Frédéric Rouleau - Multi Poland

Multi Poland: Przestrzeń publiczna kształtuje przestrzeń handlową, a nie odwrotnie

Multi zarządza ponad 90 centrami handlowymi w 12 krajach Europy i Turcji. W ramach projektu Pan-European Customer Monitor + Covid-19 nasz zespół Multi Research Lab przeprowadził badania wśród 33 000 klientów 50 obiektów w 11 krajach Europy, także w Polsce. Ich wyniki dobitnie potwierdzają pragnienie powrotu do normalności – podkreśla w rozmowie z Magazynem Galerie Handlowe Frédéric Rouleau, Country Asset Manager w Multi Poland.


Frédéric Rouleau, Multi Poland: Ponad dwie trzecie ankietowanych chce powrócić jak najszybciej do swoich przedpandemicznych nawyków odwiedzania sklepów, restauracji i rozrywki w centrach handlowych. Aż 77% polskich klientów stwierdza, że z niecierpliwością czeka na to, by znów spotykać się w ramach swojej lokalnej społeczności w takich miejscach, jak sklepy, puby, kawiarnie, restauracje czy siłownie. Te deklaracje dowodzą, że, wbrew pozorom, konsumenci nie zmienili tak bardzo swoich zwyczajów, ale po prostu są chwilowo do tego zmuszeni przez restrykcje. Świadczą o tym także intensywne poszukiwania „offline’owych” alternatyw dla ciągłego przebywania przed komputerem w czasie lockdownu. Czyni tak niemal 60% ankietowanych, a dla 64% z nich nasze centra handlowe to bardzo wyczekiwana alternatywa jakościowego spędzania czasu w porównaniu do świata online. We wszystkich krajach, w których przeprowadziliśmy badanie, znacząca większość klientów, od 60% do 78%, deklaruje zamiar wznowienia silniejszych interakcji społecznych z rodziną i przyjaciółmi.

Z doświadczenia lockdownów w różnych krajach jasno wynika, że możliwość zastąpienia relacji międzyludzkich na żywo jest bardzo ograniczona. Na dowód tego można wskazać na zachowania konsumentów w tych państwach, które w znacznej mierze z pandemią już sobie poradziły: Izrael, Australię, Nową Zelandię, a ostatnio również Wielką Brytanię. Także w Polsce w czasie ubiegłorocznego wiosenno-letniego otwarcia obserwowaliśmy, jak ludzie na nowo odkrywają przyjemność z przebywania wśród innych czy picia kawy z przyjaciółmi w otwartej przestrzeni poza domem. Wymiar psychologiczny oraz społeczny mają tu ogromne znaczenie. To pokazuje, że człowiek rzeczywiście jest istotą społeczną i nie czuje się komfortowo w długich okresach izolacji. Jest to też jasna wskazówka dla zarządców i właścicieli, jak myśleć o swoich obiektach, w tym przestrzeniach wspólnych, w czasie powrotu do normalności.

Pandemia przyspieszyła też istniejące już wcześniej trendy, takie jak zakupy online i elastyczna praca zdalna. To zapewne zwiększy zainteresowanie obiektami typu mixed-use. W tych nietypowych czasach trendy są niezwykle trudne do zidentyfikowania, jednak spodziewamy się, że galerie handlowe będą odgrywać coraz większą rolę jako obiekty eventowe czy show roomy ze sklepami flagowymi, które oferują konsumentom realne przeżycia, czyli coś, czego nie jest zupełnie w stanie dostarczyć e-commerce. Klient, szczególnie po pandemii, będzie doceniał miejsce, w którym przestrzeń publiczna kształtuje przestrzeń handlową, a nie odwrotnie. Konsumenci kupują, ale też poszukują doświadczeń. W Multi uważamy, że nasze wysiłki są zakończone sukcesem, jeśli klient odczuwa przyjemność z odwiedzin w naszych galeriach. Staramy się zapewnić najlepszą możliwą ofertę na lokalnych rynkach, tak pod względem handlu – jesteśmy partnerem znanych polskich i międzynarodowych sieci, ale również lokalnych przedsiębiorców – jak i usług, gastronomii, rekreacji i rozrywki. Jesteśmy przekonani, że różnorodna oferta to przyszłość centrów handlowych. Dlatego budujemy długoterminowe partnerstwa z najemcami. Dostarczamy klientom coś więcej niż zakupy, dostarczamy im wyjątkowych przeżyć. To wpływa na sposób projektowania części wspólnych. Niektóre obiekty handlowe coraz bardziej będą miejscami przyciągającymi ludzi do spędzania wolnego czasu, prowadzenia działalności społecznej, kulturalnej i rozrywkowej, co z kolei odgrywa istotną rolę w tworzeniu miejsc pracy i wzmacnianiu lokalnych społeczności.

Mamy wiele przykładów takiego nowego podejścia Multi do projektowania przestrzeni wspólnych jako miejsc dla lokalnych społeczności – w ramach europejskiego portfolio firmy.

Frédéric Rouleau, Country Asset Manager w Multi Poland

We wrześniu ub.r. otworzyliśmy Forum Rotterdam obejmujące 64 000 mkw. powierzchni handlowej, gastronomicznej i biurowej, składające się ze zmodernizowanych budynków oraz odcinków ulic handlowych. To doskonały przykład przebudowy centrum miasta intensyfikującej wykorzystanie części wspólnych jako tętniących życiem przestrzeni publicznych. Forum Rotterdam to nowe kultowe miejsce w centrum miasta, gdzie ludzie mogą czerpać przyjemność z zakupów, pracy, życia i spędzania czasu. Innym przykładem jest trwająca przebudowa Allee Center w Budapeszcie. W projektowaniu tej przebudowy, jak we wszystkich innych projektach, Multi kierowało się przede wszystkim względami funkcjonalnymi i pragmatycznymi. Części wspólne zostały zaprojektowane w oparciu o takie założenia, jak: gościnność, ścieżka zakupowa klienta oraz możliwość szybkiej adaptacji do różnych funkcji. Celem nadrzędnym jest maksymalizacja przeżyć oraz zwiększenie funkcjonalności. Przebudowa i renowacja centrów handlowych zarządzanych przez Multi obejmuje na ogół takie elementy, jak: budowa nowych schodów ruchomych, przebudowa foodcourtu, modernizacja łazienek, realizacja nowych stref wypoczynkowych, a także nowych przestrzeni publicznych. Te założenia zostały zresztą przetestowane już wcześniej na innych projektach zrealizowanych i zarządzanych przez Multi, jak chociażby Espacio Léon w Hiszpanii, centrum handlowe Alfa na Łotwie czy Forum Gdańsk.

Obiekty te potwierdziły swoją społecznościową rolę także w czasie otwarć po lockdownach, gdy ludzie odkrywali na nowo zalety zakupów. Przykładowo: w tych centrach handlowych znajdują się również place publiczne, a nawet trawniki i parki. W rezultacie dla każdego gościa jest więcej miejsca, co oznacza mniejsze zagęszczenie i większy dystans społeczny. Klienci nie mają wrażenia tłoku, co zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa. Także szereg wymagań dotyczących standardów bezpieczeństwa zdrowotnego i higieny pozostanie również po pandemii i będzie trzeba je uwzględnić w przyszłości przy planowaniu powierzchni wspólnych.


Banner - sesje fotograficzne centrów handlowych

Źródło: Multi Poland

Fotografia: Multi Poland

Data publikacji: 7 czerwca 2021