Maciej Ptaszyński, zakaz handlu, Polska Izba Handlu

PIH: Część konsumentów pozostanie lojalna zakupom internetowym

Nowe technologie zmieniają oblicze handlu. Wkroczyły one już do naszego życia na dobre. Właściciele sklepów powinni dostosowywać się do nowej rzeczywistości i wykorzystywać te możliwości do rozwoju firmy. Umiejętne ich zastosowanie może podnieść zyski i znaczenie marki – mówi dla Magazynu Galerie Handlowe – Maciej Ptaszyński, wiceprezes PIH


Maciej Ptaszyński, Polska Izba Handlu (PIH): Struktura handlu w Polsce podlega w ostatnim okresie silnym zmianom. W szczególności dotyczy to handlu internetowego – silnym bodźcem do rozwoju tego segmentu było wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele. Sytuacja związana z koronawirusem bez wątpienia wzmocniła ten trend. Można zatem zakładać, iż część konsumentów pozostanie lojalna temu kanałowi sprzedaży nawet po zakończeniu epidemii – czy to przez przyzwyczajenie, czy na skutek zidentyfikowania jego zalet w tym trudnym okresie.

Małe sklepy spożywcze rywalizują z dużymi sieciami dyskontów szerszą ofertą. Mają więcej pozycji asortymentowych, nierzadko są to produkty premium. Wtedy pojawia się ryzyko, że nie trafią w gust klientów i artykuły nie będą szybko sprzedane. To najgorsza wizja dla właściciela sklepu – towar uwięziony na półce, to uwięzione pieniądze. I właśnie tutaj otwiera się pole dla nowych technologii, pomagają one zoptymalizować asortyment i dokładnie zaplanować zakupy w hurtowni. Tak właśnie zarządzają towarem nowoczesne sieci franczyzowe. Wprowadzają dla swoich partnerów w sieci rozwiązania, które dostarczają szczegółowych wskazówek, jak gospodarować towarem, aby nie zalegał on na półce. Obecnie takie instrumenty pozwalają działającym na własny rachunek właścicielom sklepów zrzeszonych w sieciach franczyzowych dostosowywać ofertę do potrzeb nawet w skali mikro. Jeżeli to potrzebne mogą ją różnicować nawet dla poszczególnych sklepów w oparciu o dostarczane dane, monitorować ceny koszyka produktów, planować promocje, dostarczać wiedzę porównywalną z tą jaką ma manager w dużej firmie.

Rozwój nowych technologii to także udogodnienia dla klientów, którzy mogą korzystać z aplikacji i zbierać punkty lojalnościowe, sprawdzać jakie są promocje, planować zakupy. Być może wkrótce będziemy obserwować na przykład zmierzch gazetek reklamowych, które zostaną zastąpione przez aplikacje czy też spersonalizowaną ofertę współpracującą z aplikacją na telefonie komórkowym klienta. Konsumenci mogą także szybko zrobić sprawunki dzięki kasom samoobsługowym, w Polsce funkcjonują już nawet sklepy bez obsługi, otwierane przez klienta za pomocą aplikacji. Na szeroką skalę robimy zakupy w internecie. Planujemy je i wybieramy zza ekranu komputera lub smartfona i następnie wygodnie je odbieramy, często łącząc ze sobą różne kanały sprzedaży. Bardzo rozwinął się też rynek usług dostawczych – artykuły może przywieźć do domu kurier lub możemy je odebrać w wygodnym punkcie np. w sklepie obok domu. Jednak wciąż w większości opieramy się na rozwiązaniach tradycyjnych, chociaż szybko to ewoluuje. To, czy konsumenci korzystają z nowych technologii, zależy także od ich wieku oraz miejsca zamieszkania. W tej chwili obserwujemy wejście handlu w zupełnie nową erę, handel oparty tylko na sklepie stacjonarnym i relacji konsument – sprzedawca odchodzi do historii. Budowane są zupełnie nowe zależności, gdzie głównym elementem jest sieć.

Dostęp do innowacyjnych instrumentów może mieć przede wszystkim sklep, który działa w nowoczesnej sieci franczyzowej. Dla pojedynczych, niezrzeszonych placówek tworzenie zaawansowanych aplikacji i rozwiązań informatycznych byłoby zbyt kosztowne. Poza tym systemy tego rodzaju bazują na big data, co niejako z definicji eliminuje pojedyncze niezrzeszone placówki z możliwości efektywnego pozyskiwania i dzielenia się danymi. Dlatego, aby małe i średnie sklepy mogły sprostać walce konkurencyjnej z silnymi dyskontami oraz odnaleźć się na coraz bardziej cyfrowym rynku, powinny się jednoczyć w systemach franczyzowych oraz grupach zakupowych. Otrzymują wówczas przydatne rozwiązań i narzędzia do sprawnego zarządzania placówką, pozwalających podjąć walkę konkurencyjną o klienta w nowym środowisku handlu detalicznego. Kolejnym, już wkrótce możliwym do wykorzystania w handlu, rozwiązaniem będzie sztuczna inteligencja. W pewnych obszarach, jeżeli chodzi o działania analityczne, już powoli zaczyna się ona pojawiać także w sieciach o strukturze rozproszonej – takich jak franczyzowe. Najważniejsze jest, aby w tej chwili zacząć już myśleć przyszłościowo – sklepy i sieci, które dziś nie rozpoczną transformacji cyfrowej nie będą w stanie nadążyć za rozwojem handlu i postaw konsumenckich. Z punktu widzenia klienta obecnie oprócz ceny i bliskości sklepu ważny jest także czas. Rozwiązania cyfrowe przyczyniają się do poprawy świadomości konsumenta, przez co skracają czas realizacji zakupów, co przy coraz szybszym tempie życia i coraz krótszym czasie, jaki mamy na zakupy, wydaje się niezbędne.


Zobacz opinie ekspertów w Magazynie Galerie Handlowe

 

Magazyn Galerie Handlowe Online - dekoracje świąteczne w centrach handlowych cover

Źródło: Polska Izba Handlu

Fotografia: Polska Izba Handlu

Data publikacji: 14 października 2020