Maciej Ptaszyński, zakaz handlu, Polska Izba Handlu

Polska Izba Handlu: Struktura handlu w Polsce podlega ostatnio silnym zmianom

Magazyn Galerie Handlowe – lipiec-sierpień 2020

Sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa postawiła właścicieli sklepów spożywczych przed nowymi wyzwaniami, muszą się oni odnaleźć w innej rzeczywistości, dostosować do niej swoje biznesy. Po blisko trzech miesiącach takiego funkcjonowania wyraźnie widać, że doskonale sobie poradzili – twierdzi Maciej Ptaszyński, Wiceprezes Polskiej Izby Handlu

Maciej Ptaszyński, Polska Izba Handlu: W prowadzeniu firmy trzeba być zawsze elastycznym i umieć się dostosowywać, nie dotyczy to tylko sytuacji pandemii, ale tak naprawdę każdego czasu. Nie można otworzyć sklepu i przez lata nic nie zmieniać, bo po prostu rzeczywistość nieustannie ewoluuje, a wraz z nią klienci.

Zauważmy, że w wielu sektorach gospodarki problemem jest utrzymanie miejsc pracy, nie dotyczy to branży handlu spożywczego. Ta sytuacja to wyzwanie dla zarządzających sieciami handlowymi – w sklepach bezpiecznie muszą czuć się zarówno klienci, jak i pracownicy. Sieci handlowe nie tylko na bieżąco monitorują zarówno zalecenia ze strony organów państwowych oraz procedowanie specustawy, jak i własnej inicjatywy podejmują kroki o charakterze prewencyjnym. Bardzo szybko wprowadziły zaostrzone procedury dotyczące zasad higieny w większości przypadków wyprzedzając przyjęte później rozwiązania prawne. Nierzadko sklepy oddolnie podejmują działania, które idą znacznie dalej jeżeli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa. Klienci to doceniają i chętnie robią zakupy w placówkach, które uważają za bezpieczne – często są to małe, osiedlowe sklepy, w których można bez tłoku szybko zrobić zakupy blisko domu.

Sklepy osiedlowe przez wiele lat zdobyły duże zaufanie lokalnej społeczności, powinny o to dbać i je podtrzymywać, bo w tym tkwi ich siła. Wokół takich placówek wytworzyła się społeczność wiernych klientów i warto to wykorzystać również w sytuacji pandemii można np. zaproponować lokalne dostarczanie zakupów.

Struktura handlu w Polsce podlega ostatnio silnym zmianom. W szczególności dotyczy to handlu internetowego – silnym bodźcem do rozwoju tego segmentu było wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele. Sytuacja związana z koronawirusem bez wątpienia wzmocniła ten trend. Można zatem zakładać, iż część konsumentów pozostanie lojalna temu kanałowi sprzedaży nawet po zakończeniu epidemii – czy to przez przyzwyczajenie, czy na skutek zidentyfikowania jego zalet w tym trudnym okresie. Dla sklepów osiedlowych dobrym pomysłem jest umożliwienie odbierania przesyłek – w bezpiecznym miejscu blisko domu. Rozwój handlu internetowego nie osłabi stacjonarnych sklepów, klienci wciąż będą chcieli zobaczyć towar, wybrać go osobiście oraz robić zakupy na bieżąco. Dobrym krokiem może być prowadzenie sklepu stacjonarnego i wzmocnienie go ofertą internetową.

 


Zobacz komentarze w Magazynie Galerie Handlowe

 

Źródło: Polska Izba Handlu

Fotografia: Polska Izba Handlu

Data publikacji: 1 września 2020