Marcin Pabijanek - Petram House-2

Petram House: Polacy bardzo czekają na powrót do normalności

Schemat zakupowy klientów z racji ogłoszonej przez WHO pandemii koronawirusa uległ zmianie. Sytuację tę wymusiły nie tylko wprowadzone odgórnie regulacje prawne, ale i obawy konsumentów o własne zdrowie – podkreśla w rozmowie z Magazynem Galerie Handlowe Marcin Pabijanek z firmy Petram House, założyciel i CEO platformy social.estate


Marcin Pabijanek, Petram House: Dotkliwie skutki epidemii odczuły przede wszystkim te branże, które dotyczą potrzeb drugiego rzędu – branża modowa, gastronomiczna czy kulturalna. Z kolei sektor spożywczy czy AGD-RTV pomimo początkowych zawirowań, w mniejszym stopniu był podatny na wprowadzane ograniczenia.

Z przeprowadzonych przez Retail Institute badań wynika, że od początku b.r. do maja odnotowano ponad 34% mniej wejść do centrów handlowych niż w tym samym okresie w 2019 roku. Wraz ze zniesieniem części ograniczeń nałożonych na centra handlowe nastąpił jednak pik odwiedzin – aż o 111,5% w okresie 4-10 maja 2020 w porównaniu do poprzedniego tygodnia. Dlaczego tak bardzo skupiam się na tych danych? Ponieważ idealnie obrazują one oczekiwania klientów. Można wyraźnie stwierdzić, że Polacy są przyzwyczajeni do robienia zakupów w centrach handlowych i bardzo czekają na powrót do normalności. Na razie jednak nie możemy mówić o pełnym ożywieniu handlu. Konsumenci dokonują przemyślanych zakupów i starają się je planować. Często rezygnują z odwiedzin galerii całymi rodzinami, zwracają także uwagę na stosowane środki ochrony osobistej oraz limity osób w przestrzeni społecznej. Z tego względu racjonalnym rozwiązaniem jest stworzenie innowacyjnego konceptu nowoczesnych centrów handlowych, które z większą elastycznością będą w stanie dostosować się do zmian zachodzących na rynku, a także do preferencji zakupowych klientów.

Prognozy na nadchodzące miesiące są nadal ostrożne, choć z tygodnia na tydzień widać wyraźne oznaki ożywienia. Kluczem do przetrwania czasu pandemii jest stałe analizowanie potrzeb konsumentów oraz analiza ich preferencji zakupowych. Firmy, które mogą otworzyć nowy kanał sprzedaży poprzez uruchomienie sklepu internetowego, z pewnością powinny wziąć ten wariant pod uwagę. Dziś bowiem już coraz rzadziej mówimy o dwóch typach klientów – internetowych i stacjonarnych. Klienci chętnie dokonują zakupów w centrach handlowych, jak i drogą elektroniczną. Ukierunkowanie więc na dwutorowe działanie w czasie pandemii pozwala maksymalizować zyski i przetrwać trudny czas bez większego uszczerbku na płynności. Z kolei dla konsumentów to wygoda, która w przyszłości, po powrocie do normalnych warunków, zaprocentuje przywiązaniem do marki i tym samym zwiększy szanse na dokonanie kolejnych zakupów w sklepie otwartym na innowacje i odpowiadającym na bieżące potrzeby konsumentów.


Zobacz opinie ekspertów w Magazynie Galerie Handlowe

 

Magazyn Galerie Handlowe Online - dekoracje świąteczne w centrach handlowych cover

Źródło: Petram House

Fotografia: Petram House

Data publikacji: 12 października 2020