, kluczowe wydają się procesy urbanizacyjne w miastach i rozrastanie się przedmieść oraz tworzenie parków handlowych – to olbrzymi potencjał dla rozwoju sieci. Należy się także spodziewać wzrostu popularności marek własnych oraz większego wykorzystania nowych technologii w codziennym funkcjonowaniu sklepów.
Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.
O marce:
ALDI w Polsce posiada 173 sklepy i zatrudnia blisko 3500 pracowników. Spółka stawia na długotrwałe, sprawiedliwe i niezawodne relacje handlowe z dostawcami oraz spełnianie wymogów firmy odpowiedzialnej społecznie. Nowe hasło marki brzmi „Raz ALDI, zawsze ALDI”, bo po ulubione produkty chętnie się wraca. ALDI Polska jest częścią grupy przedsiębiorstw ALDI Nord – jednego z wiodących międzynarodowych detalistów. Spółka oferuje klientom w dziewięciu krajach europejskich wysokiej jakości produkty w najniższej możliwej cenie. Kluczem do sukcesu Grupy ALDI Nord jest zespół ponad 77 000 pracowników zatrudnionych w Belgii, Danii, Francji, Niemczech, Luksemburgu, Niderlandach (Holandia), Polsce, Portugalii i Hiszpanii.