Maciej Ptaszyński, zakaz handlu, Polska Izba Handlu

Polska Izba Handlu: Wyraźnym trendem jest rozwój sprzedaży przez Internet

Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele oraz po rozpoczęciu pandemii koronawirusa bardzo wyraźnym trendem jest rozwój sprzedaży przez Internet. Coraz więcej klientów korzysta z takich możliwości i będzie ich jeszcze więcej – podkreśla Maciej Ptaszyński, Polska Izba Handlu.


Maciej Ptaszyński, Polska Izba Handlu: Dzisiaj firmy zwracają uwagę na rozwój technologiczny oraz sztuczną inteligencję, bo jest to już niezbędne do prowadzenia biznesu. Dostęp do innowacyjnych instrumentów mogą mieć nawet niezależni przedsiębiorcy, zrzeszeni w nowoczesnych sieciach franczyzowych.

Co ciekawe Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, którego prawo nie przewiduje zakupu alkoholu przez Internet. Jest to ostatni sektor spożywczy objęty takim rozwiązaniem. W Polsce obowiązuje przestarzała ustawa o wychowaniu w trzeźwości, która została uchwalona w czasach stanu wojennego, gdy nikt nie był w stanie przewidzieć istnienia Internetu i dynamicznego rozwoju sprzedaży online. Zdaniem handlu, producentów oraz gastronomii władze powinny jak najszybciej uregulować te zagadnienia.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości ma na celu ograniczenie nieodpowiedzialnych zachowań związanych z alkoholem, ale nie ograniczenie zgodnej z prawem sprzedaży i konsumpcji napojów procentowych. Ich legalna sprzedaż jest ważna, bo daje możliwość właśnie odpowiedzialnego i bezpiecznego spożycia. Jest to przeciwieństwem szarej strefy, gdzie trunki o niejasnym składzie, niewiadomego pochodzenia są udostępniane osobom nieletnim lub nietrzeźwym.

Sprzedaż produktów spożywczych przez Internet rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Ten kanał rośnie i będzie rósł dynamicznie, nie można udawać, że to się nie dzieje, trzeba dostosować przepisy do nowej rzeczywistości. Komisja Europejska podkreśla duże znaczenie wykorzystania nowych technologii dla rozwoju gospodarki poszczególnych państw. Dla Polskich przedsiębiorców niezwykle ważne jest utworzenie nowych, transparentnych zasad regulujących sprzedaż alkoholu w Internecie. Tak aby bez ryzyka mogli rozwijać swoją działalność i dorównywać europejskim firmom. Archaiczne przepisy blokują rozwój polskich przedsiębiorców.

Handel ewoluuje i stwarzanie pozorów, że pewne obszary działalności handlowej nie istnieją, nie jest rozwiązaniem. Alkohol jest produktem legalnym i konsumenci mają prawo go kupować przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych w handlu narzędzi – co więcej taka sprzedaż wcale nie sprzyja brakowi kontroli np. wieku kupującego czy nieodpowiedzialnemu spożyciu.


Banner-sesja-fotograficzna-centrum-handlowego

Bazy danych RETAIL

Źródło: Polska Izba Handlu

Fotografia: Polska Izba Handlu

Data publikacji: 28 grudnia 2020